Versjonene

Audi A4 finnes som sedan, stasjonsvogn (Avant) og som fireseters cab. Bensinmotorer fra 1,6 l/102 hk til en 4,2-liters V8 med 344 hk i S4, og dieselmotorer fra 1,9 l/115 hk til 3,0 l/204 hk. De større variantene fås med Quattro firehjulsdrift. Priser fra 290 100 til 1 123 700 kroner. RS4 med 420 hk er på vei.

Konklusjon

Audi A4 er en flott bil, med fin blanding av komfort, klasse og sportslighet. De to minste dieselmotorene gir mye kraft for pengene, men bilen kler uten tvil også større motorer - det blir bare mer moro. S4 er grom. Vi gleder oss til RS4!

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2005

Både slagvolum, effekt og pris har økt. Samtidig har bilen fått en rekke understellsbiter fra kraftpluggen S4 og storebror A6, og demperkarakteristikken er endret. Innvendig har den også fått en forsiktig gjennomgang, og gir nå et mer spenstig inntrykk enn før.

Audi'en ligger tungt og fjellstøtt på veien og krever litt bestemt armbruk når svingene kommer tett. Tyskeren formidler underlaget på en glimrende måte opp gjennom pedaler, ratt og sete, men på lange transportetapper kan det kanskje bli i meste laget. Ikke det at den er ukomfortabel, men det er både fordeler og ulemper med det sportslige oppsettet.

Nå skal det legges til at vår testbil - med 200-hesters tolitersturbomotor og quattro - er utstyrt med den såkalte S line-pakken. I tillegg til de herlig støttende sportssetene og et gripevennlig skinnratt, har vi da fått 17-tommers felger med litt gummi utenpå og et stramt sportsunderstell. Dette gir selvsagt en annen opplevelse enn standardpakken.

Audis toliter er merkbart sprekere over hele registeret enn den noe svakere turbomatede 1,8-literen. Og den er i tillegg morsom å jage turtall med; det er stadig mer kraft å hente.

Den seksstegede Tiptronic-girkassen fungerer flott med motoren, bortsett fra at den er litt lite villig til å utnytte det høye dreiemomentet når vi møter en mindre motbakke ved vanlig kjøring.

- Løsningen er jo enkel. Det er bare å sette girvelgeren i Sport-modus, så holder den seg hele tiden et gir eller to lavere.

Ikke mindre enn ti motoralternativer, tre girkassetyper og drift på to eller fire hjul står på menyen. Med 5- og 6-trinns manuelle girkasser, 6-trinns tiptronic (kun for quattro og de fire største motoralternativene) og trinnløs multitronic (kun forhjulsdrevne) har Audi her et særdeles stort utvalg innen en og samme modell.

Og så S4, da! Ingen, og da mener jeg ingen, kan si noe annet enn at Audi er feinschmeckere hva understell angår. Og det er nettopp dette som gjør S4 til den utrolige bilen den er. Selvfølgelig er det godt med alle kreftene 4,2-literen byr på, men kunsten ligger ikke der. I mine øyne er det kombinasjonen av vektfordeling, balanse og komfort som gjør S4 til en så beundringsverdig bil.

Man skulle tro at en stor V8'er blir altfor tung i en såpass liten bil som A4, men nei da. Den takler det elegant, og det hemmelige serumet kalles aluminium. Maskinen er nemlig laget i dette materialet, stort sett fra topp til bunn. Med en egenvekt på vel 1,8 tonn stiller likevel ikke S4 i klassen for de fjærlette, men kiloene er godt fordelt. Og den leverer varene. Med en kjapp sekstrinns Tiptronic-girkasse har du full kontroll på de 344 hestene og 410 sterke Newtonmeter. Selv om bilen er sterk og rask, er den samtidig smidig og lettkjørt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!