Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil

Liten motor, men stor bil.

VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn har de samme livlige veiegenskapene som de dyrere modellene.

VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn har de samme livlige veiegenskapene som de dyrere modellene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre veiegenskaper

+ Kultivert motor

+ Høy totalkomfort

+ Godt sikkerhetsnivå

+ Bra plassforhold

- Noe lang girutveksling

- Vesentlig høyere forbruk enn oppgitt

- Moderat akselerasjon

1,6-liters dieselmotor på 105 hk høres ikke ut som all verden i en stor familiestasjonsvogn som VW Passat. Men med priser som starter på rett over 300 000, er billigversjonen av den nye VW Passat uansett et fristende tilbud.

Vi har tidligere testet den nye VW Passat i det som for mange er den ideelle versjonen - med sterk 140 hk diesel og sekstrinns automatisk DSG-girkasse. Men da hilser du fort på 400 000 kroners-streken. Og det er mange som verken kan eller vil bruke så mye penger på en ny bil.

Da er det spennende å se hva den langt rimeligere 1,6-liters TDI-versjonen kan tilby. VW-konsernets lille dieselmotor har tidligere imponert oss i biler som Audi A1 og VW Golf.

Så er spørsmålet hvordan den håndterer en større og tyngre familiebil som VW Passat.

Kjøreegenskaper: 5

Vi merker som ventet ingen forskjell i oppførsel mellom Passat med stor og liten motor. Også med 1,6 TDI under panseret er VW Passat blant de mest velkjørende familiestasjonsvognene. Da vi kjørte bilen, var det typisk vinterføre.

Og bilen trives godt selv om det glatt; den styrer villig inn i svingene og hekken følger godt på, slik at kjørefølelsen blir relativt livlig for en så stor familiebil.

ESP-systemet tillater en passe grad av slipp før det trer i kraft, slik at du ikke føler deg arrestert med en gang det slipper litt, og dermed kan holde en bra fremdrift uten å måtte skru av ESP-en. Dermed er totalinntrykket at VW Passat er en av de beste familiebilene på veien, med en riktig balanse mellom kjøreglede og trygghet.

Del

Motor: 5

Selv om VW Passat er gode 300 kilo tyngre enn for eksempel Audi A1 med samme motor, det fortsatt lite å utsette på egenskapene til drivlinjen i VW Passat 1,6 TDI.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500-2500
  • EGENVEKT, KG:1543
  • TILHENGERVEKT, KG:1400/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:477/182/152
  • BAGASJEROM, LITER:603/1731
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55-16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,44
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:116
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,5
  • TOPPFART, KM/T:193
  • PRIS FRA, KR:311 270
  • PRIS TESTBIL, KR:322 770

Her har man sågar fått på plass den sekstrinns manuelle girkassen vi tidligere har etterlyst. Riktignok ikke i en tettsteget versjon, men med et 6. gir som er såpass langt at det først kommer til sin rett i 90- og 100-soner.

Vi setter fortsatt stor pris på motorens tilbakeholdne lydbilde til å være diesel, den myke og progressive kraftutviklingen og en relativt bra turtallsvilje. Dermed får du et litt lenger kraftregister enn det du er vant med på tilsvarende dieselmotorer.

Ytelser: 3

Hvis du lurer på om du merker stor forskjell på en VW Passat med 1,6 eller 2,0 TDI under panseret, må vi være ærlige og svare ja. Samtidig ser du hva vekt gjør med akselerasjon.

I Comfortlineversjonen av VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn er utstyrsnivået fornuftig og setene behagelige.

I Comfortlineversjonen av VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn er utstyrsnivået fornuftig og setene behagelige. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mens den nevnte Audi A1 1,6 TDI er raskere enn en Passat 2,0 TDI i 60-100 og 80-120 km/t, er altså Passat 1,6 TDI 1,4 og 2,5 sekunder langsommere enn sin kraftigere tvilling.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:8,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:9,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:14,1
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:11,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:15,0
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:22,3
  • STØY TOMGANG, dBA:51,7
  • STØY 50 KM/T, dBA:57,7
  • STØY 80 KM/T, dBA:61,6
  • STØY 100 KM/T, dBA:64,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,58
  • MISVISNING 50 KM/T:46
  • MISVISNING 80 KM/T:74
  • MISVISNING 100 KM/T:92

Dette når du sammenligner de beste akselerasjonsresultatene i hvert hastighetsområde.

Ser du eksempelvis på akselerasjonen i høye gir blir avstanden svært tydelig og understreker "ø konomikarakteren" på utvekslingen i 5. og 6. gir.

Trøsten for 1,6 TDI-sjåføren er at du merker lite til dette ved normal kjøring. Den fine motorkarakteren gjør at bilen føles på høyden og det kun er ved ivrig gassing at en eventuell manko på effekt og dreiemoment merkes.

Eksteriør: 4

Det har vært en vellykket utvendig oppgradering for VW Passat. Kanskje mest fordi den forrige modellen begynte å bli mer enn normalt preget av tidens tann, men også fordi man på en harmonisk måte har integrert VW's nye og skarpere designspråk i umiskjennelig Passat-drakt.

Innvendingen går i første rekke på at det blir vel konformt. Men skal man bygge en bestselger i familieklassen nytter det lite å stille med en design som støter bort deler av kundemassen. Altså er pent og moderne et greit kompromiss.

STORT NOK: Bagasjeromsplassen i VW Passat stasjonsvogn er solid, men det finnes biler som er noen centimeter større.

STORT NOK: Bagasjeromsplassen i VW Passat stasjonsvogn er solid, men det finnes biler som er noen centimeter større. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 5

Et av fortrinnene i forrige VW Passat var elegant interiørdesign med høy finish. Det er videreført og polert i den nye modellen, noe som både kan være et fortrinn og en innvending. Uansett om du ikke får den store nyhetsfølelsen av å sette deg inn i den nye VW Passat, er det fortsatt en cockpit som sørger for en god kvalitetsopplevelse.

Plassmessig er VW Passat blant de større familiebilene, selv om den ikke er i samme klasse som konsernkonkurrenten Skoda Superb stasjonsvogn.

Det er akseptabel bakseteplass, men VW Passat mangler noen centimeter i benplass og bredde i forhold til de mest rommelige konkurrentene. Det betyr at to voksne sitter bra, mens det blir litt snaut i midten for en voksen.

Vi er også blitt spurt av lesere om plassen for barneseter i VW Passat. Fra eksperthold (vår mann med tre barn i barnesetealder) er kommentaren at det varierer med hensyn til utformingen av barnesetene, men at han har sett biler i denne klassen det er enklere å få plass til tre barneseter i baksetet enn i VW Passat.

Bagasjeromsplassen er oppgitt til 603 liter, og vår gjennomgang av det kvadratiske lasterommet gir inntrykk av at det vil duge for de fleste barnefamilier.

Komfort: 5

Vår testbil var en lett ekstrautstyrt Comfortline-versjon, og beviser at du ikke nødvendigvis må dypdykke i utstyrslistene for å ha det behagelig i en VW Passat.

Standardsetene gir bra sittekomfort, og bilen har en lys og oversiktelig førerplass med styring, pedaler og girskift som gjør bilen utpreget lettkjørt.

Med standardunderstell er fjæringskomforten god, mens støynivået holder bra klassestandard. Klimaanlegget fungerer også godt.

Sikkerhet: 5

Bakseteplassen er et viktig tema for de som kjøper familiebil. VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn er ikke den største i klassen, men rommelig likefullt.

Bakseteplassen er et viktig tema for de som kjøper familiebil. VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn er ikke den største i klassen, men rommelig likefullt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den nye VW Passat er nylig testet i EuroNCAP.

Siden bilens struktur ikke har endret seg vesentlig fra den forrige VW Passat, har man brukt de samme testresultatene som for forgjengeren når det gjelder beskyttelse av voksne og barn, men gjort ny test på fotgjengerbeskyttelse på grunn av ny karosseriutforming.

Dermed får VW Passat gode resultater i forhold til klassestandarden, men med merknader i forhold rattsøylen og beskyttelse av overkroppen ved sidekollisjon med stolpe.

Nivået på sikkerhetsutstyret er bra, og bilen kan blant annet leveres med moderne aktivt sikkerhetsutstyr som filvarsling og adaptiv cruisekontroll med front assist og nødbremsefunksjon ved bykjøring.

Pris/utstyr:5

Vår testbil var en Comfortline, midt mellom basisversjonen Trendline og toppmodellen Highline. Startprisen for de ulike versjonene er 311 000, 318 000 og 340 000 kroner.

Vår testbil kostet totalt 323 000 kroner og opplevdes ikke som ribbet på noen måte. Det synes vi er en meget hyggelig pakke, og helhetsinntrykket trekkes kraftig i været av at VW-importøren nå tilbyr fem års nybilgaranti.

Som bruktbil har VW Passat tradisjonelt holdt seg meget godt i verdi, og det er ingen grunn til å tro at 1,6 TDI-versjonen av den nye modellen skal oppføre seg noe annerledes. Heller tvert om.

Miljø: 4

I følge EU-normens miksforbruk lover VW Passat 1,6 TDI gull og grønne skoger, både i forhold til lave drivstoffkostnader og utslipp som følge av forbruk på 0,44 l/mil og utslipp på 116 gram CO2 per kilometer. Her kan du se hvilke biler som brukte minst og mest i test i 2010.

Derfor ble vi en smule skuffet over at bilen hadde et forbruk i vår testløype på 0,58 l/mil. Isolert sett er ikke det så ille. Men vi er ikke spesielt begeistret over et merforbruk på drøyt 30 % i forhold til det som oppgis som normtall.

Ei heller at forbruket i praksis er det samme som samme bil med to-liters diesel og automatgir (0,59 liter per mil). Og vi har kjørt langt sterkere konkurrenter som Mercedes C-klasse og BMW 3-serie billigere enn dette.

Vi skal ikke gjette på hvorfor forbruket er såpass langt fra normen, men på vår kuperte og svingete testløype merker vi at gasspedalen går oftere og lenger mot gulvet enn i en tilsvarende bil med litt kraftigere motor.

At motoren har bra sparepotensial vet vi fra for eksempel VW Golf BlueMotion og Audi A1 som begge brukte 0,45 l/mil i samme testrunde. Dermed er det antagelig den ekstra vekten i VW Passat som må ta på seg ansvaret for at 1,6-literen må gå mer i kjelleren etter kraft og ikke blir like sparsom i praksis som i EU-teorien.

Spesifikasjoner

Produsent VW
Pris 311000

Konklusjon

En liten motor endrer ikke på de grunnleggende sterke sidene i den nye VW Passat. Bilen er en konsekvent, om ikke enormt spennende videreføring av den forrige modellen.

For de fleste vil 1,6 TDI-versjonen holde til alle daglige formål. Og eventuelle følelser av krafttørke i motbakke med full bil, vil raskt kompenseres av tanken på prislappen.

Selv i basisversjon hører VW Passat med til våre absolutte favoritter blant familiestasjonsvognene.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge Se flere saker fra: Test: Volkswagen Passat
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag