Test: Skoda Superb 2,0 TDI 140 DSG, 2010

Super familiebil

Skoda Superb kan like gjerne omdøpes til Skoda Superbil.

ELEGANT: Selv om Superb ikke er særlig jålete, er den ryddig og elegant i formene.
ELEGANT: Selv om Superb ikke er særlig jålete, er den ryddig og elegant i formene.
Sist oppdatert

Da Skoda Superb kom, ble vi imponerte. Den har massevis av plass, gode kjøreegenskaper, fin komfort, fine drivlinjer, og den er billig. Så kom stasjonsvogna, med all plass man noen sinne kan trenge. Uten at den koster noe særlig mer.

Med toliters dieselmotor, paret med konsernets flotte dobbeltclutchautomatgirkasse, har den også en flott og komfortabel drivlinje. Mens prisen fremdeles er i den hyggelige kategorien.

Vi har testet flere ulike Superb-utgaver, og som du kan lese her, er resultatene jevnt over gode.

Skoda Superb har mange konkurrenter; prismessig befinner den seg i området der konsernsøster VW Passat er, men biler som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Opel Insignia er også naturlige å sammenlikne den med. Siden Superb er så stor som den er, har den også mye til felles med biler som Volvo V70, og mer påkostede, store premiumbiler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse.

Vi har tidligere kjørt en sammenlikningstest mellom E-klasse og Superb. Testen ga overraskende resultater, noe du kan lese mer om her.

Del denne saken på Facebook og Twitter!

Del

Kjøreegenskaper: 4

Skoda Superb er ikke noen sporty bil, men den kjører godt. Både på dårlig vei, når man cruiser i vei på motorveien, og når veien svinger på seg. Den lange akselavstanden bidrar til god stabilitet, og bilen krenger lite når den presses.

Direkte morsom er den ikke, men ryddig og ordentlig, og gjennomført trivelig.

Motor: 5

Tolitersdieselen i Superb er velkjent; den finnes i omtrent det som er av modeller fra Volkswagen, Audi og Skoda. Common rail-maskinen er ikke verdensledende hva støy og gange angår, men helt fin. Og dessuten ganske så nøysom. Den yter 140 hk og 320 Nm, nok til å gi 1591 kg bil akseptable fartsressurser.

Med 6-trinns DSG-girkasse, altså konsernets dobbeltclutchgirkasse, utnyttes kreftene til fulle. Girskiftene er nær sømløse, og dessuten lynraske. At girkassa er litt nappete ved by- og krypekjøring kan vi veldig fint leve med.

Ytelser: 4

Tolitersdieselen yter 140 hk ved 4200 o/min og 320 Nm fra 1750-2500 omdreininger. DSG-girkassa henter hele tiden ut det beste fra motoren, og reagerer kjapt. Mellomakselerasjonsmålingene våre viser at den gjør 60-100 km/t på 6,3 sekunder og 80-120 km/t på 8,2 sekunder. Det er ålreit, men ikke voldsomt.

VELKJØRENDE: Skoda Superb kjører godt, og kombinerer flott komfort med evne til å takle svinger.
VELKJØRENDE: Skoda Superb kjører godt, og kombinerer flott komfort med evne til å takle svinger. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Skoda oppgir 0-100-sprinten til 10,3 sekunder, og toppfarten skal være 203 km/t.

Eksteriør: 4

Superb er en veldig stor bil, med lang akselavstand. Og har ikke veldig spenstige former. Men den er likevel elegant på sin måte, litt limousin-aktig om man legger godviljen til, uten å være brautende eller prangende. De rette formene bidrar til god innvendig plass, men den skrånende bakruta begrenser bagasjeplassen noe.

Interiør: 6

Førermiljøet er oversiktlig, det ser pent ut, og ergonomien er som i øvrige biler fra konsernet: bortimot perfekt. Det er godt med plass foran - selv for de med svært lange bein - og baksetet er et herlig sted å være.

Bilen er ikke voldsomt bred eller høy, men tar igjen med renter når det gjelder lengde. Det er ikke mange biler voksne mennesker kan strekke ut beina i når de sitter i baksetet, og i hvertfall ikke i denne prisklassen. Den er rett og slett gedigen.

Så har vel Skoda spist av lengden til bagasjerommet, tenker du kanskje. Men nei. Det er veldig stort; det måler 633 liter, eller 1865 om du slår ned bakseteryggene.

Tekniske data Skoda Superb 2,0 TDI 140 DSG, 2010

MOTOR, CM3: R4, 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1591

TILHENGERVEKT, KG: 1800/700

L/B/H, CM: 483,8/181,7/151

BAGASJEROM, LITER: 633/1865

STANDARD DEKKDIM.: 205/55R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,6

CO2-UTSLIPP, G/KM: 158

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,3

TOPPFART, KM/T: 203

PRIS FRA, KR: 376 300

PRIS TESTBIL, KR: 451 270

Det er nesten så vi ikke skjønner det. Ja, bilen er stor. Men biler som Ford Mondeo, Opel Insignia og Mazda 6 er omtrent like lange som Superb. Likevel er de ikke i nærheten av å stille med tilsvarende beinplass bak. Skoda Superb har tatt plassutnyttelse til et nytt nivå.

Man sitter i tillegg godt i et pent interiør. Det er ikke jålete eller prangende, men ordentlig.

Komfort: 4

Superb er en ryddig og komfortabel cruiser, og kombinasjonen sterk dieselmotor og DSG-girkasse bidrar også til å høyne komforten. Den er litt stump, og man kjenner de små ujevnhetene, og her kan 17-tommerne bilen er skodd med ha noe av skylda.

Sikkerhet: 6

Skoda Superb ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2009, og fikk fem av fem stjerner totalt. Den fikk 90 prosent score for voksensikkerhet, 81 prosent for beskyttelse av barn, og 50 prosent for fotgjengersikkerhet. For sikkerhetssystemer fikk den 71 prosent score.

Den har masser av sikkerhetsutstyr - men vi anbefaler ryggesensor eller parkeringshjelper til bilen, for sikten bakover er begrenset.

Pris/utstyr: 6

RYDDIG: Skoda Superb er funksjonell, men har også knallgod ergonomi. Og du kan få den med massevis av snacks.
RYDDIG: Skoda Superb er funksjonell, men har også knallgod ergonomi. Og du kan få den med massevis av snacks. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Om man ser på pris i forhold til innvendig plass, er det få som kan måle seg med Superb. Men også når man ser på hva man får av motor, utstyr og kjøreegenskaper er den også et svært godt kjøp.

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,0

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 10,0

60-100 KM/T, 6. GIR: 14,2

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,3

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,7

80-120 KM/T, 6. GIR: 13,9

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,2

STØY TOMGANG, dBA: 47,3

STØY 50 KM/T, dBA: 61,9

STØY 80 KM/T, dBA: 66,4

STØY 100 KM/T, dBA: 68,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,59

Som ellers på Skoda-modeller er også ekstrautstyr relativt rimelig. I ekstrautstyrslista finnes det massevis av godsaker som gir den store bilen enda mer limousine-preg, som for eksempel varme i baksetet og fotskamler.

Startprisen for Superb stasjonsvogn begynner på 306 500 kr. Da får du den flotte, turbomatede 1,4-literen på 125 hk.

Vår testbil, en stasjonsvogn med tolitersdiesel på 140 hk og DSG-girkasse, begynner på 376 300 kr. Den har i tillegg Ambition Business-utstyrsgrad, og ekstrautstyr som navigasjon, 17-tommers hjul, panoramaglasstak og parkeringsvarmer. Utstyrspakkene gir massevis av utstyr for økt komfort og glede, samlet gir dette en pris på 451 270 kr. Da skal du være særdeles kresen og krevende for å savne noe utstyr.

En bedre utstyrt bil, med denne størrelsen, til denne prisen, skal du lete svært lenge etter.

Miljø: 5

Skoda Superb er en stor bil. Og testbilen har dieselmotor og automatgir, og har ingen direkte miljøbesparende tekniske løsninger eller funksjoner. Produsenten oppgir forbruket til 0,6 liter på mila ved blandet kjøring, noe som gir et snitt-CO2-utslipp på 158 gram per kilometer.

I vår faste forbruksmålingsrunde drakk den enda litt mindre; 0,59 l/mil.

Med tanke på bilens størrelse, kraft, vekt og automatgir, er dette gode tall.

Les også:

Her er alle våre biltester

Så du trodde bilen din var tysk?

De fem beste familiebilene

DIGER: Stasjonsvognutgaven av Superb er en veldig stor bil. Perfekt for barnefamilier - selv om bakseteplassen nesten er i overkant.
DIGER: Stasjonsvognutgaven av Superb er en veldig stor bil. Perfekt for barnefamilier - selv om bakseteplassen nesten er i overkant. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 03/01 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også