Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil

Mange mener dieselmotor er tabu i sportsbiler, men vi kan anbefale kombinasjonen på det varmeste.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gjerrig og sterk motor

+ Hyggelig pris

+ Fine kjøreegenskaper

+ Sporty og eksklusiv design

+ God komfort til sportsbil å være

+ God bagasjeplass

- Bakseteplass

- Lyden av dieselmotor i en så sportslig bil

Kjøreegenskaper: 5

Peugeot RCZ overrasker oss veldig positivt når det kommer til kjøreegenskaper. Den er ikke like sylskarp som Audi TT, men den er overraskende sportslig og er mer komfortabel enn sin tyske konkurrent.

Selv med vinterdekk ligger RCZ meget godt på veien og har veldig god balanse om man presser den i svingene. I deler av testrunden vi alltid kjører kommer svingene tett, og der biter RCZ veldig godt fra seg.

Peugeot RCZ er veldig lettkjørt og den takler norsk veistandard på en eksemplarisk måte. Styrefølelsen er ikke helt på nivå med nevnte TT, men presis nok i massevis.

En annen fordel er differensialen på framakselen som gir godt grep. Denne setter en stopp for understyring på vei ut av svingen under pådrag.

Motor: 5

Vi har tidligere kjørt Peugeot RCZ med 1,6-liters bensinturbo, en bil vi lot oss imponere av med en motor vi har gitt godt skussmål i blant annet Citroën DS3.

Denne gangen stod som nevnt diesel på programmet, og vi skal innrømme at vi var litt skeptiske før start. Ikke fordi det er noe i veien med dieselmotorene til Peugeot, som er blant de beste på markedet, men fordi man liker bensinmotorenes eksplosivitet, lyd og turtallsregister.

Vi merker tidlig at dieselmotoren ikke er malplassert. Toliteren drar jevnt og fint, og føles sterk allerede fra 1500 o/min. Den manuelle girkassen med seks trinn er presis, og utvekslingen passer bilen og norske fartsgrenser godt.

SPORTSLIG: Peugeot RCZ er har sportslige kjøreegenskaper og overraskende god komfort.

SPORTSLIG: Peugeot RCZ er har sportslige kjøreegenskaper og overraskende god komfort. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 5

Testdata: Peugeot RCZ 2,0 HDi

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,7
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 12,3
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 5,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 6,3
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,8
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,5
  • STØY TOMGANG, dBA: 44,7
  • STØY 50 KM/T, dBA: 61,3
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 66,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,53

Peugeot RCZ er forholdsvis liten og lett (1370 kg), så de 163 hestekreftene og de 340 Newtonmeterene svetter ikke mye for å sende deg av sted. Peugeot lover 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en toppfart på 220 km/t.

Selv om vi gjerne skulle sett et bedre tall fra 0 til 100 km/t, så er ikke det en dieselbils sterkeste kort. Men i våre akselerasjonsmålinger gjør RCZ det godt i mellomakselerasjon i typisk forbikjøringshastighet. 60-100 km/t går unna på kvikke 4,5 sekunder i tredje gir, mens 80-120 km/t ikke tar mer enn 5,9 sekunder i fjerde.

Eksteriør: 6

Vi kan ikke annet si enn at vi liker Peugeot RCZ's sportslige og elegante design. Noe vi får bekreftet av folks lange blikk og hyggelige komplimenter.

Til å være en forholdsvis rimelig todørs kupé har den et veldig ekslusivt design, samtidig som de brede skjermene gjør den småbøllete og maskulin. At Peugeot har valgt å trekke ut bakenden av bilen, gjør at den lett kan se ut som en midtmotorbil og at den har fordelen med forholdsvis god bagasjeplass.

En annen ting som pirrer er den spesielle taklinjen/bakruta. Fra siden ser den helt normal ut, men sett bakfra går to "pølser" over hodet til fører og passasjer. Det ser utrolig tøft ut!

Interiør: 5

RASK NOK: Tolitersdieselen i Peugeot RCZ er sterk i mellomregisteret og gjør at ytelsene står i stil med designet. Legg merke til hekkspoileren og den buede taklinjen.

RASK NOK: Tolitersdieselen i Peugeot RCZ er sterk i mellomregisteret og gjør at ytelsene står i stil med designet. Legg merke til hekkspoileren og den buede taklinjen.

Førermiljøet er hakket friskere, tøffere, mer eksklusivt og mer sporty enn i øvrige Peugeot-modeller. Ting ser bra ut, og kjennes ordentlig. Og detaljer som den analoge klokka i dashbordet, og skinntrukket dashbord - noe som naturligvis koster ekstra penger - høyner den gode opplevelsen.

Tekniske data: Peugeot RCZ 2,0 HDi

  • MOTOR, CM3: 1997
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 340/2000
  • EGENVEKT, KG: 1370
  • TILHENGERVEKT, KG: 500/500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 429/185/136
  • BAGASJEROM, LITER: 321/639
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 139
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,2
  • TOPPFART, KM/T: 220
  • PRIS FRA, KR: 398 900
  • PRIS TESTBIL, KR:

Plassen foran er veldig god, mye takket være bulene i taket som gir masser av takhøyde. Utsynet er overraskende godt, takket være store vindusflater. Dette er noe så sjeldent som en oversiktlig sportscoupé! Men som alltid gir parkeringssensorer en ekstra sikkerhet.

Vi trives godt bak rattet. Sittestillingen er fin og setene gir god støtte.

Etter vår mening sitter rattet, tross justeringsmuligheten, noe høyt, slik at det skygger for øvre del av instrumentene. Selv om bilen kan vise hastigheten med digitale tall i infodisplayet, er det upraktisk å ikke se speedometerskiva og turtelleren.

Baksetet kan du bare glemme å tenke på som et baksete. Jo da, det er to dype skåler her, og to setebelter. Men det er fryktelig trangt å komme seg bak dit eller ut igjen. Sitteputene er svært korte, avstanden ned til gulvet er kort, og høyden opp til den dobbelbuede bakruta - som vi vil anta er blant bilverdenens aller dyreste - er svært begrenset. Når de foran har setene i normal posisjon, er det dessuten ikke noe plass mellom seteryggen og sitteputene bak.

Som ekstra bagasjerom derimot, er baksetet helt supert. Her ligger jakka og sekken trygt og stabilt mens du og en til kjører. Altså en ekte 2+2-seter i god, gammel tradisjon.

Bagasjerommet er imponerende. Nei, ikke i familiebiltankegang, men sammenliknet med tilsvarende type biler. Åpningen er dessuten stor og firkantet, så det er lett å utnytte. Du kan også legge ned bakseteryggene, så du får et ganske så anstendig rom å putte ting i.

Komfort: 5

Da vi kjørte RCZ på test, sen vinter tidlig vår, var veiene tydelig preget av vinterens sprengkulde og påfølgende teleskader. Men det gjør ikke noe - Peugeot RCZ takler slike ujevnheter best i klassen. Peugeot har lykkes i å lage et meget komfortabelt og samtidig sportslig understelloppsett.

PÅKOSTET: Testbilen er toppmodell og har det meste huket av på listen over ekstrautstyr. Interiøret virker gjennomtenkt, men vi skulle gjerne sett et mer spennende ratt.

PÅKOSTET: Testbilen er toppmodell og har det meste huket av på listen over ekstrautstyr. Interiøret virker gjennomtenkt, men vi skulle gjerne sett et mer spennende ratt. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tar man med i betraktningen at det ikke er oppsiktsvekkende mye støy fra hjul eller vind, samt at setene er gode å sitte i, så er det bare små ergonomidetaljer ved førerplass som gjør at den ikke får full score under denne fanen.

GOD PLASS: Bagasjerommet i RCZ er overraskende stort. Er men to på tur får man med seg det alle meste uten problemer. Bakseteryggen kan dessuten slås ned.

GOD PLASS: Bagasjerommet i RCZ er overraskende stort. Er men to på tur får man med seg det alle meste uten problemer. Bakseteryggen kan dessuten slås ned. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 4

Peugeot RCZ er foreløpig ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Men den oppleves som trygg på veien, den er oversiktlig, og den har de sikkerhetselementene vi forventer. Selv om fire kollisjonsputer ikke er veldig mye å skryte av. RCZ har parkeringssensorer, cruisekontroll og fartsbegrenser som standardutstyr, og testbilen har dessuten bixenonlamper som svinger med rattutslaget.

Pris/utstyr: 6

Foruten Mazda MX-5 er som kjent sportsbiler generelt dyrt her i Norge. Men med RCZ går Peugeot foran med et godt eksempel. Med 1,6-liters bensinturbo og 156 hestekrefter koster den fra 373 800 kroner. Samme bil og motor med automat koster fra 399 000 kroner. Testbilen med diesel sniker seg også under den magiske 400 000-kroners grensa med sine 398 900 kroner. Men det er før ekstrautstyret er betalt for.

Sammenligner vi med argeste og nær sagt eneste konkurrent, Audi TT Quattro med 170 hk turbodiesel, så er RCZ nesten 105 000 kroner rimeligere. TT Quattro TDI har en startpris på 504 600 kroner, men da er som navnet antyder firehjulsdrift inkludert i prisen.

Miljø: 5

Uten å ha sjekket forbruk og CO2-utslipp på forhånd ser vi tidlig i vår forbruksrunde at Peugeot RCZ sniker seg godt og vel under halvliteren på mila ved normal landeveiskjøring. Og som vi tidligere har sett, så gjør motorsterke biler der man ikke trenger å jobbe så mye med gassen det veldig godt når motbakkene forseres.

I følge tripforbruket holder vi oss rett over halvliteren per mil gjennom forbruksrunden, og ved endt rute noterer vi et faktisk forbruk på 0,53 l/mil - noe som er meget bra for en sportsbil med så gode ytelser.

EKSTRA BAGASJE: Peugeot RCZ har dobbelt baksete. Plassen er meget begrenset, så rommet egner seg best til ekstra bagasjeplass.

EKSTRA BAGASJE: Peugeot RCZ har dobbelt baksete. Plassen er meget begrenset, så rommet egner seg best til ekstra bagasjeplass. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er også akkurat hva Peugeot oppgir RCZ å bruke ved blandet kjøring. 0,53 l/mil tilsvarer et CO2-utslipp på 139 gr/km. Akkurat det samme som Audi TT TDI.

Spesifikasjoner

Produsent Peugeot
Pris

Konklusjon

Peugeot RCZ beviser bare det vi egentlig vet; Franskmennene kan mer enn å bygge komfortable, og ofte litt kjedelige biler. I RCZ får man begge deler. Den er spesiell, tøff og eksklusiv å se på, samtidig som den er både sportslig og mer komfortabel enn konkurrenten Audi TT.

Tolitersdieselen er sterk og byr på lavt forbruk, så om du liker dieselmotorenes sterke moment er dette absolutt en kombinasjon som burde prøves ut. I RCZ beviser Peugeot at diesel kanskje hører hjemme i en sportsbil likevel.

Terningkast 5.

Les også:

De raskeste bilene vi testet i 2010

Peugeot RCZ med 1,6-bensinturbo

Her finner du alt vår Top Gear-stoff

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning