Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien

Den digre Mercedes R-klasse er de barnerikes drømmebil. Les test.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Plass

+ Komfort

+ Firehjulsdrift

+ Kvalitetsfølelse

- Pris

Mercedes R-klasse ble lansert i 2005, da de store SUV-ene hadde sine velmaktsdager i Europa. På tampen av 2010 kom den i oppgradert versjon, med Mercedes' nye ansikt som den klart mest synlige endringen.

Men R-klasse er ingen SUV, derimot en stor flerbruksbil. Så hvorfor nevner vi da SUV-er?

Jo, for under nesten 5,2 meter lange, nesten 2 meter brede og nesten 1,7 meter høye skallet, som er bygd for å romme mest mulig på mest mulig komfortabelt vis, skjuler det seg ekte SUV-teknikk. R-klasse bygges i USA på samme fabrikk som de store SUV-ene ML og GL.

Det betyr at R-klasse på papiret er en tilnærmet drømmeoppskrift for hva mange nordmenn ønsker seg i en bil: Firehjulsdrift, automatgir, stor dieselmotor og, som nevnt, masse plass.

På papiret står det imidlertid også et stort minus ved bilen. Hva det er, finner du ut ved å lese hele testen.

Er R-klasse for dyr? Sjekk de mer kompakte Ford Galaxy og S-Max.

Del

Kjøreegenskaper: 4

Mercedes R-klasse er en stor og tung bil (2,3 tonn). Det husker du helt naturlig hvis du har kjørt inn i et p-hus, men du bør også ha det in mente når du er ute på landeveien.

Vekten og høyden - den er ikke så veldig mye lavere enn en SUV - merkes i svingene, og særlig når det er glatt. Den liker seg best når den kjøres som en stor SUV bør kjøres under slike forhold: Rolig inn i svingen, gi gass ut (dette gjelder for så vidt alle biler, men er viktigere desto tyngre de er).

Begynner du å hive den for fort inn i kurvene, kan du fort merke at en tung bil glir bedre enn du liker.

STØDIGHETEN SELV: Mercedes R 350 BlueTec er noe av det mest stabile som finnes som ikke er lagd for å rulle på skinner.

STØDIGHETEN SELV: Mercedes R 350 BlueTec er noe av det mest stabile som finnes som ikke er lagd for å rulle på skinner.

Bruker du i stedet gassen først på vei ut, har du fullt utbytte av firehjulsdriften, som sikrer deg knallgod traksjon nærmest uansett underlag.

Styringen er typisk Mercedes-bedagelig, noe som passer utmerket til biltypen. På motorveien er R-klasse like retningsstabil som Dovreekspressen.

Vi har testet 107 biler med firehjulsdrift.

Motor: 5

R 350 BlueTec har en effektredusert utgave av Mercedes' trelitersdiesel med 211 hk. Det gjør at prisen ligger 100.000 kroner under "normalutgaven" med 265 hk. Dreiemomentet er på 540 Nm, mot 620 Nm i fulleffektsversjonen.

Motoren er paret med en sjutrinns automatkasse som gjør sitt beste for å hente ut kreftene på lavt turtall.

At selv ikke 540 nm og 211 hk er en overflod i en så stor bil, merkes når bilen lastes og bakkene og svingene kommer. Da må automatikken av og til gire ned et trinn eller to. Uten at det føles nevneverdig stressende.

Ytelser: 4

R-klasse er en luksuskrysser fra en statusprodusent, og da er krefter nok liksom en del av pakken.

FLOTT MED FIRE: Firehjulsdriftssystemet er hentet fra Mercedes' store SUV-er. Evnen til å ta seg fram, er suveren.

FLOTT MED FIRE: Firehjulsdriftssystemet er hentet fra Mercedes' store SUV-er. Evnen til å ta seg fram, er suveren. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ute på veien oppleves ytelsene som gode, men ikke overveldende. Det holder i massevis til alt du kan foreta deg på norske veier, inkludert forbikjøringer der du tøyer grensene. Du får imidlertid ikke følelsen av et ekte, arrogant kraftoverskudd.

Tekniske data og testdata Mercedes R 350 BluTec

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:2987
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:211/3400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:540/1600-2400
  • EGENVEKT, KG:2260
  • TILHENGERVEKT, KG:2100
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:516/192/167
  • BAGASJEROM, LITER:633-2436
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:235/65 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,84
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:222
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,9
  • TOPPFART, KM/T:220
  • PRIS FRA, KR:999 000
  • PRIS TESTBIL, KR:1 256 000

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:6,5
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:8,1
  • STØY TOMGANG, dBA:44,8
  • STØY 50 KM/T, dBA:57,1
  • STØY 80 KM/T, dBA:60,5
  • STØY 100 KM/T, dBA:63,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,96

6,5 sekunder som raskeste måling for 60-100 km/t, og 8,7 sekunder fra 80 til 120 km/t, er omtrent på linje med det typiske familiestasjonsvogner med toliters dieselmotorer leverer.

Bilen har girskifthendler på rattet, uten at vi ser noe stort poeng med dem. Automatikken overstyrer mer enn gjerne girvalget ditt.

Eksteriør: 5

Utseendet splitter redaksjonsmedlemmene, der én synes den minner for mye om en likbil, mens de andre mener den ser riktig bra ut vurdert ut fra formålet den er ment å dekke.

Med en lengde på 517 cm er R-klasse såpass strukket at den i flertallets øyne er elegant. Linjene er lange, og høyden blir kamuflert. Den nye Mercedes-fronten er både mer markert og tøffere enn den var på forgjengeren.

Like praktisk, men ikke så pen: Les test av VW Caravelle.

Interiør: 5

I dette kapittelet hører plassen med, og den er gedigen. Mens de fleste sjusetere som selges i Norge er av den kompakte typen der de to siste setene i større eller mindre grad bare er egnet når du absolutt må fylle alle seter, er R-klasse full av store, komfortable seter.

De to ytterste setene på rad to har tilnærmet forsetestandard, og også de to bakerste gir plass nok til at en voksen kan sitte der temmelig lenge. Selv beinplassen får godkjentstempel så lenge de foran er villige til å gi fra seg litt av sin enorme beinplass.

TYPISK: Har du sittet i en Mercedes før, vil du kjenne deg igjen i R-klasse. Kvalitetsfølelsen er av det tunge slaget.

TYPISK: Har du sittet i en Mercedes før, vil du kjenne deg igjen i R-klasse. Kvalitetsfølelsen er av det tunge slaget. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bare midtsetet i rad to er smalt og ikke like egnet for ordentlig langtransport.

Med kun fem seter i bruk er bagasjerommet enormt, selv om Mercedes ikke har anstrengt seg for å utnytte plassen like godt som i mer kompakte flerbruksbiler. Når det er så mye av den, trengs ikke det. Legger du ned alle seter, som gjøres med enkle håndgrep, nærmer totalvolumet seg 2,5 kubikkmeter.

Dashbordet har tradisjonell Mercedes-utforming og framstår som temmelig konservativt, men samtidig oversiktlig. Setemekanikken virker å kunne tåle alt en måtte utsette den for i de neste 20 åra.

Komfort: 6

Alt i R-klasse er lagt til rette for formidabel komfort. Setene for sjåfør og passasjerer er nevnt, mens solid opplevd byggekvalitet er med på å skape godfølelsen.

Smørmyke girskift bidrar ytterligere, sammen med en av de stødigste kjøreopplevelsene du finner i noe som ikke ruller på skinner.

Testbilen har luftfjæring som ekstrautstyr, og det ville vi vurdert å betale ekstra for. Komfortinnstillingen er vår favoritt, den sender sjåføren rett inn i avslappet godlune. (Sportsinnstillingen er nær ubrukelig på norske vinterveier, med støtete og stump fjæring.)

FOR BASKETSPILLERE: Beinplassen i rad to er enorm - betydelig større enn det som går fram av bildet.

FOR BASKETSPILLERE: Beinplassen i rad to er enorm - betydelig større enn det som går fram av bildet. Foto: Egil Nordlien HM Foto

De brede piggfrie vinterdekkene fra Nokian høres overraskende godt på enkelte asfalttyper, men generelt er bilen stillegående. Apropos vinterdekk: mange velger piggdekk til store og tunge SUV-er, og siden R-klasse er en nær SUV-slektning, er dette noe en kjøper bør vurdere.

Her er de beste piggdekkene.

Sikkerhet: -

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har ikke kræsjet en R-klasse for å finne ut av hvor sikker den er, og vi gir derfor ingen delkarakter her.

EuroNCAP har derimot kollisjonstestet den beslektede Mercedes ML, som fikk fem stjerner som hovedkarakter. Dette resultatet kan imidlertid ikke overføres direkte til R-klasse.

Med full pakke av sikkerhetselektronikk og svært stødige veiegenskaper ligger likevel alt til rette for å anta at R-klasse er en trygg bil.

Miljø: 3

I vår faste, 20 mil lange testløype (som kjøres på standardisert måte med tilnærmet fast gjennomsnittsfart) trengte Mercedes R 350 BlueTec tett på én liter på mila.

Sammenlignet med normale stasjonsvogner, som kommer seg gjennom samme runde på rett over halvliteren per mil, blir det mye. Også målt mot store SUV-er som VW Touareg 3,0 TDI og BMW X5 med tilsvarende sterk motor, er det for mye. X5 greide seg til sammenligning med under 0,7 l/mil.

Stapper du derimot R-klasse full av folk og deler forbruket på sju hoder, blir forbruket riktig så fint.

Pris/utstyr: 3

FORTSATT PLASS: R-klasse er en av få sjusetere som fortsatt har plass til litt bagasje når alle sju seter er slått opp.

FORTSATT PLASS: R-klasse er en av få sjusetere som fortsatt har plass til litt bagasje når alle sju seter er slått opp. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Vi er kommet til punktet på papiret som svir for R-klasse. R 350 BlueTec er billigste utgave som selges i Norge, men koster likevel fra én million kroner.

R-klasse får grundig gjennomgå i det norske avgiftssystemet. Vekt og forbruk blir for høyt. I praksis blir den forbeholdt kun de aller rikeste av de barnerike, mens de ikke fullt så bemidlede må se på VW Caravelle eller Ford Galaxy .

Ekstrautstyrspakken er omfattende (blant annet er automatgir og stort stereoanlegg standard), men kunne med fordelt inneholdt parkeringssensorer. De trengs i denne bilen.

Ekstrautstyr er generelt dyrt hos Mercedes, og R-klasse er intet unntak. Testbilen har godsaker for en kvart million, uten å virke direkte pimpet. De få vi finner på bruktmarkedet ser ut til å ha et betydelig prisfall.

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 1250000

Konklusjon

Hovedkarakter: 4

Mercedes R 350 BlueTec er en fantastisk bil for en stor familie, eller for andre med stort plassbehov. Her får du full pakke av nær sagt alt:

Topp komfort, super rommelighet, firehjulsdrift, automatgir, treliters dieselmotor, kvalitetsfølelse.

Dessverre er prisen og forbruket høyt og bruktprisfallet stort. Derfor ruller ikke terningen lenger enn til fire.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Her er bilene med best bakseteplass Se flere saker fra: Her er bilene du drømmer om
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning