Volkswagen og Audi kommer fra Tyskland. Nissan og Toyota er japansk. Peugeot er fransk . Slik tenker vi til daglig. Men når det kommer til hvor bilene faktisk blir produsert, kan det være duket for overraskelser. Visste du at alt fra billige Kiaer til knalldyre Audier blir produsert i Slovakia? Eller at tusenvis av biler med norske skilt er bygd i Tyrkia eller Belgia?

Her ser vi nærmere på noen av merkene og modellene som er blant de mest populære i Norge. Merk at mange modeller produseres på fabrikker i flere land samtidig, og at alle land ikke alltid er tatt med.

SVENSK STOLTHET: Volvo S60 produseres i Belgia, mens stasjonsvognen V60 blir laget i Sverige. © Volvo Volvo olvo

VW verden rundt

Tyske Volkswagen er Norges mest solgte personbilmerke så langt i år, og salgssuksessene Golf (kombikupé), alle versjoner av Passat, folke-SUV-en Tiguan og flerbruksbilen Touran blir bygd i hjemlandet.

Men Golf stasjonsvogn, Jetta og New Beetle blir produsert i Mexico, og Polo lages i Spania og Belgia. Fra Portugal kommer flerbruksbilen Sharan, kabrioleten EOS og "sports-Golfen" Scirocco. Stor-SUVen Touareg settes sammen i Slovakia.

Japanske Toyota er så langt i år Norges nest mest solgte personbilmerke. Av modellene som selges i Norge, er mange bygd i Europa. Familiebilen Avensis kommer fra England. Kompaktbilen Auris blir montert både i England og Tyrkia, og fra Tyrkia kommer også flerbruksbilen Verso. Yaris-fabrikken ligger i Frankrike, mens vesle Aygo bygges på en fabrikk i Tsjekkia sammen med Aygo-søsknene Peugeot 107 og Citroën C1.

ENGELSKMANN: Toyota Avensis er for mange selve symbolet på japansk kvalitet. Og kvalitet er det, men selve bilen er bygget i England. © Toyota

Ford-deling

Treer på den norske salgslista er Ford. Ford er amerikansk, men mange tenker nok på de Fordene som selges i Norge , som tyske. Men de kan like gjerne komme fra andre land. Mondeo, S-Max og Galaxy monteres i Belgia. Ka bygges i Polen (på samme fabrikk som Fiat 500), mens Focus produseres både i Tyskland og Spania. C-Max, Kuga og Fiesta kommer til Norge fra Tyskland.

Volvo ligger som nummer fire på salgslista og bygger biler i Sverige og i Belgia. Hvor de lages, virker ikke alltid logisk. Nyhetene S60 og V60 er samme bil i henholdsvis sedan- og stasjonsvognform. Men S60 bygges i Belgia, V60 i Sverige. De kompakte Volvoene (C30, S40, V50 og XC60) kommer fra Belgia, mens svenskene selv setter sammen de store (V70, S80, XC70 og XC90 samt C70).

FOR FAMILIEN: Ford S-Max er en glimrende familiebil, men skrudd sammen i Tyskland er den ikke. © Ford

Østeuropeiske Audier

Peugeot bygger de fleste av sine personbiler i Frankrike, men noen modeller kommer fra Spania, Tsjekkia og Slovakia.

Sjette merke på salgslista er tyske Audi. Men SUV-en Q7 settes sammen i Slovakia, og TT og A3 kabriolet i Ungarn. A3 Sportback og vesle A1 blir montert av belgiske arbeidere.

Nummer sju på salgslista, Skoda, holder seg for det meste i hjemlandet Tsjekkia, mens nummer åtte, BMW, bygger de store SUV-en X5 og X6 i USA. Også den splitter nye X3 er en "amerikaner".

Nesten alle biler fra japanske Nissan som selges i Norge, kommer fra fabrikker i England.

Mercedes ligger på tiendeplass i personbilsalg. Merket bygger i hovedsak "vanlige" personbiler i Tyskland, mens SUV-ene GL og ML samt flerbruksbilen R-klasse kommer fra USA. Flere av disse bilene har store verditap de første årene, som borger for at du kan gjøre kupp på bruktmarkedet .

LES OGSÅ:

MEKTIG AUDI: Som faktisk ikke produseres i Tyskland, men i Slovakia. For øvrig det samme landet som Korea-bilen Kia cee'd lages i. © Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!