Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy

Ford hevder selv at Galaxy skal være et luksuriøst alternativ med god plass til syv personer. Og ja, det kan vi bekrefte, etter noen dager bak rattet i en topp utstyrt versjon. Men dessverre koster det mer enn det smaker.

Sist oppdatert

Eksteriør: 4

Selv om Galaxy er en stor MPV har den et friskt utseende, i hvertfall sett forfra. Akkurat som sin plattformbror S-Max blir den litt kassete i formen fra midten og bakover. Men i forhold til konkurrentene har ikke Ford noe å være flaue over, for Galaxy er langt fra den styggeste MPV'en der ute.

Kjøreegenskaper: 5

Som vanlig leverer Ford så det monner når vi kommer til kjøreegenskaper. Selv om Galaxy kan virke høy og smal, kjører den som personbil. Den er jo tross alt bygget på samme plattform som lillebror S-Max, som også kan regnes som kjøremesteren i klassen.

Fjæringskomforten i Galaxy er god, men det er ved aktiv kjøring bilen viser hva den virkelig kan. På kupert og svingete vei er Galaxy faktisk ganske underholdende å kjøre når man klemmer på litt.

Les også

De sikreste familiebilene

Ford Galaxy 09
Ford Galaxy 09 Foto: Handeland, Petter

Motor: 4

2-litersdieselen på 140 hester har vi testet i en rekke andre Ford-modeller, og den har hele veien gitt oss et godt inntrykk. Kraftkilden skuffer heller ikke denne gangen, og den gir faktisk den store bilen respektable ytelser.

Selv om motoren ikke på noen måte stikker seg ut blant alternativene på markedet i dag, skal det sies at den har en flat momentkurve og at den er relativt godt støydempet i Galaxy.

Ytelser: 4

I mellomregisteret føles 2-literen sterk nok, og ytelsene er mer enn gode nok for norske motorveier. Vår testbil, en Ghia med automat, lider litt av en noe treg girkasse. Litt treg kickdown har den, og skiftene på toppen av registeret er heller ingenting å rope hurra for.

Riktignok har girkassen en sportsfunksjon som gjør ting bedre, men selv i sportsmodus er ikke girkassen raskere enn normen i dag.

Les også

De 5 beste familiebilene

Interiør: 5

Innvendig er Galaxy gedigen; med de tre seteradene får man nesten følelsen av å være på kino. Plass til syv personer kan være kjekt å ha, og i Galaxy sitter voksne ganske godt selv på bakerste rad. Ros skal Ford også ha for en fleksibel og praktisk seteløsning.

Plassen foran er også veldig god, og i tillegg var vår Ghia utstyrt med Individual interiørpakke med blant annet skinnseter med elektrisk justering. Og som vi vet fra Mondeo og S-Max er førerplassen utmerket.

Komfort: 5

Som nevnt tidligere byr Galaxy på god fjæringskomfort, samtidig som den er fast i fisken. Her har konkurrentene virkelig noe å lære.

Ford Galaxy 09
Ford Galaxy 09 Foto: Handeland, Petter

Når setene i tillegg er så gode, og førerplassen er utformet så riktig, er det ingenting som står i veien for en behagelig kjøretur.

Sikkerhet: 4

Ford Galaxy ble testet i EuroNCAP-testen i 2006 med gode resultater. Bilen ble tildelt fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, og fire av fem stjerner for beskyttelse av barn. Fotgjengerbeskyttelsen fikk to av fire stjerner.

Les også

Familieluksus på tilbud

Komfortabel familievogn

Pris/utstyr: 2

Hadde det ikke vært for denne delen av testen, kunne Galaxy lett ha fått terningkast fem. Men nå har det seg slik at vår Galaxy er en toppmodell, og dermed blir prisen høy. For høy, mener vi.

Med en utsalgspris på 486 500 kroner er Galaxy Ghia 2,0 TDCi allerede en dyr vogn. Plusser vi på ekstrautstyret til en verdi av hele 103 000 kroner, begynner den å nærme seg 600 000 kroner - et prissjikt ikke så mange småbarnsfamilier leter i.

Ford Galaxy 09
Ford Galaxy 09 Foto: Handeland, Petter

Det skal til bilens forsvar sies at vi snakker om en absolutt toppmodell, med alt Ford kan by på av ekstrautstyr. Går man for innstegsmodellen, en såkalt Family med diesel og 115 hester og sekstrinns manuell girkasse, begynner den på 438 400 kroner.

Ford Galaxy 09
Ford Galaxy 09 Foto: Handeland, Petter

Se alle våre bil-tester her

Denne saken ble første gang publisert 27/07 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også