Test av piggdekk 2010/2011

Hvilket piggdekk skal du velge?

Vi har testet syv forskjellige piggdekk.

SYV DEKK: Vi har testet syv forskjellige piggdekk.
SYV DEKK: Vi har testet syv forskjellige piggdekk. Foto: Knut Arne Glesne
Sist oppdatert

I januar måtte Falck hjelpe 36 prosent flere opp fra grøfta enn i januar i fjor. De måtte også taue ut 28 prosent flere biler fra snøen enn året før.

Kaldt vær gjør at saltet ikke har særlig effekt. I stedet gjør trafikken veiene glattpolerte og isete. Der det har vært saltet, har deg gjerne fryst på igjen. Det blir også glatt. Dryss litt nysnø på toppen her, så begynner det å lukte skikkelig piggdekkføre. Mange verksteder har meldt om lange køer av bilister som vil få lagt om dekkene sine i siste sekund, men de fleste er i stand til å legge om dekkene selv i løpet av noen minutter.

Det er mange gode grunner til å kjøre piggfritt, både miljømessig, økonomisk og komfortmessig. Men det er også noen gode grunner til å kjøre med piggdekk. Testsammenligningen vi gjorde i fjor, der to piggfrie møtte sine piggdekksøsken, viste imidlertid at forskjellene ikke lenger er så store som de en gang var.

Forhandlerne her i landet forteller også om økning i piggdekksalget i fjor, særlig utenfor hovedstaden og de andre største byene.

Det er ingen ting som heter "testvinner" i dekktester. I all dekkutvikling må man velge hvilke egenskaper som skal vektlegges, og finne en slags balanse mellom de ulike egenskapene. Man kan nemlig ikke få i både pose og sekk, uansett hvor avanserte materialer og produksjonsmetoder man bruker.

Dette gjør at du må gjøre noen bevisste valg når du skal handle deg dekk.

Her er resultatene av dekktesten (klikk på bildet for stor versjon):

img

Klikk på bildet for større versjon

Tenk, tenk, tenk

Tenk på hvilket føre du kjører mest på - det er jo tross alt bedre å sko seg riktig til de aller fleste dagene, og heller være ekstra påpasselig når det er ekstremtilfeller, enn å være halvdårlig skodd nesten hele tiden. Det er dermed ikke sikkert naboens superdekk er de riktige for deg.

Dette må du ha i bakhodet når du leser denne testen og tilhørende tabeller. For det er ikke sikkert dekket som totalt sett har gjort det best, er det beste i ditt tilfelle.

Vi tok med sju av de ferskeste dekkmodellene på markedet - noen dyre, noen i mellomsjiktet og noen rimelige - på test. Dimensjonen er landets vanligste; 205/55-16, som her ble satt på en helt vanlig Golf.

En dekktest kan inneholde så mangt. Vi har valgt å fokusere på de aller viktigste områdene, og latt elementer som støy, komfort og pris ligge - det er i våre øyne langt viktigere at du får stoppet i tide enn at dekkene koster noen hundrelapper mindre eller bråker mindre enn konkurrenten.

Sju til dyst

LIKT PÅ SNØ: De aller fleste dekkene presterer jevnt over godt på snøføre. På isen er forskjellene derimot større.
LIKT PÅ SNØ: De aller fleste dekkene presterer jevnt over godt på snøføre. På isen er forskjellene derimot større. Foto: Knut Arne Glesne

Arvidsjaur, et stykke inne i det nordlige Sverige, er et utmerket sted for vinterdekktesting. En kombinasjon av stabile vinterforhold, store baneanlegg, og lite forstyrrelser gjør jobben enklere. Dette fører også til at et stort knippe komponentleverandører til bilindustrien, og en del bilprodusenter, driver testing her hver eneste vinter. Noe som igjen har drevet fram en stor servicebransje med hoteller og steder å spise.

Sola kikker så vidt fram, det er tolv minusgrader i lufta, og det samme på bakken.

Sju sett piggdekk skal testes i en lang rekke øvelser, øvelser som blir repetert og repetert til tallgrunnlaget er godt nok til at man kan konkludere.

Jevnt på snøføre

På jomfruelig snøføre er det bare små forskjeller mellom dekkene, både hva bremsing, akselerasjon, og kjøreegenskaper på den 1850 meter lange, svingete og kuperte handlingbanen angår.

Og med unntak av Nankang-dekkene, som scoret dårligst på snøføre og dessuten opplevdes som vanskeligere å kjøre med på handlingbanen, er det ingen dekk som peker seg ut med åpenbare styrker eller svakheter. Dekkene har jevnt over fin balanse, selv om noen får litt dårligere resultater enn det beste.

Is gir forskjeller

På is er forskjellene større, og mye mer merkbare. Ett dekk, Continental ContiIceContact, bekrefter navnet det bærer; bremseegenskapene er svært gode, grepet ved akselerasjon er godt, og det gjør en god jobb på handlingbanen.

SNØFONN: Vi tester dekkene for å finne ut hva de klarer. Det betyr at vi havner utenfor veien en gang i blant, men det betyr også at du forhåpentligvis slipper.
SNØFONN: Vi tester dekkene for å finne ut hva de klarer. Det betyr at vi havner utenfor veien en gang i blant, men det betyr også at du forhåpentligvis slipper. Foto: FOTO: Knut Arne Glesne

Nokian- Nankang- og Hankook-dekkene har relativt dårlige bremseegenskaper, mens Vredestein-, Nankang- og Michelin-dekkene gjør det dårligere i akselerasjonstestene.

På den 1850 meter lange handlingbanen, med en herlig blanding av skarpe og ikke fullt så skarpe svinger, korte og lengre sletter, små bakker opp og ned, var det små forskjeller, men Nankang-dekket var et hakk dårligere enn de andre.

Vinterføre er mer!

Det er ikke alltid det er kritthvit snø når du kjører med vinterdekk. For mange av oss er det tvert imot svært sjeldent. Både den tidlige og den seine vinteren kan være mer preget av våt asfalt. Dessuten saltes det jo, så veldig mange opplever våt asfalt store deler av vinteren.

Barmarksegenskapene kan derfor være underlaget du aller helst bør sikte dekkvalget inn mot?

På vårparten var det tid for handlingtest på en 709 meter lang, litt trang bane i sørlige Sverige. En bane spesialbygd for testing av våtegenskaper. Den vannes konstant for å gi et helt stabilt nivå av det fuktige, og setter dekkenes dreneringsevne og stabilitet på prøve. Lufttemperaturen er seks grader, været er pent, men overskyet. Perfekt for testing. Vår testsjåfør kjører konstant på grensene, det er jo der forskjellene blir merkbare.

Alle dekkene gjør jevnt over en god figur på den kjølige, våte asfalten. Vredestein-dekket har imponerende gode bremseegenskaper, men ellers er det små forskjeller i resultatene - piggdekkene fungerer godt på det våte.

De totale resultatene må du tolke selv. For ingen dekk er best på alt.

Les også:

Piggfrie dekk holder lenger

Sjekk om du trenger nye vinterdekk

Slik leser du dekket

Denne saken ble første gang publisert 21/10 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også