Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp

Med nye Santa Fe ypper koreanske Hyundai til kamp mot de etablerte tyskerne og Volvo.

Publisert Oppdatert

Kan en koreansk SUV bryne seg på Audi-er, Mercedes-er, BMW-er og Volvo-er?

Ja, på mange måter kan den det. Under testperioden må vi stadig minne oss selv på at det faktisk er en Hyundai vi kjører - ikke en Mercedes.

Det skyldes i hovedsak komfort- og utstyrsnivå, men også motorkraft, kjøreegenskaper og design er fullt på høyde med premium-kompakt-SUV-ene.

Kjøreegenskaper: 4

Santa Fe er like god over rufsete norsk landevei som over byens trikkeskinner og brustein. Den er så komfortabel som en premium SUV skal være.

Men tro ikke at god fjæringskomfort er synonymt med lite inspirerende kjøreegenskaper. Styrefølelsen er god og bilen lystrer rattets bevegelser og skifter retning kjapt og smidig. Santa Fe har også god tyngde og er veldig retningsstabil.

På vinterføre med mye snø opplever vi at hjulene i dimensjonen 235/60R18 blir for store og brede, og gjør at bilen understyrer mer enn på bart underlag.

Motor: 3

En helt ny dieselmotor er på plass under panseret i nye Santa Fe. 2,2-literen med navnet CRDi-R yter hele 197 hestekrefter og kraftfulle 436 Newtonmeter, og kan best beskrives som sterk i de fleste turtallsområder.

Mercedes-Benz henter ut hele 500 Nm i 250 CDI - målestokken blant de firesylindrede dieselmotorene med rundt 2,2-liters slagvolum. CRDi-R-motoren er ikke like sterk på lavt turtall og har heller ikke den snerten 250 CDI-motoren er kjent for å ha, men samtidig savner vi aldri mer kraft og vi liker fleksibiliteten i Hyundai-motoren.

Den nye dieselmotoren leveres med en sekstrinns automatkasse som henger bra med på notene og girer komfortabelt. Ved normal kjøring trekker Santa Fe på forhjulene, men bakhjulene trer i kraft dersom den merker slipp på forhjulene. Den kan også låses i firehjulsdrift ved et knappetrykk.

KOMMER FRAM: Med en knapp på dashbordet låses bilen i firehjulsdriftmodus. Da er sannsynligheten stor for at du kommer helt fram til hytta. FOTO: Petter Handeland

KOMMER FRAM: Med en knapp på dashbordet låses bilen i firehjulsdriftmodus. Da er sannsynligheten stor for at du kommer helt fram til hytta. FOTO: Petter Handeland

Ytelser: 5

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek: 9,7
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,1
  • 60-100 km/t, 6. gir: 15,7
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 13,5
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,9
  • Støy tomgang, dBA: 45,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,82

436 Newtonmeter skyver Santa Fe fra stillestående til 100 km/t på 9,7 sekunder. Enda mer imponert blir vi når vi måler mellomakselerasjon (60-100 og 80-120 km/t). Santa Fe gjør 60-100 km/t i tredjegir på 5,2 asekunder og 80-120 km/t i fjerdegir på 6,8 sekunder. Et veldig godt resultat for klassen.

Eksteriør: 5

Nye Santa Fe er nok et bevis på at designavdelingen til Hyundai tar jobben sin på alvor. Den er stor, muskuløs og moderne utvendig, og følger i samme designspor som de øvrige Hyundaimodellene.

Går man bilen nærmere etter i sømmene gjør skarpe linjer, LED-lys og i europeisk sammenheng utstrakt bruk av krom, sitt til at Santa Fe ser framtidsrettet ut og er barsk i framtoningen. Få ville vel tippet Hyundai dersom de så en Santa Fe uten Hyundai-logo i grillen.

Interiør: 3

HØY KLASSE: Det er enkelt å trives ved førerplass. Man sitter godt og brukervennligheten og materialkvaliteten er god. FOTO: Petter Handeland

HØY KLASSE: Det er enkelt å trives ved førerplass. Man sitter godt og brukervennligheten og materialkvaliteten er god. FOTO: Petter Handeland

Med sine 469 centimeter i lengden er Santa Fe lengre enn nevnte konkurrenter og lander et sted midt mellom kompakt-SUV-ene og stor-SUV-ene i størrelse. Den er lang og slank i fasongen og smalere innvendig enn Audi Q5, men er samtidig bredere og har bedre bakseteplass enn BMW X3 og Volvo XC60. I tillegg har den klart større bagasjerom enn de andre.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 2199
  • Effekt, hk ved o/min: 197/3800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 422/1800
  • Egenvekt, kg: 1882
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 469/188/176
  • Bagasjerom, liter: 585/1680
  • Standard dekkdimensjon: 235/60R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,68
  • CO2-utslipp, g/km: 178
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,1
  • Toppfart, km/t: 190
  • Pris fra, kr: 590 950
  • Pris testbil, kr: 644 550

Komfort: 4

Som nevnt under feltet "Kjøreegenskaper" har Santa Fe god fjæringskomfort og trygge kjøreegenskaper. God sittestilling i et sete med gode justeringsmuligheter og god ergonomi for fører trekker også opp. Logisk plassering på alle knapper og god brukervennlighet på navigasjonsenheten gjør det enkelt å trives bak rattet.

I våre støymålinger kunne Hyundai Santa Fe gjort det bedre. Innvendig støynivå ligger på snittet eller over for klassen med henholdsvis 62,8 desibel i 50 km/t og 69 desibel i 100 km/t.

Sikkerhet: 5

Nye Sante Fe trekkes fram som best i sin klasse av bilene som ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2012. Meget god sikkerhet for både voksne og barn i bilen, samt høyt nivå av passivt og aktivt sikkerhetsutstyr, gir fem av fem stjerner i testen. Santa Fe oppnår også 71 prosent score for sin beskyttelse for fotgjengere, noe som er et godt resultat.

Pris/utstyr: 4

Nye Santa Fe er tilgjengelig i to utstyrsnivåer; Comfort og Premium. Testbilen (Premium) har alt utstyr unntatt adaptiv cruisekontroll, og som forventet av en stor SUV med sterk motor, et hav av utstyr og gjennomgående gode kvaliteter er den kostbar.

MYE PLASS: Prisen ligger på nivå med konkurrenter som BMW X3 og Volvo XC60, men Santa Fe er en større bil. Plassen er betydelig større både i baksetet og i bagasjerommet. FOTO: Petter Handeland

MYE PLASS: Prisen ligger på nivå med konkurrenter som BMW X3 og Volvo XC60, men Santa Fe er en større bil. Plassen er betydelig større både i baksetet og i bagasjerommet. FOTO: Petter Handeland

644 550 kroner høres kanskje mye ut, men ser vi på konkurrenter som Volvo XC60, BMW X3 og Audi Q5, skiller den seg ikke ut i negativ retning. Heller positiv, når vi tar med størrelsen og motorkraften i beregningen. Spørsmålet er om en "nykommer" i dette segmentet vil holde seg like godt i pris som de etablerte konkurrentene. Det er høyst usikkert, men samtidig for tidlig å si noe om.

Forbruk: 2

0,68 l/mil og et CO2-utslipp på 178 gr/km er hva Santa Fe 2,2 CRDi-R drakk opp og slapp ut i EU-miksen. Et resultat på det jevne tatt momentesterke diesel-SUV-er i betraktning.

I vår faste testrunde som vi kjører opp mot en idealtid kommer vi ikke i nærheten av det. Etter 20 mil på variert norsk vei, denne dagen med relativt krevende føre (glatt og partier med nysnø), slurpet bilen i seg 0,82 l/mil.

BARSK OG MODERNE: Hyundai har tatt syvmilsteg på design de siste årene, og Santa Fe er ikke et unntak. Den nye SUV-en ha moderne linjer og barsk framtoning. FOTO: Petter Handeland

BARSK OG MODERNE: Hyundai har tatt syvmilsteg på design de siste årene, og Santa Fe er ikke et unntak. Den nye SUV-en ha moderne linjer og barsk framtoning. FOTO: Petter Handeland

Det er for mye, selv for en bil på denne størrelsen. Den litt mindre, men fortsatt romslige Mitsubishi Outlander gikk nylig gjennom samme runde på 0,59 l/mil - også den med 2,2-liters dieselmotor og firehjulsdrift.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Stor, muskuløs og moderne utvendig, moderne og full av utstyr innvendig, god komfort og fine kjøreegenskaper samt en moderne dieselmotor og gode ytelser kjennetegner nye Santa Fe - en bil med mange gode kvaliteter.

Prisen kan forsvares, men alt i alt føles ikke Santa Fe like polert som konkurrenter som Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60. Og spørsmålet er om den vil holde seg like godt i pris som de etablerte, prestisjetunge storselgerne.

Les også:

TEST: Den nye hyttebilen

Test av nye Golf: En nesten perfekt bil

Bilene som banker stasjonsvogna

Spesifikasjoner

Produsent Hyundai
Pris 644550

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Hyundai
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag