Småbiltester fra 2010

Årets beste og verste småbiler

De beste og dårligste småbilene vi har testet i 2010.

SPORTSLIG: Vi lot oss imponere av Audi A1. Den ser tøff ut og har gode motorer og kjøreegenskaper.

SPORTSLIG: Vi lot oss imponere av Audi A1. Den ser tøff ut og har gode motorer og kjøreegenskaper.

Publisert Oppdatert

At smått kan være flott, det vet vi godt. I siste generasjon av de beste småbilene er billigpreget borte - de er blitt velkjørende og trygge biler.

Den beste småbilen: Audi A1

Terningkast 6

"Luksussupermini" var et ord som ble brukt da vi testet Audi A1. Vi har så langt testet den i to versjoner - med 1,6 TDI og 1,4 TFSI, begge med S-tronic-gir - og begge har fått full score på terningen. Den er ikke like ekstremsportslig som Mini, i stedet er kjørefølelsen mer smidig, litt mer voksen og storbilaktig. I tillegg er Audis velpolerte kvalitetsfølelse og -image på plass.

Begge de nevnte motorene passer godt til bilen, men aller best liker vi den bensindrevne, turboladede 1,4-literen. Her er både pris, ytelser og forbruk helt riktig, ikke minst når motoren pares med dobbeltclutchgirkasse.

Det eneste store minuset vi kan finne, er en mager basisutrustning som gjør at du fort må regne med 30 000 kroner ekstra på prislappen før Audi A1 kan spille ut sine beste egenskaper.

Del

Best for familien: Opel Meriva

FOR FAMILIEN: Opel Meriva har masse plass, praktiske ""selvmordsdører"" og fine kjøreegenskaper, og er vår favoritt mini-MPV.

FOR FAMILIEN: Opel Meriva har masse plass, praktiske ""selvmordsdører"" og fine kjøreegenskaper, og er vår favoritt mini-MPV.

Terningkast 5

Den smarte dørløsningen er det første en legger merke til ved den nye Opel Meriva: Bakdørene åpner "feil" vei (de er hengslet bak). Selv om dørene er små, gir det en stor åpning og lett inn- og utstigning til baksetet. På 4,29 meters lengde har Opel skapt mye kupéplass, og praktiske seteløsninger gir god fleksibilitet.

Meriva har god komfort, og blant motoralternativene finnes en 1,4-liters bensinturbo med 120 hk som passer perfekt. Også prisen (fra ca. 240 000 kroner med nevnte motor) er god, og også ekstrautstyr har fornuftige priser. Dermed kan en få sin Meriva akkurat slik en vil ha den, uten å blakke seg helt. Kjøreegenskapene er trygge. Veigrepet er godt, noe vi ikke kan si om styrefølelsen.

Flopp: Fiat 500

Terningkast 3

STORSJARMØR: Hadde vi kåret en vinner på grunnlag av sjarm hadde Fiat 500 kommet langt opp. Men dessverre står ikke de andre kvalitetene i stil.

STORSJARMØR: Hadde vi kåret en vinner på grunnlag av sjarm hadde Fiat 500 kommet langt opp. Men dessverre står ikke de andre kvalitetene i stil. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Visst vet vi at denne bilen ble kåret til "Årets bil" i Europa for et par år siden. Men etter å ha levd med 1,2-litersutgaven av den i en uke, lurte vi på hvorfor. Det kunne ikke være kjøreegenskapene, som klart røper at designerskallet skjuler gammel og enkel Fiat-mekanikk. Det kunne ikke være ytelsene, for selv om 69 hk skal være nok i en liten og lett bil, er den treg.

God plass har den nødvendigvis ikke, og sittestillingen passer slett ikke for alle.

I byen er den 3,55 meter lange bilen på sitt beste, men heller ikke her er den bedre enn andre småbiler. Kjør den over noen trikkeskinner, så skjønner du hva vi mener. Prisen, som starter godt under 200 000 kroner, veier opp for litt, men slett ikke alt.

Småbiltester i 2010 (klikk på bilmodellnavnet for å lese testen)

Bilmodell

Terningkast

Audi A1 1,4 TFSI S tronic 122 hk

6

Audi A1 1,6 TDI S tronic

6

Skoda Fabia 1,2 TSI

6

Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina 170 hk

5

Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina 135 hk

5

Citroën C3 1,6 HDI 70 hk

5

Citroën C3 1,6 VTI 95 hk

5

Citroën DS3 150 hk

5

Citroën DS3 HDI 90

5

Mini One D

5

Opel Meriva 1,4T 120 hk Cosmo

5

VW Polo Cross

5

Kia Venga 1,4 CRDi

4

Mini Cooper D

4

Peugeot 207 99 g/km

4

Fiat 500 Cab

4

Fiat 500 1,2 bensin

3

Honda CR-Z

3

Mitsubishi Colt

3

VW Polo BlueMotion

3

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning