Tekniske data:

MOTOR, CM3: R4, 1197

EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 175/4100

EGENVEKT, KG: 1145

TILHENGERVEKT, KG: 1200/570

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 399/170/149

BAGASJEROM, LITER: 280/952

STANDARD DEKKDIMENSJON: 175/70R14

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,55

CO2-UTSLIPP, G/KM: 128

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,9

TOPPFART, KM/T: 188

PRIS FRA, KR: 239 650

Kort sagt:

+ Fantastisk motor

+ Lavt forbruk

+ Ser tøff ut

+ Billigere enn diesel


- Dyrere enn Fabia og vanlig Polo

- Litt hard med 17-tommere

Cross er Volkswagens betegnelse på modeller med litt ekstra plaststyling og oppjekket understell. Per dags dato er det kun Polo som selges som Cross-modell, men en ny Golf Cross er på vei - og mest sannsynlig vil også nye Touran vil nok komme i Cross-utgave etter hvert.

De sølvfargede speilene, plaststylingen og det faktum at bilen er 15 millimeter høyere enn en vanlig Polo, er de eneste forskjellene på utsiden. Innvendig er det snakk om seter med Cross Polo-navnet i seteryggen.

Kjøreegenskaper: 5

Polo er en velkjørende bil i standardutførelse. Den lave vekten bidrar til god respons og kvikk styring. Halvannen centimeter høyere bakkeklaring har ikke ødelagt disse egenskapene. Polo Cross er fortsatt en veldig trivelig bil å ratte, og med dekk i dimensjonen 215/40R17 sitter det godt i svingene også.

Til tross for lavprofildekkene, evner bilen stort sett å holde alle fire hjulene på bakken. Det er ikke tilfelle i alle biler med slike dekk, og vitner om et godt oppsatt understell.

Polo byr ikke på noen overraskelser i svingene, og opptrer ryddig når den blir provosert.

KJØRER BRA: Polo har godt veigrep, og den lave vekten bidrar til underholdende kjøreegenskaper. © Egil Nordlien HM Foto

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,9

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,3

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,4

60-100 KM/T, 6. GIR: 16,9

80-120 KM/T, 3. GIR: 7,0

80-120 KM/T, 4. GIR: 9,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 12,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 19,1

STØY TOMGANG, dBA: 40,1

STØY 50 KM/T, dBA: 63,7

STØY 80 KM/T, dBA: 69,1

STØY 100 KM/T, dBA: 72,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

Motor: 6

Dette er virkelig fremtiden! Under panseret sitter det en 1,2-liter med turbo. Den yter 105 hester og 175 Nm. Takket være overladingen, har motoren en forholdsvis jevn momentkurve. Det betyr at den blir fleksibel, og lett å bruke.

Den drar jevnt fra lave turtall, og den er samtidig herlig turtallsvillig. Når Volkswagen-ingeniørene (eller strengt tatt Skoda-ingeniørene, da det er Skoda som bygger denne motoren for Volkswagen-konsernet.) i tillegg har lagt på et småtøft lydspor, så vil vi påstå at dette er den perfekte motoren for en liten bil.

Ytelser: 5

Bilen er sprek, men det er fortsatt ingen sportsbil. Sprinten til 100 er oppgitt til 9,9 sekunder, og i mellomakselerasjonen er bilen kjappere enn enkelte dieselmotoriserte konkurrenter. For eksempel klarer den 60-100 km/t på 5,9 sekunder, mens Mini Cooper D med 110-hester diesel må ha 6,8 sekunder på å gjennomføre samme øvelse.

Det er ikke bare de faktiske tallene som teller. Bilen føles også overraskende sprek, og det er veldig få som vil tro deg når du forteller at det sitter en 1,2-liter under panseret.

HØYERE: Polo Cross er 15 millimeter høyere enn den vanlige modellen. Trengs det egentlig? © Egil Nordlien HM Foto

Eksteriør: 5

Den nye Poloen er en tøff bil i utgangspunktet. Cross-stylingen gjør den litt røffere, men om man liker det eller ei er en smakssak.

De skarpe linjene gir bilen et tydeligere uttrykk enn det forgjengeren hadde, men Polo kommer nok ikke til å bli noen fremtidig klassiker uansett.

Vår testbil var rød, og det gjør at den skiller seg litt ut i mengden av sølvfargede og svarte biler på veien. Små biler har lov til å ha skrikende farger - det gjør mye for inntrykket.

Interiør: 4

Polo er tilnærmet lik alle andre Volkswagen-modeller innvendig. Det er ikke negativt, da alt er plassert logisk og lett tilgjengelig samt at den opplevde kvaliteten er svært høy til en småbil å være.

Cross-versjonen har spesielle seter med mønster og Cross Polo i ryggen. De gir god støtte, og er komfortable på lengre turer.

Baksetet rommer også voksne på kortere turer, men over lengre avstander kan det blir en smule trangt. Du kan ha med deg 280 liter bagasje. Det betyr at weekendbagasje for to ikke er noe problem, men skal du på langtur blir du nødt til å legge ned setene.

VELKJENT: Interiøret er som i de fleste andre VW-modeller: Logisk, solid og komfortabelt. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 4

Polo er i utgangspunktet en komfortabel bil, men dekkene som sitter på denne bilen ødelegger litt av dette. Du kjenner skarpe ujevnheter forholdsvis godt, og trikkeskinner og brosteiner finner fort veien opp i ryggen.

Takket være bensinmotoren er støynivået lavt ved normal kjøring, og den gir fra seg et tøft snerr på høye turtall.

Sikkerhet: 5

Fem stjerner med Euro NCAPS nyeste standard. Det betyr at bilen blir ansett som en sikker bil etter dagens standarder (du kan lese mer om de nye standardene her). Den klarer seg ikke så godt som forventet ved kollisjon med stolpe fra siden, og for whiplash-beskyttelse.

Alt man kan forvente av sikkerhetsutstyr er standard. Vi kan nevne blant annet ESP, ASR, sidekollisjonsputer for fører og passasjer, samt hodekollisjonsputer både foran og bak.

GREI PLASS: Også voksne kan bruke baksetet. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

Med denne motoren i Cross-utførelse, starter Polo på 239.650 kroner. Det gjør den billigere enn dieselvarianten med 105 hester (243 420 kroner), men en god del dyrere enn billigste versjon med denne motoren (219 450 kroner).

Bilen har noe ekstra utstyr i forhold til det laveste utstyrsnivået, men man betaler likevel en god del for de store felgene (som er en tomme større enn man burde ha) og stylingen. Da er spørsmålet bare om en vanlig Polo med samme motor egentlig er et bedre valg.

Skoda Fabia med samme motor starter på snaue 190.000 kroner. Dette er en bil som er veldig lik, og som vi ga en sekser i vår test.

Miljø: 5

Fabrikkens tall sier at Polo Cross skal klare seg med 0,55 l/mil ved blandet kjøring. Det betyr et CO2-utslipp på 128 gram.

Mange biler er umulige å kjøre ned mot dette i vår testrunde - det gjelder ikke denne Poloen. At den klarte seg med 0,57 l/mil i testrunden er intet annet enn imponerende. Det betyr også at dersom man kjører forsiktig, vil det ikke være noe problem å komme under det oppgitte forbruket.

Dette skyldes i all hovedsak at motoren er såpass fleksibel som den er. I motsetning til BlueMotion-varianten, har denne nok krefter til å holde koken i oppoverbakkene. Noe som gjør at man slipper å gi full gass i tredjegir for å holde farten oppe.

INGEN FLYTTEBIL: Skal du handle senger og bokhyller på IKEA, så bør du nok låne en annen bil. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Polo med denne motoren er en drømmekombinasjon. Vi har også kjørt Skoda Fabia med samme motor kombinert med DSG - og da blir pakka enda litt bedre.

Det eneste problemet med denne modellen er at den er litt dyrere enn en standard Polo. Man betaler en god del ekstra for de ulakkerte plastfangerne og bedre bakkeklaring. Vi er også usikre på hva sistnevnte er godt for. Det ser ikke bedre ut, og vi tviler på at de potensielle kjøperne kommer til å ha spesielt stor bruk for de ekstra 1,5 centimeterne.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!