Test: Citroën C3 VTi 95, 2010

Tøff småbil med stor utsikt

Citroën C3 VTi 95 er en skikkelig gledespakke.

Sist oppdatert

Tekniske data Citroën C3 VTi 95

MOTOR, CM3: R4, 1397

EFFEKT, HK VED O/MIN: 95/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 136/4000

EGENVEKT, KG: 1150

TILHENGERVEKT, KG: 1150/570

L/B/H, CM: 394,1/172,8/152,4

BAGASJEROM, LITER: 300

STD. DEKKDIM.: 185/65R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59

CO2-UTSLIPP, G/KM: 136

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,6

TOPPFART, KM/T: 184

PRIS FRA, KR: 201 900

Kjedelige småbiler er historie, i hvert fall ser det slik ut hos veldig mange bilprodusenter. Nå skal også de små bilene se tøffe ut, og utstråle noe som forteller hvem føreren er.

Dette gir mange artige designretninger og løsninger; bilprodusentene prøver det meste for å lage en bil som skiller seg ut.

Citroën C3 kommer nå inn i denne småbilklassen, for å konkurrere mot biler som VW Polo, Ford Fiesta og Hyundai i20. Den byr på en blanding av de typisk franske kvalitetene - som komfort og annerledes design - og fiffige løsninger.

Frontruta er det mest spesielle med bilen; den er enorm, og går over hodene til de foran.

Vi har tidligere testet C3 med 70-hesters dieselmotor under panseret. Den var morsom å være i, men selv om den er en veldig trivelig pakke, og motoren er nøysom, er den ikke spesielt inspirerende. Bilen er på alle måter kapabel til å takle mer effekt.

Det finnes naturligvis andre motoralternativer i C3, også. Her har vi testet den med 95-hesters, 1,4-liters bensinmotor.

En oversikt over de små favorittene våre finner du her.

Her finner du noen konkurrenter:

Toyota Yaris (her i den spreke TS-versjonen)

Hyundai i20 (her testet som 1,2 bensin)

Peugeot 207 (her som SW med 1,6 diesel)

Ford Fiesta (her testet som 1,4 diesel)

Opel Corsa (her testet som 1,3 diesel)

Skoda Fabia (her testet som 1,4 diesel)

Kjøreegenskaper: 4

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 8,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 11,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 17,9

80-120 KM/T, 3. GIR: 9,9

80-120 KM/T, 4. GIR: 12,0

80-120 KM/T, 5. GIR: 18,5

STØY TOMGANG, dBA: 36,4

STØY 50 KM/T, dBA: 4.gir 61,8

STØY 80 KM/T, dBA: 5.gir 65,6

STØY 100 KM/T, dBA: 67,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,64

Citroën C3 er ikke ment å være noen racerbil. Her er det hverdagsvennlighet og trivelig komfort som står i fokus, men bilen er fortsatt kapabel til å takle større utfordringer.

Det relativt myke understellsoppsettet gjør at hjulene hele tiden holder seg på bakken; selv over brå og skarpe humper i svingen klarer den å beholde veigrepet. Det gjør bilen trygg og forutsigbar, og ikke minst lettkjørt. I tillegg er C3 retningsstabil, noe som kommer godt med både på landeveien og på raske motorveietapper.

Styrefølelse er det lite av, og tilbakemeldingene kunne med fordel vært flere og klarere. Men alt i alt er C3 en harmonisk pakke. Den er ikke morsom, men effektiv.

De harmoniske kjøreegenskapene gjør at du - om du vil og må - kan kjøre bilen ordentlig aktivt uten at du spretter av veien. De relativt små hjulene bidrar også til å gjøre bilen trivelig.

Her finner du alle våre biltester

Motor: 4

NETT: C3 er ikke stor, men likevel ganske så rommelig.
NETT: C3 er ikke stor, men likevel ganske så rommelig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den 1,4 liter lille fireren på 95 hk er en fin motor. Ikke råsprek på noen måte, men den har jevne kraftleveranser og gjør en god jobb i Citroën C3. De 95 hestekreftene er tilgjengelige ved 6000 o/min, og det maksimale dreiemomentet - 136 Nm - får du ved 4000 o/min.

Kort fortalt gir dette en bil der man bør bruke girspaken relativt flittig for å få ut det maksimale - motoren vil helst ha en del turtall. Men utvekslingen i transmisjonen, kombinert med ikke så altfor mye vekt, bidrar til at bilen likevel tusler fint fram på lavere turtall.

Lyden er som i firere flest, og her er den ikke sjenerende på noen måte.

Testsamling: Bilene med best motor

Ytelser: 4

En småbil med 95-hesters bensinmotor kunne kanskje vært en kandidat til GTI-ligaen. Men nei, nå til dags, med mye tyngre biler enn i "gamledager", blir det ikke engang småhissig.

UTSIKT: Den store frontruta bidrar til å gjøre bykjøring enda tryggere.
UTSIKT: Den store frontruta bidrar til å gjøre bykjøring enda tryggere. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Fabrikken oppgir en 0-100-sprinttid på 10,6 sekunder, og toppfarten skal være 184 km/t. I våre akselerasjonsmålinger gjorde den 60-100-sprinten i tredje gir på 8,5 sekunder, mens 80-120 km/t i femte gir tok 18,5 sekunder. Ikke akkurat voldsomme tall, men akseptabelt sammenliknet med konkurrentene.

Dette gjør den dessuten litt piggere enn versjonen med 70-hesters dieselmotor i øvelsene der motoren får høyt turtall, mens seigdraget - altså der turtallet er lavt - er bedre i dieselversjonen.

Eksteriør: 5

Citroën er inne på et markant designspråk for tiden, og dette preger også C3. Bilen er nett, og samtidig høybygd uten at dette ødelegger designspråket.

I våre øyne ser den veldig bra ut; en blanding av småtøff og søt. Kanskje mer feminin enn utpreget macho, uten at det på noen måte er negativt. Formene er bølgete, fronten åpen og småsint, og alt i alt er dette en bil som vekker oppsikt.

I positiv forstand.

Frontruta vekker oppsikt. Den går langt over der taket vanligvis begynner, og ender i en kantete form rett over nakkestøttene.

Og det er ikke ofte vi snakker om fargevalg i testene våre. Men den babyblå fargen på testbilen vakte stor oppmerksomhet - enten elsket folk den, eller så hatet de den. Det er uansett morsomt å se hvordan eksteriørfarge kan virke inn på inntrykket av en bil.

Interiør: 5

Ergonomien i Citroën C3 er fin; det er lett å nå alt man skal, og lett å justere inn ratt og sete til perfekt posisjon. Selv om det er en god del hardplast i interiøret, ser det bra ut. Setene er imidlertid noen hakk for myke, og vi skulle så gjerne hatt mer støtte for korsryggen og på sidene.

Kupeen er bred, og armlenene er plassert ganske langt ut - undertegnede har store problemer med å hvile armene samtidig som jeg holder i rattet. Men det er en mindre bagatell.

Det er god plass foran i bilen, og akseptabel bakseteplass. Her kan også voksne sitte, så lenge de kan samarbeide med de foran om fordeling av beinplassen. Takhøyden bak er noe begrenset.

TRIVELIG: Førermiljøet i Citroën C3 er ryddig og trivelig. Ikke sportslig, men ålreit.
TRIVELIG: Førermiljøet i Citroën C3 er ryddig og trivelig. Ikke sportslig, men ålreit. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bagasjerommet, på 300 liter, er av anstendig størrelse, bilklassen tatt i betraktning. Dessuten er det lett å utnytte.

Så var det frontruta, da. Den er enorm, og gir en overraskende annerledes opplevelse av kjøreturen. Ikke det at man behøver informasjonen man får der oppe fra, men det blir så lyst inn i bilen. Omtrent som å sitte på panseret av bilen.

Dette har imidlertid ikke bare positive sider. Det ene negative er at man kan føle seg ubeskyttet; taket har jo en viss sikkerhetsfunksjon, også.

Det andre er at det kan bli for mye lys fra feil kant, enten det er sollys eller skarpt lys. Da er det fint at Citroën har utstyrt bilen med en konsoll som kan dras framover, så man får "normal" taklengde og "normal" frontrute.

Da får man også fram solskyggene - som de har måttet gi en snodig, buet form, og som derfor fungerer hakket dårligere enn vanlige solskygger. Dessuten er A-stolpene ekstra tykke, noe som begrenser sikten ut en smule.

Men frontruta er noe av det som virkelig gir C3 særpreg. Om du tenker på å kjøpe en slik bil, må du ha den med!

Komfort: 5

I tro Citroën-ånd er C3 en komfortabel bil å kjøre. Selv på veiene våre, der vinteren har gjort sitt aller beste for å ødelegge alt som finnes av slette overflater.

De store, de små, de skarpe og de runde ujevnhetene slukes, uten at hjulene spretter unna. Retningsstabiliteten er god, og C3 oppleves som harmonisk på alle måter. På lange motorveietapper er det heller ikke noe å utsette på bilen; den er stø og trygg, og rett og slett trivelig.

Det er noe støy i bilen, både fra drivlinjen, fra hjul og fra vinden.

Sikkerhet: 5

C3 er trygg og stabil på veien. Den har seks kollisjonsputer, og de elektroniske hjelpemidlene vi forventer. Ryggesensorer, som følger med i komfort pluss-ekstrautstyrspakken til 9900 kr, er også fint.

ESP-systemet fungerer flott, det er inne og justerer kurs, bremser og gasspådrag uten at man opplever det som en forstyrrende smekk over fingrene.

I Euro NCAPs kollisjonstest fikk den fire av fem stjerner totalt. Voksenbeskyttelse fikk den 83 prosent score for, beskyttelse av barn ga 74 prosent, fotgjengersikkerhet bare 33 prosent - panseret er veldig hardt mot hoder - og sikkerhetssystemer bare 40 prosent. Men det siste, altså sikkerhetssystemer, får den lav poengsum for siden bilen ikke har ESP som standard i enkelte varianter i enkelte land. Altså noe du kan se fullstendig bort ifra her i landet.

Pris/utstyr: 5

C3-prisene begynner i skrivende stund på 177 900 kr, med 70-hesters dieselmotor. Bensinmotoren på 95 hk finnes bare i utstyrsgraden Dynamique - som er det midterste av de tre utstyrsgradene C3 leveres i - og koster 201 900 kr.

TRYGG: C3 har gjort det godt i kollisjonstester, og testbilens ryggesensorer bidrar til å holde lakken pen.
TRYGG: C3 har gjort det godt i kollisjonstester, og testbilens ryggesensorer bidrar til å holde lakken pen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Da har du med utstyr som klimaanlegg, el-styring av sidespeil, skinnratt og tåkelys - altså det du bør ha i en ny bil.

Sammenliknet med konkurrentene er dette absolutt en fin pris.

Annet ekstrautstyr har fine priser; den enorme frontruta må man jo ha med - 4500 kr koster den. En omfattende komfort-utstyrspakke med ting som ryggesensor, automatisk klimaanlegg, el-vindusheisere og midtarmlene foran koster 9900 kr.

Du får imidlertid C3 med 92-hesters dieselmotor til akkurat samme pris. Den bør være kjappere i de aller fleste mellomakselerasjonsøvelsene, og drikker dessuten svært lite diesel.

Miljø: 4

FIN: C3 er en fin bil, på mange måter. Og i ""rette"" farger blir den også en bil med stor utstråling.
FIN: C3 er en fin bil, på mange måter. Og i ""rette"" farger blir den også en bil med stor utstråling. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med 95-hesters bensinmotor under panseret er ikke C3 noen utpreget miljøbil, men likevel er den rimelig og snill i bruk. Fabrikktallene sier at den skal drikke 0,59 liter på mila ved blandet kjøring, og i vår faste forbruksmålingsrunde - som er mer "norsk" og dermed noe strengere enn EUs faste laboratoriumtest - drakk den 0,64 liter på mila i snitt.

Bensinmotoren har imidlertid fordelen av at den nesten ikke slipper ut NOx og andre partikler.

Se alle våre biltester her

Alle våre Citroën-tester finner du her

Denne saken ble første gang publisert 16/06 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også