Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Hva er feil med nye Passat? Vi kjørte den 6000 kilometer for å finne det ut.

IKKE SPORTSLIG: Til tross for soprtsunderstellet er ikke Passat utpreget sportslig.

IKKE SPORTSLIG: Til tross for soprtsunderstellet er ikke Passat utpreget sportslig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Totalpakken

+ Motor- og girkombinasjonen

+ Plass

+ Lavt drivstofforbruk

+ Materialkvalitet i interiør

+ Kjøreegenskaper

- For stiv med sportsunderstell

- Veldig lik forrige generasjon Passat

- Enkelte ulyder i hjuloppheng

Da Passat kom til landet sent i fjor, var vi ikke sene med å spå at den skulle bli Norges mest solgte bil i 2011. Foreløpig ser ikke spådommen ut til å slå til. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er Norges mest solgte bil per 31.03.11 lillebror Golf - og det med god margin.

Da skulle man kanskje tro at Passat fulgte like etter, men to japanere med meget godt kvalitetsry sniker seg mellom og sender Passat ned på fjerdeplass. Toyota har solgt nesten 200 flere Avensis hittil i år, og Golf-konkurrenten Auris følger hakk i hæl med over 1000 solgte mot Passats 935.

Men hvorfor lever den ikke opp til forventningene? Hva er feil med nye Passat? Da vi testet den i vinter, kalte vi den en polert videreføring av en av våre absolutte familiefavoritter med terningkast fem i resultat. Bommet vi fullstendig?

- Neida, sier informasjons- og PR-ansvarlig hos Møller, Jan Erik Haugen, som forteller at de ligger godt an i forhold til salgsmålet på 5500 solgte Passat i 2011.

- Det noe lave salgstallet skyldes at underleverandørene ikke har levert og at ikke alle utstyrs- og motordetaljer var tilgjengelige fra årsskiftet. Men vi forventer en positiv utvikling utover året, fortsetter han.

VARIERTE VEIER: I langtestene våre få vi kjørt bilen på alle mulige veier. Her fra Valdresflya.

VARIERTE VEIER: I langtestene våre få vi kjørt bilen på alle mulige veier. Her fra Valdresflya. Foto: FOTO: Petter Handeland

God plass

Tekniske data, Volkswagen Passat 2,0 TDI 140 hk DSG

MOTOR, CM³: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1581

TILHENGERVEKT, KG: 750/1800

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477/182/152

BAGASJEROM, LITER: 603-1731

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,52

CO²-UTSLIPP, G/KM: 135

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10

TOPPFART, KM/T: 208

PRIS FRA, KR: 373 500

PRIS TESTBIL, KR: 476 210

Om Passat ligger på førsteeller fjerdeplass på registreringsstatistikken, spiller egentlig ikke så stor rolle. Så lenge Passat er en av Norges mest populære biler, så er en langtest uansett veldig aktuelt. For familier flest er plassen det viktigste når en de går i anskaffelse av ny bil, og plass er det godt med i Passat. Akkurat som sjette generasjon Passat, den som gikk ut nå som syver'n tok over, har bagasjerommet alene et volum på 603 liter, selv om våre målinger kan tyde på at den faktiske plassen ikke er så mye bedre enn i for eksempel Mondeo (542 liter). Tar man med lav innlastningshøyde, bred bagasjeromåpning og skiluke i bakseteryggen, så er Passat en drøm å lesse måtte det være med barnevogn, skiutstyr eller normal bagasje. Trenger man ytterligere volum, gjør to hendler bak i bagasjerommet jobben med å felle ned bakseteryggen og danne et flatt gulv. Brått har man 1731 liter til disposisjon.

Store bagasjerom stjeler ofte verdifulle centimetere fra baksetet. Et eller annet sted må jo plassen graves fram. Passat lider ikke nevneverdig av dette, for selv med undertegnede (192 cm) i førersetet er det ingen problemer for normalt høye voksne å sitte i baksetet. Med nød og neppe går det også akkurat å få stappet inn tre barneseter i bredden. Ved én anledning har vi til og med vært fem voksne i bilen, men etter noen mil på kupert vei syntes midtpassasjeren i baksetet at dette er for hardt og smalt.

Styr unna sportsfjæring

GOD PLASS: Selv om bagasjerommet er stort, har ikke bakseteplassen blitt for liten. Selv voksne kan sitte her uten problemer.

GOD PLASS: Selv om bagasjerommet er stort, har ikke bakseteplassen blitt for liten. Selv voksne kan sitte her uten problemer. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Og når vi snakker om hardt. Fjæringen i testbilen er noe testgruppa her i Vi Menn Bil stadig diskuterer i løpet av testperioden. Bilen er nemlig utstyrt med sportsunderstell som senker bilen 15 mm. Selv med vinterdekk i dimensjon 225/45R17 er bilen stivere enn vi setter pris på, og etter hjulbytte til sommerdekk i dimensjon 235/35R18 forsterkes inntrykket. Strekninger med telehiv og brå ujevnheter i veibanen er til tider ubehagelige å kjøre på, mens de større humpene også sender unødvendig mye vibrasjoner inn i kupeen. «Jeg synes vi har humpa og rista hele veien,» kom fra passasjersetet like før Alvdal da kollega Øyvind Jakobsen var på tur nordover, mens Terje Bjørnsen forteller om ulyder i hjulopphenget bak etter langtur til Sørlandet. Undertegnede opplever også noen ulyder i hjulopphenget både foran og bak på vei ned gjennom Gudbrandsdalen, men lydene forsvant like fort som de kom, og vi fant aldri ut hva det skyldes.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 10,9

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,4

60-100 KM/T, 5. GIR: 10,3

60-100 KM/T, 6. GIR: 14,8

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 11,0

80-120 KM/T, 6. GIR: 14,5

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,6

STØY TOMGANG, dBA: 49,7

STØY 50 KM/T, dBA: 63,7

STØY 80 KM/T, dBA: 67,5

STØY 100 KM/T, dBA: 70,2

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

Lange ujevnheter i veien tar den helt greit, men med sportsunderstell er Passat langt fra den mest komfortable stasjonsvognen i mellomklassen. Og, sportsunderstell til tross; Passat er ikke utpreget sportslig. Uten å være like presis og direkte som erkefienden Mondeo, skal det sies at Volkswagen har gjort en god jobb når det kommer til selve kjørbarheten. Passat er lettkjørt, har godt veigrep, fin balanse og presis styring. Under tidvis harde påkjenninger i unnamanøvertest og kjeglekjøring oppfører den seg forutsigbart og har et antiskrenssystem som griper effektivt inn. Alt i alt er det en veldig trygg og lettkjørt bil, som alle vil finne seg til rette i.

Respektable ytelser

Langtestbilen har Volkswagens toliters turbodiesel med commonrail innsprøytning, en motor vi har testet tidligere i et hopetall andre modeller fra merket og dets konsernsøsken. Denne motoren er blant de beste dieselmotorene på markedet, selv om den akkurat som andre motorer har sine fordeler og ulemper. Den kan for eksempel ikke vise til like myk gange som de mest harmoniske dieselene på markedet, les Subarus boxerdiesel og 2,2-literen til Mazda. Men commonrail-dieselen i Passat er blant de beste når det kommer til effektivitet og arbeidsområde; den har godt bunndrag og er samtidig nokså turtallsvillig.

SMÅ OPPDATERINGER: Forskjellene fra den forrige Passat-modellen er ikke de aller største.

SMÅ OPPDATERINGER: Forskjellene fra den forrige Passat-modellen er ikke de aller største. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

140 hk og 320 Nm er hva den har å by på, noe som er helt normale verdier for klassen og nok til å gi Passat respektable ytelser. Man aldri trenger å hente ut 100 prosent av motoren på norsk vei, halv gass er stort sett nok i massevis. Dobbeltklutsjkassen (DSG) henter ut det beste av dieselen og gjør dette til den beste diesel/automat-kombinasjonen på markedet i sin prisklasse. I forbikjøringer er DSG-kassa alltid med på notene, men har enkelte ganger en tendens til å presse dieselen litt høyt på turtallet.

Lett å like

Som nevnt er motor/girkombinasjonen også veldig sparsom på drivstoffet. På vår faste 19 mil lange forbruksrunde nøyer den seg med 0,57 liter per mil, nøyaktig 0,06 liter mindre per mil enn Ford Mondeo stasjonsvogn med toliterdiesel og Powershift (Fords dobbeltklutsjkasse) og Toyota Avensis 2,2 D4-D automat. Vi logger også gjennomsnittsforbruk i løpet av langtesten, og etter 6000 km har Passaten et snittforbruk på respektable 0,60 l/mil. Kjøringen er da en god miks av bykjøring, langkjøring og langkjøring med mye bagasje og folk om bord. Et godt resultat, vil vi si.

Uavhengig av motorer og drivverk er Passat en bil som er lett å like. Hele konseptet gjør at man trives med en gang man setter seg bak rattet. Veldig spennende er den ikke, men den gode plassen, kjørbarheten, den fine motoren og girkassa, det lave forbruket og ikke minst brukervennligheten på navigasjon, stereo, kjørekomputer etc. er så god som bare tyskerne kan gjøre den. Alle detaljer virker godt gjennomtenkt, og alle knapper er fornuftig plassert i førermiljøet. At alle som kjører bilen i løpet av testperioden - liten som stor - sitter godt i skinnsetene, gjør at vi liker den enda mer.

RESPEKTABLE YTELSER: Med 140 hester og 320 Nm har ikke Passat noen voldsom overflod av krefter, men det er likevel mer enn nok i det daglige.

RESPEKTABLE YTELSER: Med 140 hester og 320 Nm har ikke Passat noen voldsom overflod av krefter, men det er likevel mer enn nok i det daglige. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ingen ting er galt med Passat

Testbilen er toppmodell (Highline) og har alt utstyr og enda litt til. Pakken inkluderer cruisekontroll, trøtthetsvarsling hos fører, komfortseter med elektrisk betjening, automatisk blendbare speil, regnsensor, multifunksjonsratt i skinn med girpadleårer til DSG, adaptive tåkelys foran, blanke lister rundt sidevinduene og krom i grillen samt interiørdetaljer i krom og innstegslister i stål. Og det skal sies at interiørdetaljene som følger med i denne pakka virker veldig solide og av god kvalitet.

Men det stopper ikke der, testbilen har også en del ekstrautstyr. Metallic lakk, panorama soltak med elektrisk gardin, navigasjon med touchskjerm, parkeringsassistent med ryggekamera, sportsseter i skinn og mørke ruter, fjernlysassistent, bluetooth, elektrisk bakluke og innfellbart hengerfeste, 18 toms felger og sportsunderstell samt innfellbare speil koster totalt 75 000 kroner ekstra. Passat stasjonsvogn Highline med 140 hk TDI og DSG koster fra 404.210 kroner, og med ekstrautstyret lander totalen dermed på 479.160 kroner.

Mye penger, men også veldig mye bil. Tar vi med i betraktningen at Leaseplan tror Passat vil holde seg godt i verdi og at Møller har hevet nybilgarantien til fem år, så er det pinlig lite å utsette på det økonomiske.

NYTT FJES: Fronten er en av de tingene som har fått størst forandringer.

NYTT FJES: Fronten er en av de tingene som har fått størst forandringer. Foto: FOTO: Øyvind Jakobsen

Dermed spør vi oss igjen; hva er galt med Passat? Svaret er like enkelt som bilen er å kjøre: Ingen ting er galt med Passat.

Les også:

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Feil montering av barneseter kan drepe barnet ditt

De beste familiebilene under 400 000

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Passat
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning