KLASSISK FEIL: Barn kan fort dra et belte som gnager i halsen ned under armen.=

KLASSISK FEIL: Barn kan fort dra et belte som gnager i halsen ned under armen. © Egil Nordlien HM Foto

TO FINGRE: Beltet skal være så strant at du akkurat klarer å få to fingre bak det. Legg merke til beltesamleren i plast, som er forbudt i EU, men anbefales brukt i Norge.=

TO FINGRE: Beltet skal være så strant at du akkurat klarer å få to fingre bak det. Legg merke til beltesamleren i plast, som er forbudt i EU, men anbefales brukt i Norge. © Egil Nordlien HM Foto

- Det er en sammenheng mellom feil sikring og alvorlige skader og død ved bilkollisjoner. Og i studien viste hele 52 prosent av barna seg å være for dårlig sikret.

Lege Marianne Skjerven-Martinsen har erfaring med kirurgi, og har sett mange skader på barn i trafikkulykker. Hun tar nå en doktorgrad på emnet.

Studien hun viser til er et pilotprosjekt gjennomført i årene 2007-2009. Et prosjekt som ble satt i gang fordi fagpersoner merket seg at barn som kom inn til akuttmedisinsk behandling etter trafikkulykker, hadde skader som tydet på feilsikring.

Femten alvorlige trafikkulykker med barn under seksten år involvert, ble grundig kartlagt. Den vanligste feilen viste seg å være feil bruk av belter.

Pilotprosjektet følges nå opp av nye og omfattende granskinger, i et prosjekt som er kalt "Barn i bil", med involverte fra Oslo Universitetssykehus Ullevål og Rettsmedisinsk Institutt ved Universitetet i Oslo.

I prosjektet granskes alle alvorlige trafikkulykker i det sørøstlige Norge i en ny toårsperiode fra november 2009, der barn under seksten år er involvert. Barnesikringseksperter utfører dessuten diverse kontroller av barn i bil denne sommeren, i samarbeid med et velvillig UP.

Positive foreldre

Skjerven-Martinsen har selv deltatt disse i kontrollene, som er en del av hennes doktorgradsavhandling.

- Vårt inntrykk er at foreldre ønsker å ta sikring av barn på alvor, men at de kanskje ikke alltid skjønner hvor farlig det kan være når for eksempel beltene ikke er korrekt brukt. Årsaken til det siste er gjerne at man har hatt det travelt, eller at barnet selv har manipulert beltene etter at turen har startet, oppsummerer Skjerven-Martinsen.

Foreldrene får også spørsmål om hvor barnestolene er kjøpt, og om de har fått informasjon om hvordan stolene brukes. Manglende veiledning er et problem i en tid der barnestoler kan kjøpes på internett!

En av de tingene prosjektet ønsker å få ut til foreldre, er at det faktisk er enkelt å sikre barna riktig. Man må bare ha fokus på de viktige detaljene som utgjør en stor forskjell.

- Dessuten påpeker vi hvor viktig det er at bilen er riktig pakket, og ikke inneholder løs bagasje.

Barn i bil-prosjektet har, så langt, fanget opp at hele 85 prosent av trafikkulykkene med barn involvert har skjedd i helgene.

- Det er jo typisk at det er i denne perioden, mellom fredag og søndag kveld, at familier er på tur, og kjører i større hastigheter enn man gjør i nærmiljøet, sier Skjerven-Martinsen.

Og nå står sommerferien for døren; en tid der barnefamilier i tusentall legger ut på bilferie med fullpakkede kjøretøy. Og statistikken viser da at sommermånedene er de farligste i trafikken.

Typiske feil

Også butikksjef Anita Midtskogen i Baby Shop-kjeden har deltatt i de nevnte UP-kontrollene, for å gi foreldre rettledning om hvordan man skal sikre barna i bilen.

- Det er noen få feil som svært ofte går igjen, avhengig av størrelsen på barna. Belter som ligger feil, eller er for løse, er den store gjengangeren. Mange glemmer også å tilpasse selene etter som barnet vokser.

Løse seler er, i følge Midtskogen, aller mest vanlig for de minste. Babyene.

- Disse barna er jo så smale over kravebenet, og det er lett å glemme at beltene må strammes til. En tommelfingerregel er at du skal få to fingre under beltet når det er riktig spent fast.

Feilmontering av selve stolen er ikke så vanlig for denne aldersgruppen. De fleste velger en babystol med base (f. eks. Isofix), og klikker stolen på plass i den.

Derimot er feilmontering mer vanlig for barnestoler som bruker bilens egne belter.

- Her ser vi ofte at beltene som forankrer stolen til bilen er for slakke, at internselene er det samme, og dessuten er justert feil i forhold til barnets skuldre, hevder Midtskogen.

De største barna som bruker beltestoler fester gjerne beltet selv. Og passer gjerne ikke på at det ligger stramt og riktig. Her må selvsagt foreldrene bidra.

- Legges beltet feil kan det medføre at barnet sklir under det i en frontkollisjon, eller at det får indre skader i mageregionen, forklarer Marianne Skjerven-Martinsen.

En klassiker er at beltet gnager på det litt større barnets hals, som reagerer med å dra det under armen, eller bak ryggen. Kanskje noterer vi oss dette i sladrespeilet, men orker ikke, eller tar oss ikke tid til, å ta opp kampen med et barn som ikke vil høre på fornuft.

Men det er altså en kamp vi bør ta. Knapt på noe annet område er nemlig bedre før var-prinsippet viktigere enn når det gjelder sikring av barn i bil.

FOROVER ELLER BAKOVER? De minste barna bør sitte bakovervendt, mener Marianne Skjerven-Martinsen - her med sine egne barn Emil (3,5) og Mikkel (1,5).=

FOROVER ELLER BAKOVER? De minste barna bør sitte bakovervendt, mener Marianne Skjerven-Martinsen - her med sine egne barn Emil (3,5) og Mikkel (1,5). © Egil Nordlien HM Foto

Tips om barnesikring

0-1 år / 0-13 kg: Barn i denne alderen bør sitte i bakovervendt stol, og loven krever at barn inntil 9 kg sitter bakovervendt. Unngå bag (premature barn kan festes i godkjent bag med nett den første tiden).

1-4 år /9-18 kg: Babystol kan byttes ut med barnestol i vektklasse 1. Forovervendt eller bakovervendt, men det siste anbefales! Vær nøye med å forankre stolen skikkelig, og sjekk at beltene ligger stramt uten å være vridde.

4-10 år/15-25 kg/22-36 kg: Her er vi over i vektklasse 2 og 3; beltestoler og sitteputer, og bruk av bilens egne belter. Pass særlig på at barnet ikke legger skulderbeltet under armen.

Husk at loven pålegger oss å sikre barn under 135 centimeter med egnet barnesikringsutstyr i bil.

Vi anbefaler å sjekke Trygg Trafikks nettsider om sikring av barn i bil, samt bloggen sikringavbarnibil.blogspot.com.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!