Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Vi har testet ytelser og forbruk på Fords Focus med ny 1,0-liters bensinturbo. Den imponerer på flere måter.

SUPERKOMBO: En super bil med en helt genial motor. FOTO:Terje Bjørnsen

SUPERKOMBO: En super bil med en helt genial motor. FOTO:Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige og sikre veiegenskaper

+ God komfort

+ Bra plassforhold

+ Harmonisk motor

- Smårotete betjening

Særlig bedre timing kan du neppe få. Samtidig som oslopolitikerne truer med knyttet dieselneve, lanserer Ford en bensinmotor som kan det meste en diesel kan, pluss litt til.

Og ikke lenge etter går samme motor til topps i kåringen «International engine of the year» for 2012.

Vi har skrevet mye om den nye tresylindrete 1,0-liters bensinmotoren til Ford tidligere.

Men nå har vi endelig fått kjørt en Ford Focus 1,0 EcoBoost gjennom våre testrutiner og belyst hva det lille motorvidunderet virkelig presterer.

Kjøreegenskaper: 6

Ford Focus er folkebilen som uten frykt kan måle seg med sportslige modeller som nye BMW 1-serie og Alfa Romeo Giulietta. Da vi tok med den spreke 180 hk-versjonen av Ford Focus ut på bane, klarte den jammen å hamle opp med rene kompaktracere i tillegg.

Og selv den lille, snille 1,0-literen med startpris fra 227 000 kroner i 100 hk-versjon har alle de gode Focus-egenskapene i behold:

Presis, lettstyrt, sikker med velfungerende ESP og ikke så rent lite underholdende.

Den lette motoren sørger for en egenvekt 75 kilo mindre enn med 1,6-liters diesel. Noe som gjør bilen enda kvikkere og mer sportslig i reaksjonene.

Da er vi spent på om Focus kan stå i mot nye Audi A3 når den gjør sin entre i august.

TOPPKARAKTER: Vi er begeistret for kjøreegenskapene til Ford Focus. I kombinasjon med den prisbelønnede minimotoren blir dette en kombo til terningkast 6. FOTO: Terje Bjørnsen.

TOPPKARAKTER: Vi er begeistret for kjøreegenskapene til Ford Focus. I kombinasjon med den prisbelønnede minimotoren blir dette en kombo til terningkast 6. FOTO: Terje Bjørnsen.

Motor: 6

Testdata

  • 0-100 km/t, sek.: 11,6
  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 9,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 11,6
  • 80-120 km/t, 3. gir: 8,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 12,8
  • 80-120 km/t, 6. gir: 15,6
  • Støy tomgang, dBA: 37,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,56

Takket være spesielle motorfester og svinghjul som er avbalansert i forhold til de tre sylindrene, går den lille motoren eksepsjonelt stille og vibrasjonsfritt.

Det «knurret» du forbinder med tresylindrete motorer er bare sporadisk og sjarmerende til stede. Som når du lar turtallsnåla jobbe seg helt opp mot rødmerkingen 6500 o/m.

Den sekstrinns girkassen i 125 hk versjonen har perfekt girutveksling. Med passe steg mellom girene er det lett å finne rett turtallsområde. Motoren på sin side svarer med en smidighet du normalt forbinder med dobbelt så store maskiner. Den trekker jevnt og rent allerede fra drøye 1000 o/m på flatmark.

Sammenlignet med 1,6-liters diesel kjennes motoren snillere, mer lettkjørt, har et bredere turtallsregister og går stillere.

Ytelser: 5

Etter bare noen kilometer blir du forbløffet over hvor lett og uanstrengt bilen akselererer. Inntrykket er at den er passe sprek på høye turtall og tilstrekkelig sterk på lave. Vi sammenligner testresultatene mot Ford Focus 1,6 TDCi:

Med 125 hk har 1,0 bensin 10 hk mer enn 1,6 diesel. På dreiemoment tar diesel igjen med 270 Nm mot 170 Nm for bensin. Nå har riktignok bensinmotoren en overboostfunksjon som gir 200 Nm i kortere perioder med full gass, slik at sluttresultatet blir ganske bra.

I forbikjøringsakselerasjon er bensin og diesel ganske jevne; 7,0 og 6,7 fra 60-100 km/t i tredje gir. I fartsintervallet fra 80-120 er bensinbilen merkbart sprekere: 8,3 kontra 9,8 sekunder.

Det mest bemerkelsesverdige er at dieselmotoren - selv om den er mye sterkere på papiret - på ingen måte knuser den lille bensinmaskinen på dreiemoment. Fra 60-100 km/t i 5. gir tar det eksempelvis 11 sekunder med diesel og 11,6 med bensin.

Dermed er det all grunn til å være imponert over hva Ford har oppnådd med den lille bensinmotoren. Ytelsene mer enn tilstrekkelig, prisen tatt i betraktning.

Eksteriør: 5

HOLDER KOKEN: Designet til Ford Focus holder seg nesten like godt som veiegenskapene. FOTO: Terje Bjørnsen

HOLDER KOKEN: Designet til Ford Focus holder seg nesten like godt som veiegenskapene. FOTO: Terje Bjørnsen

Det er gått et drøyt år siden Ford Focus kom på veien her i Norge, og vi synes utseendet har holdt seg godt.

Tekniske data

  • Motor, cm3: 999
  • Effekt, hk ved o/min: 125/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 200/1400-4500
  • Egenvekt, kg: 1279
  • Tilhengervekt, kg: 1200/635
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 435/186/148
  • Bagasjerom, liter: 363-1148
  • Standard dekkdimensjon: 205/55-16 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5
  • CO2-utslipp, g/km: 114
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,9
  • Toppfart, km/t: 195
  • Pris fra, kr: 233 800
  • Pris testbil, kr: 256 500

Som de fleste andre biler blir Focus litt tøffere med store hjul, og 17-tommers kombinasjonen med 215/55-17 ser bra ut.

Og selv om kanskje ikke alle ville eid fargen på vår testbil, er den i det minste med på å lyse opp gatebildet.

Interiør: 5

Plassmessig er Ford Focus fortsatt blant de beste bilene i kompaktklassen. Det er noen centimeter ekstra bredde bak som gjør susen, mens benplass og takhøyde er på jevnt kompaktklassenivå.

Bagasjerommet er også fint utformet, relativt langt og med 363-1148 liters volum. Skal du ha en rimelig bil med mye plass, ser nærmere på Ford Focus stasjonsvogn.

Førermiljøet har tydelige instrumenter, men i versjonene med mye utstyr kan knappefloraen i midtre del av dashbordet være vanskelige å venne seg til.

Komfort: 5

Det er ingen kunst å lage en velkjørende kompaktklassebil. Artisteriet kommer først når du klarer å kombinere de glimrende veiegenskapene med førsteklasses komfort.

Det har Ford maktet i Focus, med en fjæring som er fast, men samtidig glir pent over både små og store ujevnheter.

Bensinmotoren er svært stillegående. På tomgang er forskjellen til dieselmodellen drøyt 10 dBA, noe som merkes meget godt under by- og nærkjøring. Norske veier med grov asfalt er det få biler som liker, men i Focus holder hjulstøyen seg innen akseptable grenser.

Selv om ikke setene ser så fantastiske ut, er sittekomforten god. Det sørger rikelig justeringsmonn både av sete og ratt for.

Sikkerhet: 5

Ford Focus er blitt kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, som gir den fem av fem stjerner i hovedkarakter.

OPPRYDNING: Betjeningselementene er mange og små. Det tar tid å lære hvor alt sitter. FOTO: Terje Bjørnsen

OPPRYDNING: Betjeningselementene er mange og små. Det tar tid å lære hvor alt sitter. FOTO: Terje Bjørnsen

Fem stjerner er normalen for nye biler i dag, ikke unntaket.

Enkeltresultatene i testen ligger på et jevnt høyt nivå for bilklassen. Bare beskyttelsen for overkroppen ved sidekollisjon mot stolpe får anmerkningen "marginal".

Ford forsynte seg av Volvos sikkerhetsutstyr da de eide den svenske produsenten. Du kan få tilnærmet full pakke av dette utstyrer til lave priser i Focus.

Eksempler er filholder, blindsonekontroll og automatisk oppbremsing ved kritiske situasjoner.

Når vi tester oppførselen i simulerte kritiske situasjoner (elgtest og slalåm), er Focus blant de aller mest stabile og håndterbare bilene i sin klasse

Pris/utstyr: 5

At norsk avgiftssystem fortsatt favoriserer diesel, er Ford Focus et godt eksempel på. Mens bensinversjonen er cirka 16 000 kroner rimeligere i Tyskland (der bilen for øvrig koster rundt 156 000 kroner) er den kun 3 000 kroner billigere enn modellen med 115 hk diesel her i Norge. Også i Sverige er bilene langt rimeligere enn her.

Prisene starter på 234 000 kroner, mens en godt utstyrt versjon vil havne på fra 255-280 000 kroner, avhengig av hvor dypt du skal dukke i utstyrslistene.

ER BEDRE: Det ser kanskje ikke så spennende ut, men seter og sittestilling er langt bedre enn det visuelle inntrykket skulle tilsi. FOTO: Terje Bjørnsen

ER BEDRE: Det ser kanskje ikke så spennende ut, men seter og sittestilling er langt bedre enn det visuelle inntrykket skulle tilsi. FOTO: Terje Bjørnsen

Ford Focus har gode resultater i bruktbilundersøkelser og bør være en relativt teknisk solid bil. Den har tradisjonelt holdt seg godt i pris, og den moderne bensinmotoren bør være attraktiv også i årene som kommer.

Miljø: 5

Med en liten, nyutviklet motor under panseret er det knyttet forventinger til hva Ford Focus kan klare seg med i praktisk forbruk.

Normforbruket i EU-miks sier 0,5 liter per mil. I vår faste testrunde kjører Focus 1,0 på 0,56 liter per mil.

Det er rundt en desiliter mer enn med 1,6-liters diesel som er målestokk. Den forskjellen kan erfaringsmessig blir noe større ved småkjøring.

TA PLASS: Plassmessig er Ford Focus blant de rommeligste kompaktbilene. FOTO: Terje Bjørnsen

TA PLASS: Plassmessig er Ford Focus blant de rommeligste kompaktbilene. FOTO: Terje Bjørnsen

Ford Focus 1,0 EcoBoost er heller ikke den av bensinkonkurrentene som har gått billigst. Den æren tilfaller Audi A3 1,2 TFSI og Toyota Auris Hybrid som begge klarte seg med 0,52 liter per mil. Her er imidlertid forskjellene så små at Ford Focus 1,0 EcoBoost likevel hører med i tetsjiktet når det kommer til drivstofføkonomiske kompaktbiler.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Ford Focus er fortsatt vår folkelige kompaktklassefavoritt, ikke minst fordi den også har veiegenskaper som kan utfordre merker med sportsligere stamtavle og stivere priser. I tillegg har Focus praktiske egenskaper som gleder de som tenker mer på bagasje- og bakseteplass, enn tangeringspunktet i neste sving.

Vi blir ikke noe mindre begeistret når det dukker opp en moderne, nøysom og svært kultivert bensinmotor i mikroformat heller. Selv om motorene blir mindre, gjelder det heldigvis ikke kjøregleden.

Les også:

Diesel eller bensin - hva er best?

Toyota-sjåfører irriterer seg mest

Volvo-en ser normal ut, men er det ikke

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: De beste bilene til under 400.000 kroner Se flere saker fra: Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge Se flere saker fra: Årets hittil beste biler
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag