Toyota-sjåførene irriterer seg mest over andres egoisme i trafikken, ifølge en undersøkelse som forsikringsselskapet If har gjennomført.

66 prosent av Toyota-sjåførene mener trafikkegoismen har økt. Det er sjåførene over 60 år som irriterer seg mest over egoismen. Både kvinner og menn er tilnærmet like irriterte over dette.

Undersøkelsen viser at nordmenn generelt synes trafikkegoismen er økende. For to år siden svarte 49 prosent av de spurte at det er blitt mer egoisme blant bilførere de siste årene. I årets undersøkelse har tallet økt til 56 prosent.

Menn mellom 40 og 59 verst

31 prosent av de spurte mener menn mellom 40 og 59 år er de mest egoistiske i trafikken, mens 24 prosent mener menn mellom 18 og 28 år er mest egoistiske. Til sammenligning mener bare én prosent at kvinner mellom 18 og 28 år er mest ego. Tre prosent mener kvinner over 60 år er mest egoistiske i trafikken.

Tidligere UP-sjef Leif N. Olsen mener den norske egoismen er trafikkfarlig og utrivelig. Olsen mener vi har noe å lære om folkeskikk i trafikken, høflighet og mindre egoisme fra våre naboland.

- Du skal ikke lenger enn til Sverige for å finne en bedre trafikkultur, sier Olsen, som nå er seniorkonsulent i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub.

- Trafikksikkerhet handler mest av alt om atferd i trafikken. Ni av ti ulykker skyldes menneskelige feilhandlinger, sier Olsen.

Farlige forbikjøringer

- Vi ser av våre skadesaker og skademeldinger at egoismen spiller inn i en del saker, hevder bilskadesjef Ivar Kristian Andersen i If.

- Statistikken viser for eksempel at forbikjøringer årlig forårsaker omkring 10 000 skader og 150 millioner kroner i skadeerstatninger, mens ulykker i forskjellige kryss-situasjoner årlig forårsaker nær 33 000 skader og nær 725 millioner kroner i erstatningsutbetalinger. Årlig skjer nær 50 000 skader med et samlet skadeomfang på over 800 millioner kroner. Mange av disse tilfellene skyldes nok folks egoisme, sier Andersen.

Les også:

Slik takler du sinker i forbikjøringsfeltet

Disse bilistene gjør køene lengre og tregere

Test deg selv: Kan du forbudsskiltene?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!