Kort sagt:

+ Stilig, kjøreegenskapene i høy hastighet


- Stiv og støyete med sportsunderstell,

Statusprodusentene satser på å fylle enhver tenkelig nisje med en modell. Sist ute fra Mercedes er CLA. Den er stil og design fra snute til hekk - den ser rett og slett dyr ut. Men her er en god Mercedes-nyhet: Billigste utgave starter på for mange levelige 319.900 kroner.

Men tilbake til CLAs nisje. Hva slags bil er egentlig dette?

Teknisk sett bygger den på A-klasse. Også CLA er forhjulsdrevet og leveres med de nye, kompakte motorene fra konsernet.

Men mens A-klasse er en ganske klassisk kompaktbil med skrå bakluke, har CLA fire dører og bakluke som en sedan. CLA er 4 cm lengre enn en C-klasse sedan, men har mer stil og sport over formene. Stilen inspirert av den større luksusbilen CLS.

CLA kan kalles en relativt kompakt firedørscoupé, eller en sportssedan. Per i dag kan biler som Volvo S60 og BMW 3-serie sedan være alternativer, i utvidet forstand muligens også VW Jetta Hybrid. Audi kommer i 2014 med en direkte konkurrent, A3 Sportslimousine.

I testet utgave, CLA 200 automat, har den en 1,6-liters bensinturbomotor med 156 hk. Den har også en utstyrspakke kalt AMG Sport, som blant annet omfatter senket sportsunderstell og 18-tommers hjul.

Denne pakken er viktig for vår bedømmelse av bilen, for her har Mercedes definitivt lagt vekt på sportslighet. (Fra A-klasse vet vi at det er stor forskjell på en bil med og uten AMG-pakken.)

Les gjerne om hvordan vi setter karakterer her.

Mercedes-Benz CLA 200 test mai 2013=

FREKKERE: Fronten er umiskjennelig Mercedes, men barskere enn vi er vant til fra Stuttgart. CLA-designen er åpenbart inspirert av luksuscoupeen CLS. FOTO: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 6

Med AMG Sport-pakken er Mercedes CLA 200 en kjøremaskin. Det er flere ting som bidrar til det: Den har presis, hastighetsavhengig styring, meget fast understell og brede lavprofildekk.

Dessuten er vekten (1430 kg) holdt noenlunde i sjakk.

Sammen gjør dette at CLA reagerer kvikt. I både lange og korte kurver er grepet meget bra - forhjulene biter seg fast i asfalten lenge etter at en ville tro at det skulle røyne på. I krappe kurver er hekken med på å gjøre svingbuen tettere.

I kjøreøvelsene våre på lukket bane er CLA en fryd. Den greier elgtesten (dobbelt unnamanøver) lekende lett i høye hastigheter, og i slalåmøvelsen danser den pent. Antisladdsystemet virker inn på veldosert vis.

Sammen bidrar alt dette til at det er lett å kjøre for fort i en CLA. Det ligger i dens natur. Hinsides norske fartsgrenser er den på sitt beste.

Mercedes-Benz CLA 200 test mai 2013=

NISJE: Teknisk sett er Mercedes CLA i nær slekt med kompaktbilen A-klasse. Samtidig er den lengre enn en C-klasse sedan. Sammenlignet med C-klasse er det lagt mer vekt på design og stil i CLA-formene, og mindre vekt på plass. FOTO: Petter Handeland

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1595

Effekt, hk ved o/min: 156/5300

Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1250-4000

Egenvekt, kg: 1430

Tilhengervekt, kg: 900/715

Lengde/bredde/høyde, cm: 464/178/143

Bagasjerom, liter: 470

Standard dekkdimensjon: 205/55 R16

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,57

CO2-utslipp, g/km: 131

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,5

Toppfart, km/t: 230

Pris fra, kr: 396 266 (med aut.)

Pris testbil, kr: 497 900

Motor: 4

Det er kommet en flom av små bensinmotorer med turbo i løpet av de siste årene. Motoren i Mercedes CLA 200 er nettopp en slik.

Fra 1,6 liters sylindervolum hentes 156 hk og 250 Nm, og i testbilen er den koblet til en sjutrinns dobbeltclutchkasse (knapt 20.000 kroner ekstra).

Vi har ingenting å utsette på motoren, men automatgiret stusser vi litt over. En ting er at det kan bruke tid på å bestemme seg for rett gir hvis du bremser og deretter går kjapt på gassen - det er ikke uvanlig for dobbeltclutchkasser.

En anelse mer spesielt er det at normalinnstillingen (som Mercedes kaller eco) kan oppleves som litt treg: Vi gir på litt, men får ikke svar i form av nedgiring. Så trykker vi på litt til, og da svarer den med å gire ned mer enn tilsynelatende nødvendig.

Etter hvert finner vi ut at det er en vanesak, og at funksjonsmåten er god når en er kommet opp i jevn flyt. Da skifter det nesten umerkelig mellom de høyeste girene.

I sportsmodus synes vi girkassen er i overkant ivrig til å legge inn lave gir. Det virker mer masete enn nødvendig under kjøring i norske hastigheter.

Du kan også gire manuelt med "padleårer" på rattet. Alt i alt synes vi ikke at Mercedes' dobbeltclutch fullt så polert i virkemåten som VW-konsernets tilsvarende girkasse.

CLA 180 har for øvrig samme 1,6-litersmotor, men "bare" 122 hk. Det er 53.000 kroner å spare på å velge den, men CLA 180 kan ikke fås med automat. Fra A 180 vet vi at også denne motoren har gode ytelser.

Mercedes-Benz CLA 200 test mai 2013=

SLEKTSKAP: Interiøret viser at CLA er i nær slekt med A- og B-klasse. Inntrykket er yngre og mer sportslig enn i C-klasse. FOTO: Petter Handeland

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 8,8

60-100 km/t, 3. gir: 4,6

60-100 km/t, 4. gir: 5,4

60-100 km/t, 5. gir: 7,6

60-100 km/t, kickdown: 4,8

80-120 km/t, 4. gir: 6,1

80-120 km/t, 5. gir: 8,3

80-120 km/t, kickdown: 6,2

Støy tomgang, dBA: 40,0

Støy 50 km/t, dBA: 64,9

Støy 80 km/t, dBA: 69,0

Støy 100 km/t, dBA: 71,9

Testforbruk, l/mil: 0,62

Ytelser: 5

Spurtegenskaper er en god disiplin for mange av de nye bensinturboene. Det gjelder også for Mercedes CLA 200.

0-100 km/t klokker vi inn på 8,8 sekunder. Vi får 4,6 sekunder som beste resultat for 60-100 km/t og 6,1 sekunder for 80-120 km/t. Med disse resultatene legger den seg godt til blant biler med 1,6-liters bensinturbo med 150 hk eller mer.

Det er heller ikke mer enn om lag et halvsekund dårligere for hver av målingene enn den sterkere BMW 320i.

Tallene er også gode om vi sammenligner med en kompaktbil med dunderdiesel, nærmere bestemt VW Golf GTD (forrige generasjon) med 170 hk og 350 Nm, som den er rett i hælene på.

Det viser at maksimal kraft ikke er alt. Kraftutvikling er vel så viktig. CLA-motoren har maksimalt dreiemoment fra 1250 til 4000 o/min. Toppeffekt nås ved 5300 o/min. I praksis betyr det godt drag fra litt over tomgang og helt til turtellerens rødmerking.

Ved normal landeveiskjøring føles CLA 200 svært lettdrevet. Myke trykk på gasspedalen holder til de aller fleste vanlige hastighetsendringer. Den ruller i vei med mye av den samme fine følelsen vi fikk i den ovenfor nevnte BMW 320i.

Eksteriør: 6

Én ting er at vi synes Mercedes CLA ser usedvanlig bra ut. Det som teller er reaksjonene når vi er ute og kjører.

Denne bilen er det veldig mange som ser etter. Folk kommer bort til oss på bensinstasjonen og går runder rundt bilen. De glaner og spør - og er overrasket over at prisen for billigste versjon er 320.000 kroner. De hadde tippet mye mer. (Det skal sies at testbilens ekstrautstyr pynter opp.)

Det starter med en front med særpreg - utvilsomt Mercedes, men mer sportslig enn man er vant med fra den kanten. Det fortsetter med en klassisk coupésilhuett i takbuen, og avsluttes med en småfrekk hekk. Som en coupé "skal" ha, har den rammeløse vinduer i dørene.

Det finnes imidlertid også dem som mener at den er på grensa til overdesignet.

Mercedes-Benz CLA 200 test mai 2013=

KJØREMESTER: Jo fortere, desto bedre. Med AMG Sport-pakken er Mercedes CLA 200 en kjøremaskin. FOTO: Petter Handeland

Interiør: 3

Innvendig får man svi litt for coupéformene. Takhøyden er ikke noe å skryte av - med testbilens soltak som stjeler litt av høyden, er det ikke langt mellom isse og tak om man er litt over gjennomsnittlig høy.

I baksetet bør man være godt under gjennomsnittlig mannshøyde for ikke å stange. Særlig bred er kupeen heller ikke, så i praksis er dette for en fireseter å regne. Beinplassen er det derimot godt med.

Den ekstra lengden sammenlignet med A-klasse har Mercedes brukt til å gi CLA et anstendig bagasjerom på 470 liter (129 liter mer enn i A-klasse). Bakseteryggene kan felles ned om en har behov for mer plass.

Materialkvaliteten er god i vår temmelig påkostede testbil. Her er det pent skinn og alkantara, og dashbord og dører er polstret overalt der man normalt er i kontakt med dem. Mercedes har forskere som skal fastslå hvor stor motstand det bør være i knapper og brytere, og de har gjort en fin jobb.

Den store infoskjermen og de runde ventilene er blant elementene som gir CLA et yngre og mer sporty preg enn C-klasse.

Men frykt ikke, Mercedes-tradisjonalister: Automatgirspaken er fortsatt ved rattet, og fortsatt er det en enslige multifunksjonshendel som skal ta seg av alt nesten alle andre bilmerker har valgt å fordele på to hendler. Sånn er det i Mercedes, lik det eller ikke.

Komfort: 2

Når man kommer til komfort, får man betale prisen for de svært gode kjøreegenskapene. Her viser CLA svakheter på flere plan.

Vi antar at CLA, i likhet med slektningen A-klasse, ville vært betydelig mer komfortabel med normalunderstell og snillere hjul.

Men her er det altså sportsunderstell og 18-tommere det handler om, og sammen sørger dette for at du merker mye til det som skjer under hjulene. For mye.

For det første er fjæringen så fast at alt av krappe ujevnheter får bil og de som sitter i den til i riste.

For det andre framkaller de samme ujevnhetene mye lyd - lyder som ikke er en Mercedes verdig. Det er for mye dunder og slag.

For det tredje bidrar de store hjulene til mye hjulstøy. Tett på 72 desibel i 100 km/t på vår faste målestripe er skuffende mye.

Da er det ikke nok at sportssetene i AMG-pakken er herlige og at betjeningskomforten er meget god.

Vi ville definitivt prøvd CLA med normalunderstell og andre hjul før vi hadde sendt av gårde vår bestilling.

Mercedes-Benz CLA 200 test mai 2013=

SKAPELIG: Bagasjerommet er på 470 liter, og det er også rom under gulvet som kan brukes til gjenstander som ikke bygger høyt. Baksetene kan legges fram om du skal ha med deg noe langt. Lukeåpningen er ikke stor. FOTO: Petter Handeland

Sikkerhet: 3

Mercedes CLA er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Vi setter derfor vår standardkarakter 3.

Ettersom CLA er i nær slekt med A- og B-klasse, som begge har fått høy score hos EuroNCAP, er det grunn til å tro at også CLA vil gjøre det godt når/om den blir testet.

Sikkerhetsnivået oppleves som høyt. Blant annet har den trøtthetsvarsler, kollisjonsvarsling med autobrems og punkteringsvarsling som standard, og som nevnt opplever vi antisladdsystemet som effektivt.

På ekstraustyrslista finnes også flere typer sikkerhetsutstyr å velge blant, for eksempel filskift- og blindsonevarsling.

Pris/utstyr: 4

Som beskrevet har Mercedes CLA et utseende som gjør at mange tror den er dyrere enn den er.

Mens CLA begynner på temmelig nøyaktig 320.000 kroner, er frapris for CLA 200 med automat 396.266 kroner. Den meget godt utstyrte testbilen koster like under en halv million.

Prisbildet er sammensatt. CLA er rundt 50.000 kroner dyrere enn en A-klasse med samme motor, og siden to bilene vitterlig i nær slekt, kan det virke drøyt. Samtidig er den vel 20.000 kroner billigere enn billigste C-klasse med samme motor og gir.

Ser vi bort fra komfortulempene forårsaket av sportsunderstell og 18-tommers hjul (ekstrautstyr), mener vi at CLA kan ses på som ganske mye statusbil for pengene.

Mercedes-Benz CLA 200 test mai 2013=

TRANGT: I baksetet bør man være godt under gjennomsnittlig mannshøyde for ikke å stange. FOTO: Petter Handeland

Forbruk: 4

Mercedes CLA 200 automat har et oppgitt forbruk på 0,55-0,57 liter per mil, avhengig av utstyr og hjul.

I vår faste testrunde på 20 mil bruker testbilen 0,62 l/mil. Det er i samme område som for eksempel BMW 320i, og respektabelt i forhold til ytelsene.

Utenfor testrunden ser vi en tydelig tendens til at bykjøring og ujevn kjøring øker forbruket mer enn tilfellet normalt er for en jevnsterk dieselmotor. Det er typisk for bensinturbobiler.

Mercedes-Benz CLA 200 test mai 2013=

STIVT OPPSETT: Kjøper du CLA med sportsunderstell, bør du være helt bestemt på at sportslige egenskaper er det du ønsker deg, også etter at den første kjøreiveren er over. FOTO: Petter Handeland

Les hele saken
Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

I den testede versjonen med AMG Sport-pakke har Mercedes CLA 200 automat sterke spisskvaliteter og like merkbare svakheter.

Kjøper du CLA med sportsunderstell, bør du være helt bestemt på at sportslige egenskaper er det du ønsker deg, også etter at den første kjøreiveren er over.

For CLA 200 med AMG-pakke kjører veldig bra. Hvor bra kjøreegenskapene er, får du egentlig ikke kjent godt på når du kjører lovlydig i Norge. Også ytelsene til 1,6-literen er meget gode.

Men i dette tilfellet synes vi sportsligheten går for hardt ut over komforten, både når det gjelder fjæring og støy. Som coupé har den også begrensninger når det gjelder plass, men det er en del av pakken. I CLA er stil satt før plass.

Les også:

Alle våre Mercedes-tester

Slik er nye Mercedes S-klasse

Nye E-klasse: Blant Norges beste biler

Finere familiebil får du ikke

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

I den testede versjonen med AMG Sport-pakke har Mercedes CLA 200 automat sterke spisskvaliteter og like merkbare svakheter.

Kjøper du CLA med sportsunderstell, bør du være helt bestemt på at sportslige egenskaper er det du ønsker deg, også etter at den første kjøreiveren er over.

For CLA 200 med AMG-pakke kjører veldig bra. Hvor bra kjøreegenskapene er, får du egentlig ikke kjent godt på når du kjører lovlydig i Norge. Også ytelsene til 1,6-literen er meget gode.

Men i dette tilfellet synes vi sportsligheten går for hardt ut over komforten, både når det gjelder fjæring og støy. Som coupé har den også begrensninger når det gjelder plass, men det er en del av pakken. I CLA er stil satt før plass.

Les også:

Alle våre Mercedes-tester

Slik er nye Mercedes S-klasse

Nye E-klasse: Blant Norges beste biler

Finere familiebil får du ikke

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!