Rrrrrroaff, rrrrroaff, rrrroaff. Og så er du definitivt i UPs lasersikte. Om ikke på grunn av farten, så i alle fall på grunn av lyden. Men den femsylindrete bensinturbomotoren er nå snart klar for historiebøkene. Volvo har nylig annonsert at nye firesylindrete bensin- og dieselmotorer skal overta for de femsylindrete.

Men før den havner der, gjør den en formidabel innsats i Volvo V40 Cross Country T5 AWD. Med 254 hk og firehjulsdrift er det en hyllest til kjøreglede og smil om munnen vi litt for sjelden ser fra Volvos side. Men T5 AWD-versjonen koster flesk, med pris som starter på 600 000 kroner.

Om du trenger et fornuftig argument for å bla dypt i lommeboka, er Volvo V40 Cross Country T5 AWD foreløpig den eneste av V40 Cross Country-variantene som leveres med firehjulsdrift. Men raska på, siden en T4 AWD-versjon med 1,6-liters 180 hk bensinturbo er underveis.

Tripp, trapp, tresko

Ingen tvil om at Volvos 2,5-liters turbo har en solid dose krutt i støvlene. Med kjappeste akselerasjon fra 60-1 00 km/t på 3,5 sekunder og 80-120 km/t på 4,3 sekunder, hører Volvo V40 Cross Country T5 AWD med til de kjappeste bilene vi har testet.

Rådhusplassen 20022013 Volvo V40 Cross Country=

SUV-AKTIG: Volvo V40 Cross Country er grovt sett en pyntet versjon av V40 med flere tøffe detaljer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Langt kvikkere

I daglig trafikk trenger du stort sett aldri å gi mer enn halv gass for å holde nesa foran. Og de gangene du klemmer til med høyrefoten, kjennes ikke savnet av sportsbilen du ønsker deg fullt så stort lenger.

Vi har også testet Volvo V40 Cross Country i D2-versjon (1,6-liters diesel, 115 hk) og som D3 (2,0-liters diesel, 150 hk). Naturlig nok klarer de ikke å holde følge med T5, men klarer seg bra innenfor sine ytelsesområder:

Som de fleste andre biler i kompaktklassen har Volvo V40 D2 tilstrekkelig kraft med 1,6-liters diesel, men noen følelse av motormessig overflod sitter du ikke igjen med. Snaut 7 sekunder fra 60-100 km/t og like under 10 sekunder fra 80-120 km/t er midt på treet.

D3-versjonen er langt kvikkere i frasparket. I likhet med T5-versjonen har bilen sekstrinns automatgir. I kickdown går 60-100 km/t på 5,3 sekunder, i 80-120 km/t tar det 7,0 sekunder. Dermed sprer de tre versjonene seg som forventet over et bredt ytelsesregister.

Volvo V40 D3 Cross Country 2013=

D3: Innvendig som utvendig er designen fin med delikate interiørfarger. Betjeningskonseptet kan med fordel finslipes. Her er for mange knapper. Bildet er fra D3-versjonen. FOTO: Terje Bjørnsen

Volvo V40 D3 Cross Country 2013=

HUMØR: I V40 CC kan du få digitalt dashbord med analog visning. Dessuten velge mellom ulike tema avhengig av humør og kjørestil. FOTO: Terje Bjørnsen

Best som AWD

Volvo V40 Cross Country er grovt sett en suv-aktig versjon av Volvo V40, og er en ganske stiv og stram bil. De sportslige og direkte egenskapene som følger av et slikt understellsoppsett, kler den motorsterke versjonen langt bedre enn de slakkere variantene. Firehjulsdrift gjør også sitt med veiegenskapene. Med 254 hk er det noe nær en nødvendighet om du skal ha glede av dem hele året.

I D2 og D3 er det kun forhjulsdrift. I likhet med de andre Cross Country-versjonene har ingen av bilene nevneverdig mer bakkeklaring, for den har bare økt med 12 millimeter. Derimot sitter man 4 cm høyere, og så mye er også selve karosseriet hevet. Men pyntet er de, med plater i nedkant, rails på taket og plast og lakk som gir kontraster.

Med mindre effekt og dreiemoment er D2-modellen snill og lettkjørt. I D3-versjonen blir det mer uro i forhjulene når den kraftige dieselen drar i vei, også fordi gassresponsen grenser til det nervøse - i alle fall på glatt føre.

Der de forhjulsdrevne Cross Country-modellene er høflig understyrt, lar litt kreativ ratt- og gassbruk deg legge AWD T5-hekken i en passelig sladd før ESP-systemet slår inn. Skal du ha maksimal kjøreglede og utbytte av Cross Country-egenskapene, er det utvilsomt AWD-modellen som gjelder.

Lite bagasjeplass

Sportslig eleganse har sin pris. Volvo V40 Cross Country er ingen vinner når vi snakker om bagasjeplass.

Bagasjerommet har et oppgitt volum på 335 liter. Audi A3 har til sammenligning 380 liter. Trang lukeåpning har Volvoen også.

Volvo V40 D3 Cross Country 2013=

TRANGT: Dårlig bagasjeplass må du leve med, uansett versjon. 335 liter bagasjeplass er snaut. FOTO: Terje Bjørnsen

I baksetet er V40 Cross Country derimot gjennomsnittlig stor for bilklassen, totalt sett. Beinplassen er bra, mens takhøyden blir snau for de høyeste.

Testbilene har fancy, digitale dashbordvisning der en kan forandre utseende og hva som vises med tastetrykk. En artig gimmick som bidrar til moderne utseende, og som er en del av greit prisede utstyrspakker.

Volvo-instrumenteringen har mange knapper i midtkonsollen. Det tar mer tid enn i de fleste andre merker å lære seg funksjonslogikken. Sikten bakover er slaktet ved den moderne designens alter, men der er ikke V40 Cross Country alene i dag. Tvert imot er det normalen.

Volvo V40 T5 AWD 2013=

SNAU TAKHØYDE: I baksetet er V40 Cross Country derimot gjennomsnittlig stor for bilklassen, totalt sett. Beinplassen er bra, mens takhøyden blir snau for de høyeste. Bildet er tatt i T5-versjonen. FOTO: Terje Bjørnsen

Stor variasjon i forbruk

Volvo V40 Cross Country D2 havner på 0,49 liter per mil. I praksis er det dermed ingen forbruksforskjell sammenlignet med en vanlig V40 D2.

D3-versjonen er noe tørstere, der i alle fall en del av forskjellen til D2 kan tilskrives den automatiske girkassen. Men 0,59 l per mil er akseptabelt, selv om vi har sett biler med tilsvarende ytelser gå noe rimeligere.

Turbofemmeren i T5 AWD har ikke bare automatgir, men firehjulsdrift å dra på i tillegg. Med de supre ytelsene i minnet, er ikke et testforbruk på 0,78 l/mil så ille. Men blir du inspirert (og det gjør du ofte) skal det ikke så mye gassbruk til før du nærmer deg liter'n på mila.

Volvo V40 T5 AWD 2013=

VÆRKONTAKT: Du har mange muligheter for å individualisere din Cross Country, med soltak for eksempel. FOTO: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil Top Gear mener

Den karismatiske, femsylindrete bensinturbomotoren takker av på best mulig måte i Volvo V40 Cross Country T5 AWD. Det er en morsom og sjarmerende bil, og kler det stramme understellet best av de tre Cross Country-versjonene.

Merprisen på 15000 kroner for Cross Country-pakken har minst for seg på de rimelige D2-versjonene. På en D3 til 400 000 kroner spiller det mindre rolle for totalregnestykket.

Mest av alt trenger V40 Cross Country flere rimelige motoralternativ med firehjulsdrift. Vi håper det er en del av den tekniske utviklingen Volvo planlegger for 2014-modellene.

Volvo V40 T5 AWD 2013=

BEST: Volvo V40 Cross Country T5 AWD er klart dyrest, men kler det stramme understellet best av de tre Cross Country-versjonene. Mest av alt trenger V40 Cross Country flere rimelige motoralternativ med firehjulsdrift. FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

Volvo V40 D2 CC

Volvo V40 D3 CC

Volvo V40 T5 AWD CC

Motor, cm3:

1560

1984

2497

Effekt, hk ved o/min:

115/3600

150/3500

254/5400

Dreiemoment, Nm ved o/min:

270/1750-2500

350/1500-2750

360/1800

Egenvekt, kg:

1383

1504

1531

Tilhengervekt, kg:

1300/650

1500/750

1500/750

Lengde/bredde/høyde, cm:

437/180/146

437/180/146

437/180/146

Bagasjerom, liter:

335-1241

335-1241

335-1241

Standard dekkdimensjon:

205/60 R16

205/60-16 H

205/50-17

Forbruk, EU-mix l/mil:

0,38

0,52

0,83

CO2-utslipp, g/km:

99

137

194

0-100 km/t, fabrikk, sek:

12,3

9,3

6,4

Toppfart, km/t:

185

200

235

Pris fra, kr:

281 900

374 900

599 900

Pris testbil, kr:

405 900

503 000

730 000

CC = Cross Country

Testdata

Volvo V40 D2 CC

Volvo V40 D3 CC

Volvo V40 T5 AWD CC

60-100 km/t, 3. gir:

6,7

5,3

4,2

60-100 km/t, 4. gir:

8,3

6,2

5,5

60-100 km/t, 5. gir:

11,6

8,8

8,7

60-100 km/t, kickdown:

5,3

3,5

80-120 km/t, 3. gir:

9,6

4,7

80-120 km/t, 4. gir:

9,8

7,0

5,8

80-120 km/t, 5. gir:

12,2

9,1

8,2

80-120 km/t, 6. gir:

15,9

12,5

12,6

80-120 km/t, kickdown:

7,0

4,3

Støy tomgang, dBA:

45,6

45,5

45,1

Støy 50 km/t, dBA:

61,9

61,8

62,2

Støy 80 km/t, dBA:

66,1

66,1

66,3

Støy 100 km/t, dBA:

68,2

69,0

68,7

Testforbruk, l/mil:

0,49

0,59

0,78

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!