Biler har hatt speil i over 100 år, men nå ser bilindustrien på andre løsninger.

Med støtte fra Alliance of Automobile Manufacturers, en lobbygruppe for bilprodusenter, har Tesla sendt en offisiell søknad om å få bruke kamera i stedet for sidespeil.

Mottaker av søknaden er National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), som blant annet har godkjenningsansvar for det som har med bilers sikkerhet å gjøre i USA.

Bedre sikt og lavere luftmotstand

Kameraene skal gi flere fordeler. De er små og lette, og det skal gi bedre aerodynamikk og lavere energiforbruk. De kan plasseres nærmest hvor som helst på bilen, og de kan løse problemet med blindsoner.

Automotive News, som først omtalte søknaden, skriver at sikkerhetseksperter og byråkrater er bekymret for at bilister kan komme til å stole for mye på teknologien dersom speilene fjernes.

- Vi må være sikre på at dette ikke har uønskede konsekvenser, sier Peter Kissinger, toppsjef i AAA Foundation for Traffic Safety, en organisasjon som jobber med mye av det samme som Trygg Trafikk gjør her hjemme.

GLATT: Uten sidespeil blir aerodynamikken bedre, og i tillegg spares litt vekt. begge deler vil senke energiforbruket. FOTO: Tesla

Model X uten speil

Da Tesla viste en konseptutgave av den kommende Model X i 2012, hadde den kamera i stedet for speil. I denne bilen kunne sjåføren bruke skjermer for å sjekke hva som skjer i blindsonen og bak bilen. En mer produksjonsklar utgave av Model X fra 2013 hadde derimot fått vanlige speil.

I Norge er tekniske krav til biler regulert av det som i kortform heter kjøretøyforskriften. Paragraf 30-3 sier blant annet at en "bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig" (unntatt hvis innvendig speil aldri kan brukes på grunn av bilens konstruksjon).

Søknaden fra Tesla og billobbyen kommer ei uke etter at NHTSA kunngjorde at alle nye biler solgt i USA skal ha ryggekamera fra og med midten av 2018.

Tidligere i år ble det kjent at Tesla planlegger en Model E, som skal bli mindre og billigere en Model S. Model E kan være klar for salg i 2015.

Les også:

Test av Tesla Model S: Jo da, den duger på vinterføre

Ny teknologi: Snart kan Volvo se elgen

=

VINGER: Konseptutgaven av Tesla Model X fra 2012 hadde vingedører. Med dem bør garasjen være bred. FOTO: Tesla

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!