Med turbomotor, stivere understell og aggressivt utseende har Veloster blitt slik den burde vært hele tiden.

Hyundai har aldri vært kjent for å lage spesielt spenstige biler. Verken Accent, Getz eller i30 er navn som vekker spesielt sterke følelser hos de av oss som liker over snittet morsomme biler. Det prøver de imidlertid å gjøre noe med nå.

Vi Menn Bil Top Gear fikk, som det eneste mediet i Norge, nylig mulighet til å prøvekjøre turbo-versjonen av Veloster. Det var en overraskende positiv opplevelse - spesielt i forhold til standardmodellen. Da vi testet denne for et års tid siden ble litt skuffet over de manglende fartsressursene og de litt kjedelige kjøreegenskapene. Bilen klarte rett og slett ikke å følge opp det småaggressive utseendet.

Turbo-modellen har mer av det meste som gjør en bil som dette morsomt. Under panseret sitter det en nyutviklet 1,6-liters turbomotor som yter 186 hester og 265 Nm. Det gjør at den, rent effektmessig, plasserer seg i samme området som Volkswagen Polo GTI, Ford Fiesta ST og Mini Cooper S. Den er imidlertid svakere enn GTI-variantene av kompaktbiler som Golf, Focus og Mazda 3. Det er imidlertid positivt på den måten at den ikke vil bli drept av avgifter.

=

KJØRER BEDRE: Understellet har blitt strammet opp en god del sammenlignet med standardmodellen. Det gjør at Turbo-utgaven virker å kjøre mye bedre. © FOTO: Hyundai

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1591

EFFEKT, HK VED O/MIN: 186/5500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 265/1500-4500

EGENVEKT, KG: 1255

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 425/181/140

BAGASJEROM, LITER: 320

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/40R18

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,69

CO2-UTSLIPP, G/KM: 157

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,4

TOPPFART, KM/T: 214

PRIS FRA, KR: Ikke klar

Nok krefter

En av de store fordelene med turbomotorer er det ekstra dreiemomentet som er tilgjengelig på lave turtall. Veloster har fullt dreiemoment tilgjengelig mellom 1500 og 4500 o/min. Det gjør at du har muligheten til å akselerere uten å måtte gire ned to-tre hakk. I løpet av vår (alt for korte) time med Veloster Turbo, opplevde vi motoren som veldig fleksibel. I kombinasjon med en tettsteget sekstrinsskasse, som er en fryd å operere, er den morsom på høyt turtall utenfor byen samtidig som den fint takler både rolig cruising på motorveien og tett bytrafikk uten at det blir slitsomt.

Og apropos motorvei: Uanstrengt akselerasjon opp mot det dobbelte av maksimal tillat hastighet i Norge virket ikke å være noe problem. Det er hele tiden et kraftoverskudd tilgjengelig, men det er heller ikke så mye krefter at det blir irriterende at du aldri får utnyttet bilen.

Heller ikke kjøreegenskapene var vi spesielt imponert av da vi kjørte Veloster sist. Den gang følte vi at den ble for veik under press, men det er ikke bare motoren som har fått en overhaling i Turbo-modellen. Også understellet har det åpenbart blitt jobbet mye med. Vi fikk aldri muligheten til å sette bilen på ordentlig prøve, men de signalene vi oppfattet tydet på at det oppstrammede understellet er i stand til å takle mye større utfordringer enn standardmodellen.

=

LITT BILLIG: Interiøret har fortsatt litt mye hardplast sammenlignet med de Europeiske konkurrentene. Det har likevel blitt mye bedre enn det var for bare noen få år siden. © FOTO: Hyundai

Mer aggressiv styling

Veloster-konseptet er relativt uvanlig. For selv om det er snakk om en bil i kompaktklassen, er det ingen tvil om at stil har stått i førersetet under utviklingsprosessen. Det faktum at bilen bare har bakdør på passasjersiden er med på å understreke at praktiske egenskaper ikke er det viktigste her. Da vi testet Veloster fant vi fort ut at dette først og fremst er en bil for to. Siden interiøret ikke har blitt endret på Turbo-modellen gjør at dette naturlig nok gjelder her også. Men hva gjør vel egentlig det hvis bilen er morsom? Bagasjerommet sluker 320 liter, og det bør være nok for de fleste i det daglige. Til sammenligning har VW Golf et bagasjerom med plass til 350 liter.

Bilen vi kjørte hadde blant annet skinninteriør, men det mangler fortsatt en del på den opplevde kvaliteten i forhold til de beste konkurrentene. Noe av forklaringen er nok at Veloster i utgangspunktet er utviklet med det amerikanske markedet i tankene - og der er man som kjent ikke like opptatt av slikt som her i Europa. Når det er sagt, er det langt fra horribelt. Nivået kan sammenlignes med billigere kompaktbiler som Toyota Auris og Mazda 3. De nevnte sportssetene gir god sidestøtte, men sitteputen var litt for kort til at det var mulig å finne en helt perfekt sittestilling.

Utseendemessig har bilen også fått noen oppgraderinger som bidrar til å forsterke det sportslige inntrykket. I fronten er det en ny fanger som trekker oppmerksomheten. Den gigantiske grillen er et blikkfang, og gir bilen et småsint uttrykk (og får den til å minne litt om diverse Audi-modeller). Bakerst har den fått en liksom-diffuser og to store, runde eksosutblås. Disse, samt et rørsystem i motorrommet, sørger for en overraskende dyp brumming fra 1,6-literen under panseret.

Den norske Hyundai-importøren har ikke bestemt seg helt for om bilen skal importeres til Norge eller ikke. Hvis de velger å ta den inn (noe vi tror de vil gjøre), kommer den til å lanseres her rundt mars neste år. Med andre ord er heller ikke prisene klare enda, men vi vil gjette på at Veloster Turbo vil koste et sted mellom 350 og 400 tusenlapper.

Etter vår prøvetur med Veloster Turbo sitter vi igjen med ett spørsmål: Hvorfor laget ikke Hyundai denne bilen slik med én gang?

Les også:

Fire biler som gjør livet morsommere

Vi har kjørt verdens raskeste stasjonsvogn

Fem kule veteranbiler du har råd til

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!