Kort sagt:

+ Pris, utstyrsnivå, kjøreegenskaper, design, forbruk, plass, ytelse.


- Motoren har noe grov gange, overstyrer vel mye ved provokasjon.

Hyundai i40 tok oss med storm allerede på den internasjonale lanseringen i Larvik i juni i fjor, og vi kunne tidlig spå at det var snakk om en verdig konkurrent til mer etablerte familiestasjonsvogner som VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis.

Siden den gang har vi kjørt den både med toliters bensinmotor og automat og 1,7-liters diesel (136 hk) og manuell girkasse. Vi kjørte den også 6200 kilometer på langtest høsten 2011, med nevnte diesel og automat.

Denne gangen var det svakeste motor i samlingen som skulle til pers. Den samme 1,7-liters dieselmotoren som nevnt over, bare nå med 115 hestekrefter og enda lavere prislapp.

Kjøreegenskaper: 4

Hadde kjøreegenskaper kun handlet om hvor mye moro man kan ha det bak rattet, så hadde i40 fått en sterk femmer. I40 er rett og slett morsom å ratte på svingete vei, med herlig styrefølelse, god kontakt med underlaget og et fast, men ikke for stivt understelssoppsett.

De positive overraskelsene stopper ikke før vi kommer til våre faste kjøreøvelser på lukket bane. Sett ut fra at i40 er en typisk familiebil, viser hekken for stor vilje til å slippe seg markert ut både i slalåmøvelsen og i den doble unnamanøveren (elgtesten).

Her gir antiskrenssystemet etter vår mening for stort spillerom, og vi synes heller ikke systemet virker konsekvent i måten det prøver å stogge sideveisbevegelsene på.

Motor: 4

Om ikke dieselen nødvendigvis står til toppkarakter i denne testen, vil neppe 1,7-litersdieselen skuffe deg om du ender opp med en i40. Tross sitt lave slagvolum kjennes dieselen sterk nok i massevis, men får trekk for litt grovere gange enn de beste og en anelse såkalt ketsjupeffekt.

Selve girskiftene i den manuelle sekstrinnskassa har vi intet å utsette på, med presise sjaltegater og kort vandringsvei. Girtrinnene har utveksling som passer svært godt til norske hastighetsforhold - du kan bruke sjettegiret i vanlig landeveisfart uten at motoren protesterer med overdreven dieselknakking.

=

KJØRER BRA: i40 er underholdende å kjøre både sommer og vinter, og den skiller seg ut med sitt spenstige design. © FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data:

MOTOR, CM3: 1685

EFFEKT, HK VED O/MIN: 115/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1250

EGENVEKT, KG: 1560

TILHENGERVEKT, KG: 1500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477/181/147

BAGASJEROM, LITER: 553/1719

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/60R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,43

CO2-UTSLIPP, G/KM: 113

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,9

TOPPFART, KM/T: 190

PRIS FRA, KR: 275 950

PRIS TESTBIL, KR: 349 500

Ytelser: 5

1,7-litersdieselen yter 115 hestekrefter og 260 Newtonmeter og er oppgitt av Hyundai til 0-100 på ikke veldig kjappe 12,9 sekunder og en toppfart på 190 km/t.

Likevel savner vi sjelden mer effekt, og sammenligner vi våre GPS-baserte farstsmålinger opp mot konkurrenter som Peugeot 508 1,6 HDi, VW Passat 1,6 TDI og Ford Mondeo 1,6 TDCI, så er i40 på nivå eller raskere i enkelte gir i mellomakselerasjon.

Eksteriør: 6

I våre øyne tar Hyundai i40 seg svært godt ut. Det synet blir åpenbart delt av mange. Sjelden har vi fått så mange lange blikk og kommentarer fra andre om ei familiestasjonsvogn.

Spesielt vellykket synes vi bilen er fra siden og bakfra. Sidene preges av en lang, markert linje i karosseriplatene. Sammen med den stigende nedre vinduskarmen og den fallende taklinja gir den bilen en pen dose sportslig eleganse.

Bakfra ser den bredere og lavere ut enn den faktisk er. I praksis har i40 omtrent identiske ytre mål som for eksempel VW Passat og Toyota Avensis.

Foran gir kurven på led-lysene særpreg, mens det nedre luftinntaket minner om et småfrekt flir.

Interiør: 5

Testbilen er av den høyeste utstyrsserien (Premium), og det bidrar helt klart til trivsel i Hyundai i40. Ting som skinnseter og stort soltak øker både kvalitets- og romfølelse.

Men også når vi går interiøret nærmere etter i sømmene, innfrir koreaneren. Materialbruk i dashbord og dører er på et godt nivå for klassen. Knirk og ulyder finnes ikke i testbilen.

Plassforholdene er omtrent som i en VW Passat - stort sett er det bare et par centimeter forskjell på de fleste innvendige mål. Takhøyden er noe lavere, mens beinlengden i baksetet er bedre i i40 enn tyskeren. Det betyr for eksempel at et bakvendt barnesete ikke betyr at forsetet må skyves helt fram for å skape nok plass. Vi har fått plass til tre barneseter i baksetet.

I bagasjerommet, som er oppgitt til 553 liter, er lengden og bredden temmelig lik det en finner i Passat, mens høyden under både bagasjeskjuleren og taket er lavere.

4 x stasjonsvogn 2011 SML=

ALT UTSTYR: Toppmodellen Premium har ""alt"" utstyr. Hva sies for eksempel om setevarme, setevifte, rattvarmer, setevarme i baksetet. Få, om noen, byr på dette i denne prisklassen. © FOTO: Handeland, Petter

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,4

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,1

60-100 KM/T, 6. GIR: 14,7

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 12,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 16,7

STØY TOMGANG, dBA: 42,3

STØY 50 KM/T, dBA: 59,6

STØY 80 KM/T, dBA: 63,0

STØY 100 KM/T, dBA: 66,6

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,56

Komfort: 5

Selv svært lange turer med Hyundai i40 har gitt oss lite å klage på når det gjelder komfort. Sittestillingen er litt høyere enn i flere konkurrenter (særlig europeiske), men avstanden til ratt og pedaler er passe lang for sjåfører av alle normale størrelser.

Førersetet i de to dyreste utstyrsversjonene har elektrisk innstilling, og særlig godt liker vi at det gir rikelig mulighet til å justere vinkelen på sitteputa. Det sikrer god lårstøtte på langtur.

Motoren har litt grovt lydbilde på tomgang og i lav fart, men hjulstøyen er godt dempet med 17-tommersdekk. Derfor viser støymåleren relativt snille tall i de målte fartsområdene (sjekk hvor mye støy det er i nye biler her). Det har ikke alltid vært slik for asiatiske biler.

Over krappe kanter i lav og middels fart er i40 vel kontant, men oppe i fart er understellet smidig. Fjæring og demping tåler feriebagasje godt - bilen får ingen utpregede krengetendenser.

Sikkerhet: 5

Hyundai i40 er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og resultatene er gode. Hovedkarakteren er fem av fem stjerner (som også er normalen for nye biler), og også i de enkelte underkategoriene gir i40 et godt inntrykk:

Både for voksnes og barns sikkerhet samt for sjåførassistentsystemer får bilen mellom 86 og 92 prosent.

Full pakke med kollisjonsputer er på plass, det samme gjelder selvfølgelig antiskrens og eksemplevis setebeltevarsler for alle sitteplasser og filskiftvarsler med aktiv motstyring. Motstyringen er i overkant aktiv, for den gir en ganske smal bane å kjøre i før den griper inn.

Den tidligere nevnte oppførselen i våre banestester, med en i overkant livlig hekk, er et sikkerhetsmessig minus dersom sjåføren har overtrådt bilens grenser.

4 x stasjonsvogn 2011 SML=

PLASS: I bagasjerommet, som er oppgitt til 553 liter, er lengden og bredden temmelig lik det en finner i Passat. © Handeland, Petter

Pris/utstyr: 6

Om terningen kom med syv prikker ville den rullet til det i denne "grenen" av testen. Forholdet mellom pris og utstyr er en meget sterk kategori for Hyundai i40. Ikke minst gjelder det Premium-versjonen, som er søkklastet med det mange andre tar seg grovt betalt for. Her mangler ingenting, i en bil til 344.950 kroner.

En god sikkerhetspakke, som i utvidet forstand også omfatter ryggekamera, parkeringssensorer og svingbare xenonlys, er bare en del av det hele.

Vel så viktig for totalopplevelsen er mer luksusrettet utstyr som skinnseter, intuitiv berøringsskjerm med navigasjon, stereoanlegg med subwoofer og inngang for iPod/USB, hanskerom med kjøling, tosone klimaanlegg, elektrisk setejustering med minne, kjøling i forsetene (fint når du uvegerlig blir klam på ryggen på langtur), oppvarmet ratt og det store soltaket, samt en hel del mer.

Det rikholdige tilbudet er et resultat av en gjennomført pakke-tankegang, der tre utstyrsversjoner er tilgjengelig. Testbilen er som nevnt av toppversjonen Premium. Under den kommer Comfort, som koster 48 000 kroner mindre og trolig vil dekke manges behov. Den enkleste utstyrsversjonen heter Classic, men den kommer kun med 115-hestersversjonen av 1,7-litersmotoren.

Ulempen med pakkepolitikken er veldig begrensede muligheter til individuelle ønsker. Vil du ha for eksempel navigasjon eller xenonlys, må du kjøpe Premium, selv om du ikke bryr deg om alt det andre utstyret.

Miljø: 5

Med et oppgitt forbruk på 0,43 l/mil skal Hyundai være en av de gjerrigste familiestasjonsvognene på markedet, men den bruker en del mer i vår 20 mil lange forbruksrunde.

I et firkløver bestående av Peugeot 508 1,6 HDi, VW Passat 1,6 TDI, Ford Mondeo 1,6 TDCI og Hyundai i40, som alle blir kjørt gjennom forbruksrunden samtidig, er 508 den bilen som nøyer seg med minst diesel (0,52 l/mil).

I40 lander på en god andre plass med sine 0,56 l/mil, mens Passat og Mondeo må opp på over 0,6 l/mil. Med andre ord er vi godt fornøyd med i40 sitt forbruk.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Et halvt år er gått siden i40 ble lansert. Følelsene vi fikk for den da kan trygt sies å være mer enn en lett sommerforelskelse. Nå har vi kjørt den på vinterføre, og vi liker den fortsatt like godt.

Minste dieselmotor er mer enn sterk nok i i40, som i Premium utstyrsnivå har alt utstyr man trenger og enda litt til. I tillegg til gode plassforhold, tøft utvendig design, moderne interiør og morsomme kjøreegenskaper, er i40 en av familiebilene som gir mest bil for penga.

i40 er et av flere eksempler på at Hyundai ikke lenger lager utpregede billigbiler. I40 er god nok til å bryne seg mot Passat, Mondeo og Avensis.

Les også:

Slik er nye Beetle

Dette koster den nye Passat Alltrack

Spar tusener - sjekk verkstedprisene

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Hyundai
Pris 344950

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!