Med utgangspunkt fra Torp Lufthavn i Sandefjord setter vi kursen sydover langs sjøen mot Larvik. Vi kjenner det med en gang; det er en god bil Hyundai har satt sammen. Og det må den være når den skal krige mot storselgere som for eksempel Toyota Avensis, VW Passat, Volvo V70 og Ford Mondeo i den utrolig populære familiebilklassen, også kalt D-segmentet.

Selv om bilen er helt ny er det akkurat som vi kjenner oss igjen. Det skyldes i stor grad brukervennligheten på alle knapper og instrumenter, som har et veldig logisk oppsett. Enkelt og greit, i god Hyundai-ånd.

Navigasjonsenheten i dashbordet har god lesbarhet og er enkel i bruk. Layouten er moderne og materialkvaliteten er et godt hakk opp og på nivå med nevnte konkurrenter.

Stolene er gode å sitte i og passer både små og store, og varme og kalde. Grunnen til at vi sier dette er at setene fåes med både tradisjonell setevarme og viftefunksjon som blåser frisk luft ut gjennom perforeringen i skinnet. Også får man varme i rattet, som er perfekt for norske vinterkalde fingre. Setevarme i baksetet også, samt cruise-kontroll, klimaanlegg osv. osv.

Masse plass

Undertegnede, som er 192 cm uten sko, sitter godt i førersetet og har god støtte under lårene. Det som er fint er at jeg faktisk får plass bak meg selv i baksetet - uten at knærne stanger i forsetet. Det vitner om meget god bakseteplass.

På Torp lesset vi inn bagasje og fotoutstyr i det bagasjerommet, som ga et veldig voluminøst inntrykk. Den kupéformede taklinjen stjeler noe plass i høyden, men lengden inn til bakseteryggen er derimot meget god. Oppgitt volum på 553 liter er absolutt blant de bedre i klassen.

Hyundai i40=

GOD PLASS: Hyundai i40 fremstår som en stor bil innvendig med god benplass i baksetet. © Foto: Handeland, Petter

Hyundai i40=

SMART LØSNING: Bagasjerommet har et oppgitt volum på 553 liter, men virker faktisk større. Lengden er god og lastehøyden forholdsvis lav. © Foto: Handeland, Petter

Fine kjøreegenskaper og motorer

Hyundai i40 er ikke utpreget sportslig, men den føles veldig trygg på veien. Den er lettkjørt og gir føreren gode tilbakemeldinger gjennom rattet. Bilen virker forholdsvis godt støydempet, vi har vanskelig for å sette fingeren på noe spesielt rent kjøremessig. Den er så god som en familiebil burde være i 2011.

Motoren er den 1,7 liter store dieselmotoren vi kjenner fra for eksempel Kia Sportage, bare at den nå yter 136 hk og 325 NM. Det er gode tall for en såpass liten dieselmotor, og vi savner aldri mer effekt ved normal kjøring. Forbruket er for de som lurer på det blant de bedre i klassen; 0,43 l/mil tilsvarer et CO2-utslipp på lave 119 gr/km.

Denne dieselmotoren leveres også med 115 hk, men da er ikke automatgir tilgjengelig. Fordelen med denne effekten er at CO2-utslippet på kun 113 gr/km gjør at prisen er vesentlig lavere. Faktisk hele 30 000 kroner. Og da er vi brått inne på det mest positive med hele bilen; prisen.

Hyundai i40=

TRENDY: Dashbordet er moderne og har mange knapper med veldig god brukervennlighet. © Foto: Handeland, Petter

Lav pris

Hyundai i40 med 115-hesters diesel koster fra 275 950 kroner i laveste utstyrsnivå (Classic). Skal man opp til Premium-utstyrsnivå, bilen vi kjørte, så starter prisen på 344 950 kroner. Vil man ha 136-hesteren koster denne fra 326 950 kroner med manuelt gir i Classic-utstyrsnivå.

Diesel og automat får du fra 364 950 kroner i Comfort utstyrsnivå, som legger seg mellom Classic og Premium. Premium har på sin side alt man trenger og enda litt til, og toppmodellen med 136 hesters diesel og automat koster deg ikke mer enn 412 950 kroner.

I40 leveres også med bensinmotorer på 136 og 177 hestekrefter fra 1,6 eller 2-liters motorer, med startpriser på henholdsvis 278 950 og 369 950 kroner. I40 leveres selvfølgelig også med fem års garanti og fri kilometer.

Vi skal selvfølgelig sette i40 på grundig test så snart de første bilene er klare, men etter prøvekjøringen kan vi ikke se noen grunn til at ikke i40 skal selge som varmt hvetebrød av denne mellomklassebilen. Den ser bra ut, har god plass, fin drivlinje og gode kjøreegenskaper, også er den særdeles godt priset.

Les også:

Her finner du våre 569 biltester

Norges første test av nye Passat

Her er bilene du drømmer om

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!