DØD HATT: Astra skrider til verket med lekkert design. © Egil Nordlien HM Foto

SPARE-GOLF: BlueMotion er ikke den beste Golfen vi har testet. © Egil Nordlien HM Foto

Testpoengene

Bil

Astra

Golf

Kjøregenskaper

4

5

Motorkarakter

2

5

Motorytelser

4

4

Eksteriør

5

4

Interiør

4

5

Komfort

5

5

Sikkerhet

5

5

Pris/utstyr

5

3

Miljø

4

5

Sammenlagt

38

41

Det begynner riktig så bra for Opel . Den nye bilen har fått et friskt design med et sportslig snitt.

Det er endelig slutt for "mann-med-hatt "-imaget.

Og i en klasse der mange av tidenes mest solgte bilmodeller figurerer, gjelder det å skape seg et særpreg som kan lokke kjøpere bort fra listetoppene fra Volkswagen og Toyota .

Share

Utgammel motor

Problemet viser seg imidlertid raskt: Astra er i følge GM en helt ny bil. Men hvorfor i all verden utstyres den da med en motor uverdig for en bil i 2010?

1,7-litersdieselen er nemlig alt annet enn fresh. Den stammer fra et samarbeid Opel hadde med Izuzu, og så dagens lys allerede i 1988. Nå har motoren selvsagt blitt utviklet og modifisert en rekke ganger siden den gang - likevel klarer ikke Opel å kamuflere alderen.

Det maksimale dreiemomentet på 260 Nm burde være nok. Problemet er at det ikke er tilgjengelig for fullt før ved 2300 omdreininger.

Til sammenligning yter Golf Bluemotion sitt maksimale dreiemoment allerede ved 1500 omdreininger.

Og Opelen er for tung

Det vil i praksis si at man blir fort sittende å jage Astraens dieselmotor på unødvendig høyt turtall hvor den heller ikke har særlig med krefter, mens man i Golfen raskt får kraften disponibel når behovet melder seg.

1,7-literen i Astraen flytter likevel helt greit på de 1500 kiloene bilen veier.

Ja, du leste riktig, Astra er skikkelig tung til å være en kompaktbil. Til sammenligning veier den enorme Skoda Superb stasjonsvogn en kilo mindre med en liten bensinmotor under panseret...

Og Golf Bluemotion veier 260 kilo mindre enn konkurrenten. Det er utvilsomt mye av årsaken til at den føles mer lettkjørt og leken.

Omvendte chassiskarakterer

Golfen gir også føreren vesentlig mer tilbakemeldinger - på godt og vondt. Det skyldes blant annet at bilen er senket 15 millimeter for å redusere luftmotstand .

Det virker som om Opel, til tross for at vår bil bærer betegnelsen Sport, har fokusert på komfort og storbilfølelse. Det justerbare understellet Flex Ride kan stilles i tre trinn.

Større bil, mer plass. Så enkelt er det i de fleste tilfeller. Den nye Astraen er 20 cm lengre enn Golf, og det merkes godt innvendig.

Astra lengre, men Golf er like stor

Ingen av de to egner seg voldsomt godt som familiebiler, men bakseteplassen i Astra er merkbart bedre enn i Golf. Bagasjerommene er ganske like, selv om Opelens på papiret er 20 liter større.

Vi måler testforbruk på bilene vi kjører, basert på en 20 mil lang testløype med variende veiforhold. Golfen klarte seg med 0,5 liter på mila. Astraen derimot brukte 0,65, som er høyt effekten tatt i betraktning.

Opels nye Astra er en god bil, men den hadde fortjent en langt mer moderne oljebrenner under panseret.

Golf er fortsatt konge

Inntil den er på plass, opprettholder klassen sitt klengenavn basert på konkurrenten i denne testen. Golfen er litt for god på for mange områder til å velges bort i dette selskapet.

Men les gjerne vår vurdering av BlueMotion kontra samme bil med BlueMotion Technology!

Les hele saken

Noen av produktene vi i Klikk.no tester kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!