Sommerdekktest 2010:

Her er sommerens beste dekk

13 nye sommerdekk - dyre og billige - er testet.

STORE KRAV: Et godt dekk skal mestre mye - varm asfalt, våt vei, det skal helst støye lite og rulle lett.
STORE KRAV: Et godt dekk skal mestre mye - varm asfalt, våt vei, det skal helst støye lite og rulle lett. Foto: Knut Arne Glesne
Sist oppdatert

OPPDATERT 2011: Klikk her for å se test av sommerdekk for 2011

Fortsatt ligger det mye snø over store deler av landet, men snart er våren her, og da skal sommerdekkene på.

Å bruke sommeren til å slite ut de piggfrie vinterdekkene, er ingen god idé. De har veldig mye dårligere grep på varm asfalt enn sommerdekk.

Dyrt og farlig å kjøre med vinterdekk

Videoguide: Slik skifter du hjul

NAFs medlemsblad Motor har testet 13 dekk fra 12 ulike produsenter. Som normalen er i dekktester, er de dyre dekkene som er best. De tre beste dekkene i den mye brukte dimensjonen 205/55 R 16 (svært vanlig på biler i kompakt- og mellomklassen) i årets test er:

Nokian Hakka H, karakter 9,0

TESTVINNER: Nokian Hakka H
TESTVINNER: Nokian Hakka H

I konklusjonen skriver Motor at dekket er på topp innen kjørekomfort, støy og rullemotstand.

Jevnt gode resultater i nesten alle disipliner sikrer seieren.

Continental Premium Contact 2, karakter 8,8

Dekket scorer svært høyt i bremseøvelsene og sikkerhetsfølelse når det presses mot yttergrensene.

Dekkets svakhet er er vannplaning i relativt lav fart.

GoodYear OptiGrip, karakter 8,6

Dekket scorer høyt i vannplaningstesten, og det støyer lite. Middels resultat i bremsetestene, og relativt høy rullemotstand.

Billig kan være bra

Testen byr også på en god nyhet for dem som ikke har råd til de dyreste dekkene. Hankook Ventus Prime kommer på fjerdeplass totalt i testen, med jevnt gode resultater over hele linja.

Uansett er det billigmerkene som fyller opp de siste plassene i testen. Nederst, med karakter 7,2, kommer Sava Intensa HP. Det er spriket i resultater i enkeltdisiplinene som trekker ned. Dekket er godt på noe, svakt i andre disipliner.

VIKTIG GUMMI: Kontaktflaten mellom vei og bil er omtrent lik fire håndflater. Da sier det seg selv at dekkets kvaliteter er viktig.
VIKTIG GUMMI: Kontaktflaten mellom vei og bil er omtrent lik fire håndflater. Da sier det seg selv at dekkets kvaliteter er viktig. Foto: Foto: Haakon Førde

Også to mer sportslige dekk til 18-tommers felger er testet. Akkurat som vi har erfart i våre egne biltester, har mer ekstreme dekk ofte åpenbare svakheter. Særlig handler det om at komforten blir dårligere, at de sporer mer på dårlig vei og at de slipper brått når greiene tøyes.

NAF konkludere med at det i egenskaper er liten grunn til å betale ekstra for å få slike dekk. Men mange synes de gjør bilene tøffere å se på.

Hele testen finner du hos NAF.

Klikk Bils sommerdekksaker fra 2009:

Denne saken ble første gang publisert 18/03 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også