Test av vinterdekk 2010

Piggfrie dekk holder lenger

Piggdekkene har dårligere grep når de blir slitt.

PIGGFRITT BEST: Når dekkene begynner å dra på årene, har de piggfrie dekkene bedre grep på både snø og is.
PIGGFRITT BEST: Når dekkene begynner å dra på årene, har de piggfrie dekkene bedre grep på både snø og is. Foto: Lasse Allard
Sist oppdatert

NAFs medlemsblad Motor har testet både pigg- og piggfrie vinterdekk. I samme test hadde de også med fire sett med brukte dekk. To av disse var piggfrie, og to var piggdekk. Piggdekkene var brukt i henholdsvis fire og ni år, og hadde seks og tre millimeter mønsterdybde igjen. De piggfrie dekkene hadde samme mønsterdybde, men var to og ti år gamle.

Pigg best når dekkene er nye

Mens dekkene er nye, har piggdekket en klar fordel på is med både kortere bremsestrekning og bedre sidegrep. På snø er det uavgjort, litt avhengig av merke og modell.

Når dekkene er slitt slik at det er seks millimeter igjen av dekket, har det skjedde en tydelig forandring. Det piggfrie dekket har kortere bremsestrekning på is enn piggdekket. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter.

Tre millimeter er forøvrig minimumsgrensen for vinterdekk. Vi anbefaler likevel å bytte dekkene når de har fem millimeter mønster igjen.

Et nytt piggdekk bruker rundt 55 meter på å stoppe fra 50 km/t på is. Vårt piggfrie dekk med tre millimeter mønster igjen, bruker 90,7 meter, mens piggdekket som er slitt like mye bruker 97,4.

Hvis du er interessert i alle testresultatene, finner du de her. Da kan du også sammenligne de brukte dekkene med nye pigg- og piggfrie dekk.

NESTEN SYV METER: Piggdekkene med tre millimeter mønster bruker nesten syv meter lenger på å stoppe enn de piggfrie med samme mønsterdydbe.
NESTEN SYV METER: Piggdekkene med tre millimeter mønster bruker nesten syv meter lenger på å stoppe enn de piggfrie med samme mønsterdydbe. Foto: Lasse Allard

Hardere gummi i piggdekk

De piggfrie er bedre enn piggdekkene også under bremsing og framkommelighet på snø, pluss i snøslaps. Årsaken er at gripeevnen til piggene blir betydelig redusert med slitasje. Det er med andre ord først og fremst piggene som gir de gode isegenskapene når dekket er nytt.

De piggfrie dekkene får fortsatt god effekt av sin myke gummiblanding, mens piggdekkenes hardere gummi griper dårligere på isen. På våt og tørr asfalt er de slitte piggdekkene bedre enn alle andre.

Den myke gummien i de piggfrie presterer dårlig, spesielt når temperaturen kommer opp i over fem-seks varmegrader.

Rimelige bedre enn gamle

BYTT FØR: Reglene sier at dekkene skal ha minimum tre millimeter mønsterdybde, men vi foreslår at du bytter når det er fem millimeter igjen.
BYTT FØR: Reglene sier at dekkene skal ha minimum tre millimeter mønsterdybde, men vi foreslår at du bytter når det er fem millimeter igjen. Foto: Lasse Allard

Siden vi ikke har full kontroll på hvordan de fire dekkene (to piggdekk og to piggfrie dekk med seks og tre millimeter mønster) har levd sitt liv, er ikke nøyaktigheten i disse testene like gode som i testen av de nye dekkene. De er dessuten av litt forskjellig alder. Men resultatene er så entydige, at konklusjonene over har en høy grad av sikkerhet.

Du finner en del rimeligere dekk med gode egenskaper. Men noen av billigdekkene bør du styre unna. I rettferdighetens navn skal det sies at de dårligste nye dekkene er bedre i kritiske situasjoner som bremsing på is og snø, framkommelighet og sidegrep enn de brukte dekkene vi har testet.

Går du nå rundt og vurderer om du skal bytte de gamle, halvslitte vinterdekkene dine, så er det altså bedre å få et sett nye, rimelige dekk på bilen.

Denne saken ble første gang publisert 10/10 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også