Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Eksteriørdesign

+ Plass

+ Motor/girkasse

+ Ytelser

+ Kvalitetsfølelse


- Stram fjæring med sportsunderstell

- Pris

- Interiøret minner om Golf

Det skjer store ting i familiebilklassen om dagen. I tillegg til at Volkswagen nå starter salget av en helt ny Passat, kommer Ford samtidig med ny Mondeo og Peugeot med en oppgradert 508.

Kort fortalt tar de alle et skritt i en mer eksklusiv retning. De blir større, har mer utstyr og gir mer påkostet følelse.

Og så koster de mer. Passat koster mest.

Det er tydeligvis ikke lenger slik at produsentene av biler i mellomklassen vil gi mest mulig til minst mulig pris. Det er blitt kompaktklassebilenes jobb.

Golf stasjonsvogn er i dag så å si like stor og har like god innvendig plass som utgående Passat. Og det er kanskje grunnen til at Volkswagen nå løfter Passat til et høyere nivå.

Etterlengtet

En helt ny VW Passat er nok etterlengtet. Dette er en bil mange familier holder som favoritt.

Den forrige «nye» generasjonen var ikke nyere enn at teknikkekspertene i eksempelvis tyske Dekra og EuroNCAP anså den som en facelift av den som kom i 2005.

Ni år er et langt billiv i dag.

Den nye Passaten er, selvfølgelig, bygd med VW-konsernets høyt utviklede modulteknologi, der komponenter settes sammen som byggeklosser. Mange byggeklosser er de samme som i Golf – noe vi også kan se.

KJØRER BRA: Vi har lite å utsette på kjøreegenskapene til nye Passat, som er velkjørende og forutsigbar og trygg på vinterføre. © Petter Handeland

Testdata:

60-100 km/t, 3. gir: 5,2

60-100 km/t, 4. gir: 7,3

60-100 km/t, 5. gir: 11,2

60-100 km/t, kickdown: 5,5

80-120 km/t, 3. gir: 8,1

80-120 km/t, 4. gir: 7,8

80-120 km/t, 5. gir: 11,0

80-120 km/t, 6. gir: 14,9

80-120 km/t, kickdown: 7,3

Støy tomgang, dBA: 46,2

Støy 50 km/t, dBA: 62,5

Støy 80 km/t, dBA: 66,0

Støy 100 km/t, dBA: 68,4

Testforbruk, l/mil: 0,61

Kjøreegenskaper: 5

Det er ikke mye å utsette på kjøreegenskapene til nye Passat. Volkswagen har som vanlig stålkontroll på akkurat dette.

Trygge, forutsigbare egenskaper kjennetegner nye Passat, som i testbilens tilfelle har både sportsunderstell og ruller på 19-toms hjul.

Feite hjul og sportsunderstell gjør ikke nødvendigvis en bil sportslig. Passat kjører bra, men er ikke utpreget sportslig.

De fysiske målene merker du lite til. Passat er nett og smidig på veien og viser god trygghet og forutsigbarhet på glatte vinterveier. Skulle du miste festet, griper de elektroniske hjelperne effektivt inn og roer gemyttene. 

Motor: 5

Tolitersdieselen i testbilen kjenner vi godt. Den finnes i et hav av bilmodeller fra Volkswagen-konsernet og i en rekke effektversjoner. Nytt i Passat-sammenheng er at den er blitt sterkere. Nå yter den 150 hestekrefter og 350 Newtonmeter.

Motoren er helt klart en av våre dieselfavoritter. Den er fleksibel, gir gode ytelser og går relativt billig. Den er også blant de beste på gange og støy.

Totalt sett liker vi også girkassen veldig godt. Dobbelklutsjautomaten sjalter lynraskt og effektivt, men kan være litt i overkant ivrig til å gire ned under akselerasjon eller i motbakker. Vi syns den kunne utnyttet dreiemomentet i motoren bedre.

Ytelser: 4

I likhet med Mondeo, ser vi tydelig at Passat er raskere enn forgjengeren. Det kan man takke de ekstra kreftene i motoren for.

I våre akselerasjonsmålinger krysser de målstreken omtrent samtidig. Ved kickdown skiller det kun ett tidels sekund i Passats favør i mellomakselerasjon.

Passat gjør 60–100 km/t på 5,5 sekunder og 80–120 km/t på 7,3 sekunder. Vi tror med det at de fleste vil være godt fornøyd med ytelsene i Passat.

Når det ikke holder til mer enn en firer i delkarakter, skyldes det at det finnes andre biler med tolitersdiesel som er raskere. Det er også verdt å merke seg at enkelte biler i samme prisklasse med moderne bensinturbomotor er betydelig raskere.

MINNER OM GOLF: Eksteriørdesignet lover mye, men interiøret følger ikke opp. Det minner for mye om interiøret i Golf. Den solide følelsen er likevel til stede, og brukervennligheten er som vanlig i Volkswagen-sammenheng meget god. © Petter Handeland

Tekniske data:

Motor, cm3: 1968

Effekt, hk ved o/min: 150/3500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750

Egenvekt, kg: 1548

Tilhengervekt, kg: 2000/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 477/183/146

Bagasjerom, liter: 650-1780

Standard dekkdimensjon: 215/55 R17 V

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,47

CO2-utslipp, g/km: 122

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,9

Toppfart, km/t: 216

Pris fra, kr: 402 100 (Comfortline)

Pris testbil, kr: 506 100

Eksteriør: 5

Nye Passat har skikkelig breial framtoning. I tillegg til at fronten er ganske rett, økes breddeopplevelsen ved en sammenhengende linje fra ytterst på hjørnene og gjennom grillen.

Med testbilens store hjul (19-tommere) synes vi det er noe amerikansk over framtoningen. Det er kanskje ikke unaturlig, for VW ønsker å selge mange flere biler i USA, der det har gått trått for tyskerne.

Sett bakfra og fra siden er den mer lik forgjengeren. Nye Passat ser helt klart større ut, selv om de fysiske målene nærmest er identiske. De store hjulene ødelegger en del for kjøreopplevelsen, men skal ha for at de fyller hjulkassene og ser bra ut.

Interiør: 4

Innvendig synes vi ikke Passaten helt innfrir hva utvendig design lover. For fra førersetet ser vi på et dashbord som ligner fælt på det vi finner i en Golf.

Ikke noe galt om Golf, den solide følelsen eller hvordan utstyret fungerer – betjeningslogikk har i mange år vært noe av det VW har vært best på, og det er de fortsatt. Men så likt Golf i en bil VW gjerne vil at folk skal tenke på i samme åndedrag som mer prestisjeorienterte modeller? Nja.

Den innvendige plassen er god. Kanskje ikke like god som Volkswagen hevder, men god nok til å tilfredsstille de fleste familier som skal ut på tur.

Det er ikke første gang vi syns Volkswagen tar litt hardt i på oppgitt bagasjeromsvolum. På øyemål er det vanskelig å skille bagasjerommene i Passat og Mondeo, der oppgitt bagasjeromsvolum kun er 500 liter. Vi finner derfor fram målebåndet og får bekreftet at magefølelsen stemmer – rommet er noen fingerbredder lengre i Passat, men bitte litt bredere i Mondeo.

MYE PLASS: Her får du plass til det meste. Ifølge Volkswagen er bagasjeromsvolumet hele 650 liter. Tredelt bakseterygg gjør det enklere å frakte lange gjenstander. © Petter Handeland

Komfort: 3

Ikke velg sportsunderstell om du kjøper ny Passat. Det ødelegger mer for fjæringskomforten enn det tilfører sportslighet. Passat er uansett ikke en bil du skal klokke rundetider med på bane.

Av de tre bilene i trekløveret er fjæringen i Passat den minst tilgivende. Passat er også den bilen vi måler og opplever mest veistøy og hører mest rumlelyder med på ruglete vintervei.

De automatiske fjernlysene (LED) er verdt å trekke fram som et komfortelement, for de er fantastiske.

Her setter du på fjernlysene og lar lyssystemet ta seg av resten av jobben. De blender ikke bare opp og ned av seg selv, men de luker bort møtende biler eller biler foran i lyskjeglen, slik at du har best mulig lys til enhver tid. Dette fungerer meget bra!

OPPLYST: Lysene blender ikke bare opp og ned av seg selv, men de luker bort møtende biler eller biler foran i lyskjeglen, slik at du har best mulig lys til enhver tid. Dette fungerer meget bra. FOTO: Petter Handeland

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har nylig kollisjonstestet nye Passat. Resultatet var godt.

Passat ble belønnet med fem av fem mulige stjerner og fikk 85 prosent score for voksnes sikkerhet, 87 prosent for barn, 66 prosent for fotgjengersikkerhet og 76 prosent for sikkerhetsassistenter.

Passat har et tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr som standard og mye å velge mellom på listen over ekstrautstyr.

Vi synes adaptiv cruisekontroll med nødbremseassistent er noe alle burde huke av for.

BEST I GJENGEN: Ryggekameraet i Passat vipper ut når du setter bilen i revers. Det gjør at kameralinsa ikke grises til og at du alltid har sikt bakover. © Petter Handeland

Pris/utstyr: 3

Velger du minste motor og laveste utstyrsnivå, 1,4 TSI med 125 hestekrefter og Comfortline utstyrsnivå, starter prisen på nye Passat på 336.600 kroner. Derfra stiger den jevnt og trutt opp til toppmodellen Highline med 190-hesters dieselmotor, DSG-automatgir og 4Motion-firehjulstrekk til 514.200 kroner.

Testbilen, en Highline med 150-hesters dieselmotor og DSG, koster fra 441.500 kroner. Denne har i tillegg ekstrautstyr for 65.000 kroner og runder akkurat halvmillionen.

Det er ganske mye for en familiebil, og kanskje nok til at enkelte ser til konkurrentene. Vi skjønner ikke hvorfor Mondeo er cirka 40.000 kroner billigere – både innstegspris og ferdig utstyrt.

Forbruk: 4

Med testbilens motor og girkasse, har Passat et oppgitt drivstofforbruk på 0,47 l/mil.

I vår faste forbrukstest, en tjue mils sløyfe i variert terreng som kjøres på idealtid, ser vi nesten utelukkende at de oppgitte verdiene er optimistiske. Slik er det også denne gang. Vi ender opp med et forbruk på 0,61 /mil. Resultatet legger seg på snittet for bilklassen.

SMART: Beveger man fingeren mot berøringsskjermen kommer betjeningspanelet automatisk opp. FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Nye Volkswagen Passat er en meget god bil. Ikke uventet er den en nesten komplett familiebil som igjen setter ny standard for klassen. Men den gjør det ikke alene denne gangen.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 506100

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!