Kort sagt:

+ Storbilkomfort

+ God plass

+ Relativt rimelig ekstrautstyr

+ Kjøreegenskaper


- Ikke den beste motoren

Omsider er den nye Ford Mondeo her. Vi har ventet lenge på den, for det er omtrent to år siden den først ble varslet.

Forsinkelsen har ført til at Mondeo nå lanseres samtidig med en annen viktig nyhet blant familiestasjonsvognene: VW Passat kommer i helt ny versjon nå. Samtidig kommer Peugeot 508 i omfattende midtlivsoppgradert utgave.

Mondeo er testet sammen med disse to bilene, og dermed har vi kunnet sammenligne tre sentrale biler i klassen direkte. Test av Passat og 508 SW kan du lese her i løpet av de nærmeste dagene.

Tradisjonelt er familiestasjonsvognene en av Norges viktigste bilklasser. De siste årene har klassen tapt temmelig store salgsandeler. Mange har valgt familie-SUV-er i stedet, og noen har spart penger ved å gå til en av de rommelige nye stasjonsvognene i kompaktklassen. Andre har tatt steget opp til biler fra typiske statusmerker, eller kanskje unt seg en Tesla.

Testen vår viser at Mondeo – i hvert fall i den testede utgaven – svarer på konkurransen med å ta et steg i retning mer luksus (det gjør også Passat og 508 SW).

FREKKERE FJES: Mange mener at Fords designere må ha vært kraftig inspirert av Aston Martin da Mondeo-grillen ble tegnet. Vi mener at det ikke er det verste en bil kan minne om. © Petter Handeland

TEKNISKE DATA Ford Mondeo stv 2,0 TDCI 150 hk Powershift

  • Motor, cm3: 1997
  • Effekt, hk ved o/min: 150/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/2000
  • Egenvekt, kg: 1601
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 487/185/148
  • Bagasjerom, liter: 500-1605
  • Standard dekkdimensjon: 235/50 R 17 W
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,49
  • CO2-utslipp, g/km: 128
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10
  • Toppfart, km/t: 208
  • Pris fra, kr: 360 000 (Trend)
  • Pris testbil, kr: 462 300

Testbilen har toliters dieselmotor med 150 hk, automatgir og en pris før ekstrautstyr på 378.000 kroner. Prismessig ligger den midt i Mondeo-sortimentet, som strekker seg fra 305.000 kroner med 1,6-liters diesel med 115 hk til 464.000 kroner med 240 hk fra en toliters bensinturbo. Firehjulsdrift er tilgjengelig sammen med 2,0 TDCi-motoren.

Kjøreegenskaper: 5

Kjørefølelsen i Mondeo går i retning storbil. Det er mer ro over Mondeo der veien er riktig ujevn enn det er i Passat og 508 SW. Bilen ligger stabilt på veien, tungt om du vil, men på den gode måten.

Det betyr ikke at vi opplever den som daff eller kjedelig. Det kan man ikke minst takke en presis styring for.

Mondeo formidler også tilstrekkelig med tilbakemeldinger fra underlaget, sånn at man kan kjenne om det er glatt før man havner i problemer. Det liker vi.

Bittet i forhjulene er godt også der det er glatt, og vi opplever de elektroniske hjelperne som effektive hvis man får hjulspinn eller en sladd.

Motor: 4

Tolitersdieselen i Mondeo yter nå 150 (før 140 hk) eller 180 hk, og det er altså førstnevnte som sørger for framdrift i testbilen. Motoren har 350 Nm, som er 30 Nm opp fra forgjengeren. Testbilen har sekstrinns dobbeltclutchautomat (du sparer 20.000 kroner om du velger manuelt gir).

Sammenlignet med en del andre nye dieselmotorer (som de i Passat og 508 SW) er denne motoren grovere i målet både på veldig lavt og høyt turtall. I de turtallsområdene den ligger i under vanlig jevn kjøring, er dette derimot lite merkbart.

STRAMMERE: Linjeføringen er strammere på den nye Mondeoen enn på den forrige. Så vel ut- som innvendig er nyheten omtrent like stor som forgjengeren. © Petter Handeland

TESTDATA Ford Mondeo stv 2,0 TDCI 150 hk Powershift

  • 60-100 km/t, kickdown: 5,6
  • 80-120 km/t, 3. gir: 5,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,4
  • Støy tomgang, dBA: 46,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,6

Da Ford lanserte sin Powershift-automat for noen år siden, syntes vi ikke at den var helt på høyde med tilsvarende girkasse fra VW, som da var ledende i denne bilklassen. Vi opplevde at automaten ofte valgte unødvendig lavt gir, og at girskiftene var tregere.

Nå virker det som om Ford har justert på saker og ting, for girkassa jobber godt med motorkraften den har til rådighet både under normal og litt inspirert kjøring. Som før er motoren ikke spesielt glad i høyt turtall – da dør kreftene raskt ut.

Man kan gire manuelt med girskiftshendler på rattet, men automatikken overstyrer girvalgene når en ber om litt ekstra fra motoren. Da blir det liten vits i denne funksjonen.

Ytelser: 4

Testmålingene våre viser at de fleste nye biler er blitt raskere enn sammenlignbare forgjengere de siste årene. Det gjelder også Mondeo, som er klart raskere enn forgjengeren med 140 hk.

Det kan man etter alt å dømme takke kombinasjonen av litt mer effekt og moment samt en bedre tilpasset girkasse for.

Med 5,6 sekunder for akselerasjonen fra 60 til 100 km/t og 7,4 sekunder for 80 til 120 km/t vil trolig de aller fleste si seg godt fornøyd med ytelsene til en Mondeo 2,0 TDCi. Sammenlignet med den nye Passaten er forskjellene neglisjerbare.

Når det ikke holder til mer enn en firer i delkarakter, skyldes det at det finnes andre biler med tolitersdiesel som er raskere. Det er også verdt å merke seg at enkelte biler i samme prisklasse med moderne bensinturbomotor er betydelig raskere.

STORBILFØLELSER: Vi testet Ford Mondeo sammen med VW Passat og Peugeot 508 SW. Av disse tre er det Mondeo som gir mest storbilkomfort. © Petter Handeland

Eksteriør: 5

Det mest iøynefallende ved den nye Mondeoen er Fords nye familiefjes. Fasongen til grillen har fått mange til å mene at Ford har hermet etter Aston Martin. Det er anklager som er egnet til å gjøre Ford-folk ganske stramme i maska.

Om likhetstrekkene hersker de i våre øyne ingen tvil. Samtidig synes vi ikke at det verste en front kan minne om, er en Aston Martin. Forutsatt at resten av bilen følger opp i passende stil.

Resten av Mondeo er ikke i Aston-stil, men helheten passer likevel godt. Linjeføringen framstår som strammere enn på forgjengeren, som i hvert fall med årene fikk noe tungt over seg. Den virker rett og slett mer eksklusiv, og det er i dag åpenbart viktigere enn noensinne.

Interiør: 5

Vi har ikke vært helt fornøyd med dashbordet i en del Ford-modeller de siste årene. De har virket påtrengende og har til dels hatt veldig mange taster og brytere.

Ford har tydeligvis heller ikke vært tilfreds, for i den nye Mondeoen er alt foran sjåføren helt nytt. For det første bygger dashbordet noe mindre innover i kupeen. For det andre er de mange tastene i stor grad erstattet av en berøringsskjerm.

Blir du kastet uforberedt inn i en Mondeo, kan det ta litt tid før du har orientert deg – ikke minst i en bil med så mye utstyr som testbilen.

Det er imidlertid en logikk i hvor du finner ting, og i løpet av de dagene vi kjører bilen, blir vi venner med systemet. Det er kanskje ikke like intuitivt som VWs tilsvarende system, men forskjellen er ikke dramatisk.

Ford har valgt å vise mye informasjon samtidig i det heldigitale displayet ved rattet. Igjen kan dette framstå som litt vel mye på en gang, men vi opplever at funksjonen er god etter litt tilvenning.

I såkalt opplevd kvalitet har normalen i bilklassen vært at VW Passat har ligget et lite trinn foran de andre. Mondeo har aldri vært nærmere ved å utligne denne forskjellen enn nå. Den virker pent påkostet, i alle fall i en testbil med seter i skinn og alcantara.

FORBEDRING: Kvalitetsfølelsen i interiøret har aldri vært bedre i en moderne Ford. En stor pekeskjerm erstatter de mange knappene på forgjengerens dashbord. Forsetene er blant de beste i bilklassen. © Petter Handeland

Plassmessig kan Mondeo trygt kalles en rommelig familiestasjonsvogn. Som forgjengeren har den nye et av de bredeste baksetene i klassen, noe som kan være særlig viktig for dem som skal ha store barneseter inn i baksetet. Beinplassen er mer enn tilstrekkelig for alle familier der de fleste familiemedlemmer befinner seg noenlunde innenfor normalen (men ikke fullt så stor som i den nye Passaten).

Ford måler åpenbart bagasjeplassen på nøkternt vis, og oppgir den til 500 liter. Det er hele 150 liter mindre enn det VW oppgir for Passat. Her er det all grunn til å tro at det er VW som enda en gang måler volumet på et helt spesielt vis.

Når vi måler opp bagasjerommene på den måten vi gjør i alle testbiler, kan vi ikke skjønne annet enn at volumet er ganske likt (det gjelder også for 508 SW, som har oppgitt volum på 560 liter). Det er bare utformingen som er litt forskjellig. Poenget er uansett at bagasjerommet er stort nok til de fleste vanlige formål.

På detaljnivå får «skiluka» i midten av baksetet stryk. Denne luka, som kan være forskjellen på å måtte sette på takstativ eller å la være om man er inntil fire i bilen, er så liten at bindingene på et par voksne alpinski ikke kommer igjennom.

ROMMELIG: Baksetet er blant de bredeste man finner i en europeisk stasjonsvogn. Det er litt mindre beinplass i Mondeo enn i den nære konkurrenten VW Passat. © Petter Handeland

Komfort: 5

Komfort er Mondeos beste disiplin. Den allerede omtalte storbilfølelsen bidrar til en tydelig komfortgevinst. Mondeo har et smidig understell som demper alle typer ujevnheter på meget godt vis. Av stasjonsvogner fra volummerkene er det Mondeo som er nærmest biler som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse når det gjelder denne typen smidighet.

Vi sitter også godt i Mondeoen. Det finnes gode muligheter til å justere sete og ratt akkurat slik man vil ha det. Når det gjelder selve setet, kan det virke som om Ford har tatt med seg lærdom fra perioden da selskapet eide forsetemesteren Volvo. En fast struktur er kombinert med et litt mykere ytre sjikt, og samtlige medlemmer i testteamet holder førersetet som det kanskje beste i bilklassen.

Ford sier at de har brukt forsinkelsene av Mondeo-lanseringen i Europa til å finjustere bilen for europeiske forhold. Det er godt mulig at det er vanlig markedsføringspjatt, men uansett opplever vi at understellet lager mindre rumlelyd på ujevn vintervei enn de nevnte konkurrentene den kjøres sammen med. I støymålingene våre er Mondeo både mål- og hørbart stillere enn Passaten, som har ganske mye hjulstøy.

Trekk i komfortkarakter får Mondeo først og fremst på grunn av vel grov motorlyd på veldig lavt og høyt turtall.

FERIEKLAR: Ford Mondeo har langt lavere tall for oppgitt bagasjeplass enn konkurrenten VW Passat. Når vi måler opp bagasjerommet i de to bilene etter vår faste metode, finner vi derimot at de er omtrent like store. Fabrikktall er ikke alltid til å stole på - her har Ford vært uvanlig nøkterne, VW som vanlig sjenerøse på egne vegne. © Petter Handeland

Sikkerhet: 5

Den nye Ford Mondeo er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP og kom ut av det hele med totalkarakteren fem av fem stjerner. EuroNCAP strammer stadig inn på kravene i disse testene. Mens det tidligere nærmest var normalen at en ny bil fikk fem stjerner, ser vi nå at litt flere modeller får stjernetrekk.

Mondeo får 86 prosent for voksnes sikkerhet, 82 prosent for barn, 66 prosent for fotgjengersikkerhet og 66 prosent for sikkerhetsassistenter. I praksis er den på omtrent samme nivå som Passat på alle områder med norsk utstyrsspesifikasjon.

På ekstrautstyrslista finner man flere typer aktivt sikkerhetsutstyr. Dette utstyret er rimelig priset, og det fortjener Ford skryt for. Mondeo har også en nyvinning i baksetet. Sikkerhetsselene ved vindusplassene har innebygde kollisjonsputer som skal sørge for at trykket ved et sammenstøt blir bedre fordelt.

Pris/utstyr: 4

Ford Mondeo stv. med toliters dieselmotor med 150 hk, automatgir og utstyrsgrad Titanium koster fra 378.000 kroner. I den grad man kan sammenligne direkte mellom ulike bilmodeller med litt ulike motorer og utstyrspakker, kan man si at Mondeoen legger seg prismessig i midtsjiktet i klassen.

Sammenligner vi igjen med Passat, er Mondeoen billigere med ganske klar margin (rundt 40.000 kroner). Det gjelder enten vi snakker om frapris eller med ekstrautstyr. Blant alternativer som er rimeligere enn Mondeo, er Mazda 6 et godt valg.

Mondeo tilbys med innholdsrike utstyrspakker til relativt rimelige priser. Også en del av utstyret som kan kjøpes enkeltvis, er rimelig. Et eksempel er adaptiv cruisekontroll med parkeringssensorer og utvidet nødbremsfunksjon til kun 5800 kroner.

Totalprisen for testbilen er på over 460.000 kroner. Det er mye penger, men til gjengjeld har bilen svært høyt utstyrsnivå. En tilsvarende utstyrt bil fra et statusmerke koster veldig mye mer.

INFO: Ford har lagt mye informasjon og mange betjeningsmuligheter til displayet ved rattet. Det kan kreve litt tilvenning. © Petter Handeland

Forbruk: 4

Mondeo 2,0 TDCi med automatgir er oppgitt til å bruke 0,49 l/mil. Metoden for fastsetting av oppgitt forbruk er omdiskutert, og de aller fleste biler vi kjører gjennom testrunden vår, bruker mer enn oppgitt.

I testrunden bruker Mondeoen 0,60 liter per mil. Det er et gjennomsnittlig resultat for en stasjonsvogn med motor av tilsvarende størrelse samt automatgir.

Den stasjonsvogna vi har kjørt gjennom testrunden med lavest forbruk, er Honda Civic med 1,6-liters dieselmotor.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Den nye Ford Mondeo byr på tydelig fornyelse og modernisering sammenlignet med forgjengeren. Søker du en rommelig familiestasjonsvogn med storbilkomfort, men ikke er villig eller har råd til å gå til statusmerkene, kan Mondeo være riktig sted å starte letingen.

Ford har dessuten forbedret kvalitetsfølelsen i den nye Mondeo-generasjonen. På dette området legger den seg tett inntil VW Passat, som tradisjonelt har vært best i klassen.

Blant få minuspunkter er en motor som ikke føles fullt så bra som resten av bilen.

SVAKT: Etter å ha kjørt noen mil, viser ryggekameraet ingenting annet enn snø som er klistret fast til linsa. Dette gjelder for de fleste biler med ryggekamera, men noen, som Passat, har langt bedre løsninger. © Petter Handeland

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 360000

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!