VW Passat

Både familiefrakter og sportsbil

300 hestekrefter under panseret.

Sist oppdatert

VW Passat er kanskje ikke den første bilen man assosierer med høye ytelser. Men raske Passater er faktisk ikke et ukjent fenomen.

Blant annet kom Passat i 1992 i en VR6-versjon med en 2,8-liters V6-er på rundt 180 hk. Og i 2001 klinte VW til med en W8-versjon som hadde en 4,0-liters motor på 270 hk under panseret. Kanskje ikke allverden for en åttesylindret motor.

Den hvasseste Passaten lanserte VW i 2008. Da kom R36-versjon med en 3,6-liters V6-er. Den kostet over 900 000 kroner i Norge i 2008, mye takket være den store motoren som bød på 300 hk og 350 Nm. 0-100 km/t gikk unna på 5,8 sekunder.

R36 ble ikke videreført, men nye Passat kan fås med en toliters dieselmotor med biturbo som yter 240 hk og 500 Nm. I tillegg har den 4Motion-firehjulsdrift og syvtrinns DSG-automatgir.

Det er denne motoren den tyske spesialisten B&B Automobiltechnik nå har tatt for seg. Ved å blant annet omprogrammere motorstyringen og optimalisere ladeluftkjølingen henter B&B ut 300 hk og 630 Nm. Prislappen på programmet er i underkant av 4000 euro.

Originalt gjør Passat 2,0 BiTDI med 240 hk 0-100 km/t på 6,3 sekunder, men B&B hevder at akselerasjonen forbedres med opptil 0,8 sekunder med deres tuningprogram. Den blir dermed raskere enn V6-modellen fra 2008.

Spesialbilen kan fås med senkesett og 19- eller 20-tommers lettmetallsfelger.

VW Passat R36 2008. FOTO: Egmont
VW Passat R36 2008. FOTO: Egmont Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 02/01 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også