KOMMENTAR: Øyvind Jakobsen er biljournalist i Vi Menn bil TopGear

Innimellom får vi i bilredaksjonen inn spørsmål som dette: «Hvordan kan dere mene at testbil A er bedre utstyrt enn testbil B, når bare testbil B har ryggekamera?»

Det er et veldig godt spørsmål.

Noen mener ryggekamera er helt essensielt i en moderne bil, uansett prisklasse. I USA har det offisielle organet National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) bestemt at alle nye biler skal ha ryggekamera fra og med midten av 2018 (det er omtalt i denne artikkelen).

Amerikanerne er med andre ord ikke i tvil om den komfort- og sikkerhetsmessige gevinsten med ryggekamera.

Vi har ikke vært like sikre på det som NHTSA. Den korte grunnen til det, kan oppsummeres i én setning: Altfor ofte ser vi at ryggekameraet ikke fungerer godt nok.

Mørkt, kornete og tildekket av skitt

De sjabreste utgavene blir veldig mørke og kornete selv i en greit opplyst garasje – eller for den del midt på dagen en desemberdag med litt tåke.

På videoen under kan man knapt nok skimte en tjukk kjetting som er cirka en billengde unna på den nevne desemberdagen. Ekstra skummelt kunne dette blitt fordi kjettingen hang under siktlinja fra førerplassen ut av bakvinduet. Det ville gjort fryktelig vondt i lommeboka å rygge på den kjettingen med en splitter ny Nissan Pulsar (Pulsar tjener bare som eksempel; de fleste folkelige biler har ryggekamera som er omtrent på dette nivået).

Og så fort veiene blir våte og klissete, eller det er litt løs snø på dem, blir bildet fra de fleste ryggekamera omtrent like informative som om man hadde stappet et kamera ned i en sekk. Det blir mørkt på skjermen i dashbordet, for linsa er dekket av skitt og/eller snø.

Nylig kjørte vi en testbil som varslet fra om at ryggekameraet kom til å vise dårlige bilder fordi det var skittent. Vi ble oppfordret til å vaske linsa (den sitter i de fleste tilfeller rett over skiltet bak).

Du betaler ekstra

Hvis du hadde kjøpt et vanlig foto- eller videokamera, og bildene hadde vært helt mørke flere måneder i året, hva hadde du gjort? Sannsynligvis hadde du gått tilbake til butikken og klagd.

Varsel er fint. Det vi ikke syntes var fint, var at det var gått mindre enn et kvarter siden bilen trillet skinnende ren ut av ei bilvaskemaskin. Og veiene vi kjørte på, var ikke mer skitne enn desemberveier flest på det mer eller mindre oslonære Østlandet (vi vet at veiene er like klinete mange andre steder i landet).

Om kameraet skulle ha fungert etter hensikten, måtte vi ha stoppet og vasket igjen før vi skulle parkere. Ja visst er det et i-landsproblem, men det er ikke det som er poenget.

Hadde du klagd på ryggekameraet på den nye bilen din, ville du trolig fått beskjed om at det er bare slik det er. Linsa står utsatt til, skitt og snø kastes opp, ikke noe å gjøre med det. Og så videre. Nissan har utviklet en løsning med et kamera som vaskes og lufttørkes, men vi har ikke sett løsningen i praksis.

Det er en dårlig unnskyldning. Poenget er nemlig at du har betalt ekstra for ryggekameraet, om det aldri så mye er bakt inn i en utstyrspakke til «gunstig pris». Hvor mye ekstra du har betalt, varierer kraftig fra bilmodell til bilmodell. Men uansett hva man har betalt, bør det man har betalt ekstra for, fungere. 

Det er ikke så vanskelig å få ryggekamera til å fungere godt. Alene eller sammen med annen ryggehjelp.

Det koster litt mer, men det er mulig å bruke ei linse med optikk som er bedre enn det du får i et webkamera til 99 kroner (slik vi mistenker at flere av disse kameraene har).

Vet produsenten at kameraet er utsatt for å bli satt ut av funksjon under helt vanlig bruk, bør vanlige ryggesensorer tilbys i tillegg til kameraet. Ryggesensorene fungerer som regel lenge etter at kameralinsa er blitt mørk.

Men her ser vi en tendens. Biler med ryggekamera, særlig de rimelige, kan ofte ikke fås med ryggesensorer i tillegg.

Skjult kamera

Ikke minst går det an å beskytte kameralinsa bedre. Mercedes er kanskje det merket som gjør dette best i dag. Kameraet er skjult i bakluka helt til bilen settes i revers. Først da stikker linsa fram. Dessuten bruker tyskerne optikk som faktisk evner å «se» også når det er mørkt.

Nye Passat er blant modellene som har en liknende løsning.

Jepp, merker som Mercedes vet å ta seg betalt. Mercedes’ ryggekamera er blant de dyreste som er å få. Men alle andre vet å herme etter merker som Mercedes, og å gjøre det mye billigere enn det tyske statusmerket. La herminga begynne.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!