Dette er en nisje i vekst: Stasjonsvogner med ekstra bakkeklaring, drift på alle fire hjul, SUV-inspirert pynt og kanskje enkelte terrengtilpasninger i kjøreelektronikken.

Den første VW-modellen i nisjen var Passat Alltrack, som kom for to år siden. VWs søstermerke Audi har mer erfaring, med sine Allroad-utgaver av A6 og A4. Parallelt lager konsernets tsjekkiske merke, Skoda, en høyere Octavia med tilnavnet Scout.

Sistnevnte er teknisk sett en svært når slektning av den nye Golf Alltrack, som kommer i norske bilbutikker til våren.

Fra før har Volvo, Subaru og Opel markert seg i denne stasjonsvognnisjen, og enda flere finnes.

Fire motorer

Firehjulsdrift er standard for alle versjoner. Som i vanlige Golfer med 4Motion handler det om en Haldex 5-kobling som sender kraft til bakhjulene når bilens sensorer registrerer hjulspinn.

VW Golf Alltrack 2015

SUV-DESIGN: Skliplater under front og hekk, tykke dørterksler, skjermer med kunsstoff i kontrastfarge - VW Golf Alltrack følger malen for denne stasjonsvognnisjen når det handler om designgrep. FOTO: VW

Hittil har de fleste stasjonsvogner av denne typen hatt relativt stor motor, og følgelig vært dyre i Norge. For Golf Alltrack er det annerledes:

Minste motor er en 1,6-liters diesel med 110 hk, og den bør komme seg relativt ustraffet gjennom det norske avgiftssystemet. En rakett blir Alltrack imidlertid ikke med denne motoren. 0-100 km/t er oppgitt til å ta 12,1 sekund.

De som ønsker mer kraft, kan velge 2,0 TDI i versjoner med 150 eller 184 hk, eller en bensinturbo med 180 hk. De to siste alternativene har sekstrinns DSG-automat som standard.

Drivlinjen med den bensindrevne 180-hesteren vil være den samme som vi har testet grundig i Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 DSG, mens vi tidligere har testet 150-hesteren med 4Motion i en vanlig Golf.

VW Golf Alltrack 2015

FIRE MOTORER: VW Golf Alltrack vil tilbys med tre dieselmotorer og én bensinmotor. Dieselmotorene går fra 110 til 184 hk, mens bensinalternativet har 180 hk. FOTO: VW

SUV-infisert

Golf Alltrack er pyntet på samme måte som Passat Alltrack, og for den del alle andre biler i denne nisjen. Den er hevet med inntil 20 mm (Octavia Scout er til sammenligning løftet med 33 millimeter), og under fronten og hekken har den SUV-inspirerte skliplater.

Som de andre har den også kraftige dørterskler og ekstra brede skjermer med kunststoff i kontrastfarge.

Også innvendig har den designelementer som er forbeholdt Alltrack. Den har dessuten en ekstra kjøremodus, selvsagt kalt Offroad. I denne modusen har Alltrack nedoverbakkeassistent som bremser farta automatisk, mykere gasspedalrespons og en egen funksjonsmåte for ABS-bremsene.

Les om flere av høstens nyheter:

Nye Ford Mondeo kan «se» fotgjengere - og bremse for dem automatisk

Så mye koster den nye VW Passat

Familiefavoritt får firehjulsdrift

VW Golf Alltrack 2015

KJENT: Interiøret er kjent for dem som har sittet i en ny Golf, men også det har enkelte egne Alltrack-elementer. FOTO: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!