Allerede uka før bilutstillingen i Genève slipper Volvo bilder av sitt konsept for en ny stasjonsvogn. Bildene gir tydelige hint om hvordan etterfølgeren til dagens V70 kommer til å se ut.

I likhet med tidligere bildeslipp av en konseptcoupé og en XC90-forløper, viser stasjonsvognkonseptet at Volvo tar lange steg i en mer sportslig og dynamisk retning.

Tar en Tesla

Ikke minst får vi nå se hvordan Volvo mener framtidas interiør skal se ut. Volvo tar en liten Tesla, rett og slett:

I stedet for et mylder av knapper, slik det har vært i godt utstyrte Volvo-modeller til nå, kommer en stor sentralt plassert pekeskjerm. Bare et fåtall viktige betjeninger får direktetaster. Volvo sier at løsningen er mer intuitiv, og at det i sin tur bidrar til økt kjøreglede og sikkerhet.

Hemmelighetsfull

Ifølge Volvo henspiller designen på modellen 1800 ES fra tidlig på 1970-tallet, men uten å være retro.

Volvo Concept Estate

OVERBITT: Helt i fronten har designstudien overheng. Som regelen er, har konseptbilen fått store hjul. FOTO: Volvo

Helt i fronten er den "overbitt". Kjørelysene har form av en liggende T, mens baklysene er en videreutvikling av det dagens stasjonsvogn har.

Se flere bilder øverst i artikkelen!

Volvo er imidlertid hemmelighetsfulle når det gjelder hvor mye av konseptbilens trekk og løsninger som vil følge med over i en produksjonsklar V70-etterfølger.

- Flere nye Volvo-modeller vil få inspirasjon fra designstudiet Volvo Concept Estate - men jeg kan ikke si noe om hvilke, eller når. Det jeg kan si, er at Volvo Concept Estate bærer bud om at Volvos herregårdsvogn-tradisjon vil bli ført videre - tilpasset fremtiden og påvirket av arvestoffet til en av 70-tallets storheter Volvo 1800 ES, og suksesser som V70 og XC70, sier Rune Gutteberg Hansen, PR- og informasjonsdirektør hos Volvo i Norge.

Volvo Concept Estate

BRETTLØSNING: Knappemylder erstattes av en stor berøringsskjerm. Løsningen minner om den man finner i Tesla Model S. FOTO: Volvo

Men det er lov å spekulere. En produksjonsklar stasjonsvogn vil garantert ha fem dører, og ikke tre som konseptbilen. Den vil også ha tre sitteplasser bak i stedet for to.

Du kan også trygt regne med at hjulstørrelsen vil krympe fra konseptbilens 21-tommere.

Ny teknologi

Stasjonsvogna er bygd på en nyutviklet plattform som skal deles av alle større Volvo-modeller i framtida. Volvo er allerede i ferd med å introdusere motorene som vil bli brukt i disse bilene. Nå kastes de gamle fem- og sekssylindrede motorer ut og erstattes av firesylindrede diesel- og bensinmotorer på 2,0 liter fra 181 til 306 hk.

Volvo sier at disse motorene skal gi betydelig redusert forbruk.

Volvo Concept Estate

VIDEREFØRING: Baklysene har kjente hovedformer. FOTO: Volvo

Først ut som produksjonsklar bil er XC90, som kommer til høsten. Den vil gi oss svar på hvor mye av konseptmodellenes spenstighet som blir tatt med over i de vanlige produksjonsbilene. Gutteberg Hansen kan i dag ikke si noe om når V70 får sin etterfølger.

Les også:

Her er våre Volvo-tester

Dette er Norges billigste stasjonsvogner

Stor stasjonsvogntest: Skoda Octavia, Mazda6 og Toyota Avensis

Volvo Concept Estate

LUFTIG: Et stort glasstak slipper inn mye lys. FOTO: Volvo

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!