Volvo viser tirsdag fram sin nye stor-SUV for første gang, etter å ha forsøkt å friste med små drypp om den nye XC90 over en periode som strekker seg over mange måneder. Onsdag vil Vi Menn Bil TopGear presentere nyheten nærmere, men allerede nå, før noen andre enn Volvos egne ansatte har sett annet enn et fåtall utvalgte bilder, er prisen for billigste utgave klar.

Prisen viser at Volvo har ambisjoner om at XC90 skal bli den mest solgte stor-SUV-en på det norske markedet. Målet er 1000 solgte XC90-er i løpet av 2015.

Blir billigere enn konkurrentene

Billigste utgave har toliters dieselmotor med 190 hk, åttetrinns automatkasse og firehjulsdrift, og vil i utstyrsgraden Kinetic koste 725.000 kroner.

Dermed blir XC90 billigere enn de bilene Volvo definerer som hovedkonkurrenter. Det er de store SUV-ene til BMW, Mercedes og Audi det handler om, og Volvoen blir rundt 50.000 kroner billigere enn rimeligste Mercedes ML og BMW X5.

Noe av prisforskjellen kan forklares med at Volvoen har svakere motor. Billigste Mercedes ML har 204 hk, og den rimeligste BMW X5 har 211 hk.

Volvo hevder at den nye XC90 fullt og helt skal være et alternativ i den som ofte kalles klassen for store premium-SUV-er. Med andre ord skal den by på noe ekstra hva gjelder kvalitet og kjøreopplevelse - og ikke minst i signaleffekt overfor naboen.

Volvo XC90 2014=

XC90: XC90 er stor nok til å romme sju seter. © FOTO: Volvo

Godt utstyrt basisversjon

I denne bilklassen er det ikke uvanlig at man må ut med veldig mye penger for at bilen skal ha utstyr som hører biltypen til. 100.000 til 150.000 kroner ekstra er ikke uvanlig ut over listeprisen.

Volvo-sjef i Norge Øystein Herland sier imidlertid at selv basisutgaven av XC90 vil bli en godt utstyrt bil. Han regner med at en "ganske stor andel" av XC90-salget vil handle om biler som ikke vil koste stort mer enn rundt 750.000 kroner totalt.

Påstanden om utstyrsnivå har Vi Menn Bil Top Gear i skrivende stund ikke hatt muligheten til å kontrollere gehalten i. Vi kjenner altså ennå ikke til utstyrsnivået i detalj for en standardutgave av XC90.

Til nå har vi, ved det som muligens var en elektronisk glipp fra Volvos side, kun sett noen få knøttsmå bilder av XC90. Bildene viser at produksjonsutgaven av XC90 er betydelig mer moderat i utvendig design enn konseptversjonen.

=

FÆRRE KNAPPER: Nye Volvo XC90 (t.h.) får langt færre knapper enn dagens modell. Knappene erstattes av en diger berøringsskjerm. FOTO: Volvo

Stor nok til sju seter

Det som er klart, er at XC90 er stor nok til å romme sju seter. Den har en helt ny plattform, kalt SPA Scalable Product Architecture), som også skal danne grunnlag for alle andre kommende mellomstore og store bilmodeller fra Volvo. Bare Volvos minste biler, altså neste generasjon V40, skal bygges på en annen plattform.

Det er også kjent at XC90 skal få en hovedbetjening av nettbrettypen. Dagens tastevrimmel på Volvos dashbord blir borte, og nesten alt skal inn på den store skjermen. Tesla var først ute med denne typen menystyring.

Råsterk T8

Motoren blir vil uansett utgave ha fire sylindre og et sylindervolum på 2,0 liter. Dette gjelder både for bensin og diesel. Toppversjonen vil i tillegg ha det Volvo kaller Twin Engine, en elmotor med batterier som kan lades med ledning. Denne utgaven, som skal hete T8, vil ha til rundt 400 hk til sammen for bensinturbomotor og elmotor.

Dessuten bedyrer Volvo at merkets satsing på sikkerhet skal være vel ivaretatt. Blant nyvinningene er blant annet et system som oppdager en møtende bil som svinger ut i din retning i veikryss, og som bremser bilen din om nødvendig.

Mer om Volvo XC90 kommer onsdag.

Vi gjør oppmerksom på at Volvo har betalt for reisen til Stockholm.

Les også:

De viktigste bilnyhetene denne høsten

Så bra er BMW X5 som bruktbil

Kjører du denne betyr det antakelig at du ikke eier bilen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!