En representant for Porsche ble presset på hvorfor de hentet fram igjen den klassiske targa-formen når de allerede hadde en helt fin kabriolet i 991-serien.

Han kom litt på defensiven, men svarte omsider: "Hvorfor ikke?"

Og det er ikke en særlig dårlig grunn. For 911 Targa er eminent.

For det første er hele "tak-greia" verdt den høye prisen på bilen alene (Targaer er ikke spesielt billigere enn tilsvarende kabrioleter). Den flotte opplevelsen av å se hele kalesje- og glassystemet løftes opp og gli ned i hekken på bilen mens tekstiltoppen følger etter, er som å være på teater. Selv om du bare kan gjøre dette når bilen står stille, siden plagsomme luftstrømmer ellers ville klusset til prosessen.

En aura av 60-tallet

Selv om vi gjerne vil at kabrioleter skal ha flate skulderlinjer når taket er nede, slår Targaen andre toppløse når det kommer til publikumsappell. Det er en herlig kreasjon, med en flott bjelke i rustfritt stål og buet bakrute, og en umiskjennelig aura av sekstitallet; tiden da den ble født.

Ytelsene er nesten like bra som utseendet.

=

LINJELEKKER: Bare se på de linjene. Targa 4 er usedvanlig lekker. FOTO: Produsent

Tekniske data

Porsche 911 Targa 4 og 4S

Motor 6-syl boksermotor

Drift: 4WD

Hk: 350-400

Dreiemoment: 390-440 Nm

0-100 km/t: 4,6-5,2 sek

Oppgitt forbruk: 0,87-1,0 l/mil

CO2-utslipp: 204-237g/km

Toppfart: 280- 296 km/t

Vekt: 1575 kg

Pris: 1 496 900 (911 Targa 4

Pris: 1 714 900 (911 Targe 4S)

Alle 911 Targa 4 har firehjulsdrift, og det er nært slektskap til Carrera-kusinene når det gjelder egenskaper og livlighet: Lite krenging, ingen følelse av ekstra tyngde (Targaen er 40 kg tyngre enn den tilsvarende kabrioleten, og velvoksne 110 kg kraftigere enn en Carrera 4), og en karismatisk 6-sylindret bokser som gir rikelig med trøkk.

Velg Sport, og hold deg der

Targa 4S er bilen du ønsker deg i serien, siden de ekstra 50 hestene og 50 Nm mer dreiemoment er svært velkomne.

Men styringen mangler litt følelse. Og mens vi råder kjøperne til å velge PDK-girboksen ganske enkelt fordi den er lett å bruke, blir den forstyrret av slakk gassrespons i mykeste kjøremodus. Velg Sport, og hold deg der.

Hvis du ikke kjører som om bilen er stjålet, viser bilen seg som en behagelig cruiser. Den er raffinert både med taket oppe og nede. Den kjører mykt selv over ujevn veibane, og selv om den er 15 prosent stivere enn kabrioleten, merker man lite til vibrasjoner.

Endelig skikkelig Targa

En mer pragmatisk grunn til gjenfødelsen av Targa, er at 911 kan leveres med stort soltak, noe som gjør Targa-stilen til 993 og 997 overflødig.

Men vi foretrekker tanken på at Porsche har interne fans som ville ha en "skikkelige" Targa tilbake like mye som oss.

Så takk for det, Zuffenhausen - 911 Targa er en herlig presang til motorverdenen.

=

RÅERE: Vi anbefaler 4S-modellen. Hvorfor? Mer krefter, mer dreiemoment. FOTO: Produsent

DOMMEN:

Ikke den råeste Porsche 911 som er laget, men dyktig nok. Targaen utstråler så mye stil at det er vanskelig å la være å elske den.

RIVALEN:

Audi R8 Spyder - Med V8-motor og S Tronic kasse, men taket til Audi er ikke like elegant.

Les også:

Den absolutt mest grensesprengende bilen som Porsche har laget

Teknobomben BMW i8 har noe av det ypperste innen bensinmotor-teknologi

Feier de andre SUV-ene av banen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!