Kan man virkelig lage en bil med forbrenningsmotor som gjør 0-100 på 4,4 sekunder, men som likevel er snill mot miljøet? For det høres jo for godt ut til å være sant?

Men ifølge BMW er det mulig. Og nå er beviset her, i form av BMW i8.

Ytelseshybrid

BMW i8 er en plug in-ytelseshybrid. I motsetning til i3 har den en BMW TwinPower Turbo 1,5-liters 3-sylindret bensinmotor på bakakslingen som primærkilde for fremdriften. Denne motoren er en veldig tunet versjon av den 3-sylindrede motoren som er å finne i den nye Minien, og som kommer i den forhjulsdrevne BMW 2-serie Active Tourer.

I i8 jobber den 3-sylindrede bensinmotoren sammen med en elmotor på 97 hk som driver forhjulene. På ren eldrift skal bilen ha en toppfart på 120 km/t, og en rekkevidde på mellom 25 og 35 kilometer.

Når TwinPower Turbomotoren og eDrive-systemet jobber sammen, yter bilen 362 hk og 580 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 4,4 sekunder, og har en toppfart på 250 km/t.

En 1,5-liters tresylindret motor alene er neppe noe som kan konkurrere med en Porsche 911. Selv om en solid turbo boler den opp til imponerende 231 hester.

Men i8 kan likevel gjøre seg gjeldende i form av elektrisk kraft. Og ikke bare med de 131 hestene i elmotoren foran.

BMW i8 Concept, LifeDrive-Architecture (07/2011)=

COUPEEN: Fører- og passasjercellen er av CFRP (karbonfiber- forsterket plast). Chassis i aluminium. Bagasjerommet er på 154 liter. © ILLUSTRASJON: BMW

En tredje motor

Det finnes også en annen elmotor koblet til forbrenningsmotoren. Det er ikke oppgitt i ytelsestallene på denne, siden den ikke går kontinuerlig. Men den gir et øyeblikkelig dreiemoment som jevner ut gapene i turboforsinkelsen som en så bolet motor ellers ville hatt.

Det elektriske systemet glipper aldri, og regenererer seg selv når du sakker av i nedoverbakke. Totalt har vi 362 hester, og firehjulsdrift.

Gjerrig superbil

- Teknologien, ytelsene, materialbruken, BMW i8 er en superbil i alle henseende, sier Ian Robertson, globalt ansvarlig for salg og markedsføring, samt styremedlem i BMW-gruppen. Han var på en kjapp visitt til Norge da BMW i8 ble lansert på en eksklusiv visning på Aker Brygge i Oslo.

Ytelsene til tross, forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,21 liter per mil - med et CO2-utslipp på 49 g/km.

=

FORAN: Forhjulene drives av en elektrisk motor som yter 96 kW/131 hk og 250 Nm, via en totrinns automatisk overføring. Førstegir benyttes kun når i8 kjøres på ren eldrift. Andre trinn slår inn når elmotoren jobber sammen med forbrenningsmotoren. BATTERI En batteripakke ligger sentral og lavt i bilen. Det er standard litiumion-batterier med væskekjøling og en utnyttbar kapasitet oppgitt til 7,1 kWt. Rett bak batteriene ligger bensintanken på 30 liter, mulig å få med 42 liters tank. BAK: Bak sitter en 1,5-liters, 3-sylindret motor som yter 231 hk og 320 Nm. Kraften sendes til bakhjulene med en sekstrinns automatkasse. © ILLUSTRASJON: BMW

Først med laser.

Laser er vanligvis noe man forbinder med Star Wars. Men fra høsten av kan BMW i8 leveres med laserlys (ekstrautstyr). BMW hevder dermed at de er den første masseproduserende bilprodusenten i verden som implementerer laserteknologi i sine modeller. Audi vil ha innvendinger her.

BMW i8 har et laserlys som gjør at rekkevidden blir dobbelt så lang som tradisjonelle billys, og kan lyse opp til 600 meter. Den hvite laseren produserer et lys som kan minne om naturlig dagslys.

- Laserlys bruker mindre kraft på å produsere 10 ganger lysstyrken man vanligvis får i biler. Med tanke på Norges mørke vinterhalvår kan en mer opplyst veibane være fordelaktig for å hindre ulykker, sier Kjetil Myhre, ansvarlig for i-modellene i Norge.

De første i8-ene

Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, forteller at de første BMW i8 vil være tilgjengelig for norske kunder fra juni 2014 med en prislapp på 1 299 000 kroner - med LED-lys.

Laserlys er ekstrautstyr, og vil være tilgjengelig fra høsten 2014.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om BMW-modeller?

Dette gikk fryktelig galt

Her står UP i sommer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!