Verden så den første Porsche 911 i 1963. Nå het den først 901, men Porsche måtte etter 82 produserte biler skifte navn til 911. Tresifrede modellbetegnelser med "null" i midten hadde nemlig Peugeot tatt patent på.

Porsche opererer med syv generasjoner 911. For utenforstående kan det være en smule vanskelig å holde orden på disse. 911 har aldri hatt revolusjonerende designendringer, men vært tro mot konseptet med hekkmotor og langt panser. Og knapt noen bilmodell har pøst på med så mange variasjoner over samme tema. Du finner 911 som Coupé, Targa og Cabriolet, som Carrera, Turbo, GT2, GT3 og i et utall motoriseringer, med to- så vel som firehjulsdrift.

Noen få versjoner har fått legendestatus hos blodfansen. Som for eksempel Carrera RS 2,7 fra 1972, med sin berømte "duck tail" hekkspoiler.

911 Turbo

I 1973 kom det tyskerne kaller "G-Series" som andre generasjons 911, blant annet med trepunktsbelter og integrerte nakkestøtter. I 1974 kom 911 Turbo, med hekkspoiler som et middels spisebord.

Tredje generasjon kom i 1988, og nå fikk den internnummer - 964. 85 prosent av komponentene var helt nye. Motoren var fortsatt luftkjølt, og fra utsiden var ikke endringene så iøynefallende. 911 964 var laget for sportslig kjøring, men hadde også stort fokus på komfort og sikkerhet.

Siste ekte 911

Den siste luftkjølte 911 fikk internnummeret 993, og er altså fjerde generasjon 911. Den ble lansert i 1993 og er den "siste ekte 911" for mang en Porsche-purist. Helt ny, med mer aerodynamisk front, ny hekkdesign, flere nye elegante designdetaljer og aluminiumchassis.

Et nytt oppheng sørget for at den tidligere ganske klare tendensen til "lift-off oversteer" ble mer moderat. Turbo-versjonen som kom i 1995 var den første 911 med biturbo og den første 911 Turbo med permanent firehjulstrekk.

GT2 kom som et heseblesende alternativ til fartspuristene som ville oppleve ekstreme ytelser. 993 ble produsert frem til 1998.

1988, 911 Carrera 4 Coupé, Typ 964, 3,6 Liter, Generationen=

964: Tredje generasjon 911, lansert i 1988, fikk internnummeret 964. FOTO: Porsche

Vannavkjølt motor

Den første vannavkjølte 911 - 996 - er femte generasjon 911, og ble produsert fra 1997 til 2005.

Den vannavkjølte boksermotoren var mer stillegående, hadde lavere forbruk og ga mindre utslipp enn tidligere 911-motorer.

996 beholdt mye av den klassiske 911 i seg, samtidig som den var kliss ny med nytt karosseri (996 delte for øvrig en del av komponentene med suksessmodellen Boxster).

Den kanskje mest oppsiktsvekkende designdetaljen var at blinklysene var integrert i frontlysene.

I juli 2004 lanserte Porsche modellene 911 Carrera og 911 Carrera S, internt referert til som "997". Sjette generasjon! Ovale frontlykter med separate blinklys var et designhopp tilbake til tiden før forgjengeren 996.

=

VANNAVKJØLT: 996 ble den første generasjonen vannavkjølte 911. FOTO: Porsche

I 2011 ble den syvende generasjonen 911, med internnummer 991, lansert. Modellen representerer det største tekniske hoppet i 911's historie. Et helt nytt hjuloppheng med større akselavstand, større sporvidde og bredere dekk, samt et ergonomisk bedre interiør, besørger både en mer sportslig og mer komfortabel kjøretur.

Da Vi Menn Bil Top Gear prøvekjørte nye 911 i 2011, var tittelen "En fantastisk bil", og konklusjonen at "dette er en av de mest kompetente sportsbilene som er bygget".

Senere har vi også kjørt Carrera 4 og Turbo-versjonene. Sistnevnte i år, etter førti år med 911 Turbo. Konklusjonen var klar: "Et beist av en bil, og antageligvis den beste Porsche gjennom tidene".

911 holder altså koken og vel så det, etter femti år i farta.

Jubiläumsmodell 50 Jahre 911=

JUBILEUMSMODELL: Denne 911-jubileumsmodellen av Carrera S vil bli produsert i et antall av 1963 (året 911-produksjonen startet). FOTO: Porsche

Petter Handeland

Verdens beste bil

En sterk påstand, men vi tar sjansen.

911-opplevelser

Redaksjonen har utallige 911-øyeblikk i minneboka. Her er tre av dem.

Petter Handeland

"Lanseringen av siste generasjon 911 Cabriolet på Gran Canaria var et av mine absolutte høydepunkt i karrieren som biljournalist. Å få boltre seg på helt fantastiske fjellveier i så komplett bil uten tak i et nydelig vær, er noe jeg unner alle bilinteresserte å oppleve. Styringen, bremsene og hjulopphenget i nye 911 er helt utrolig. Og motoren, helt vanvittig! Til sugemotor å være, tilbyr den rå kraft fra bunn, mens draget fra 5000 omdreininger og opp virkelige gir racerbilassosiasjoner. Siste 911 er virkelig en komplett bil på alle måter. Og faktisk en av de billigste bilene du kan nå 300 km/t i."

Porsche 911 Carrera S cabriolet PDK 2012=

911-ØYEBLIKKET: Porsche 911 Carrera S Cabriolet. FOTO: Petter Handeland

Geir Svardal

"I 2007 hentet jeg en Porsche 911 Turbo 997 i Stuttgart, og satte kursen mot Salzburg og det praktfulle østerrikske området Salzkammergut. Da var det gått hele åtte år siden jeg hadde sittet i en 911, og den gangen handlet det om kjøring i Norge og Sverige. Tyskland ble noe helt annet. Og Østerrike! I to dager fartet vi rundt på svingete praktveier der 911'en virkelig fikk vist seg fra sin beste side. På vei tilbake til Stuttgart måtte toppfarten testes. Det er nå bare en gang slik at frifartsvei og sportsbil er noe som trigger gassfoten. Det er fra 250 km/t at ting begynner å skje, at veien blir smal. Men 911 Turboen føltes fortsatt dønn stabil da nåla vippet forbi "275". Da svelget fotograf Nordlien i passasjersetet en siste bit Snickers, kremtet og spurte: "er du klar over at du kjører i 120-sone nå"? Da fikk jeg også testet de praktfulle bremsene til 911 Turbo."

30052007 Saltzkammergut Porsche 911 Turbo=

911-ØYEBLIKKET: Porsche 911 Turbo 997. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Terje Bjørnsen

"Jeg vært så heldig å kjøre alle de viktigste versjonene av Porsche 911, ikke minst siden Porsche er flinke til å ta med eldre 911-versjoner på lansering av de nye. Det jeg husker best er første gang jeg kjørte den siste av de gamle 911. Det var en Carrera 3,2 med 231 hk, i 1987. Jeg fikk kjøre bilen på bane, og skjønte først ikke hvorfor jeg var blitt advart mot "brå overstyring". Så tok jeg en nydelig piruett, og endte langt ute på gresset. Det jeg husker nest best, er lanseringen av den aller nyeste Porsche 911 Carrera 4 høsten 2012. I en cabrioletversjon over Weinebnepasset med perfekt julekortstemning i området rundt, og bar asfalt på veien. Da merker du at den nye 911 på tross av enorm teknisk utvikling fortsatt har DNA som strekker seg tilbake til de aller første 911. Den sitrende spenningen og adrenalinet som raser gjennom kroppen er der, uansett hvilken 911 du kjører."

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet=

911-ØYEBLIKKET: Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet. FOTO: Porsche

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!