Prøvekjørt: Porsche Macan

Feier de andre SUV-ene av banen

Porsche Macan er den mest sportslige SUV-en. Det kommer til å bli rift om de 227 bilene som Norge får i år.

Sist oppdatert

Sportsbilprodusenten Porsche er blitt til SUV- og sportsbilprodusenten Porsche, med SUV før sportsbil. I de to siste årene har Porsche bygd flere SUV-er - den store Cayenne, altså - enn de har gjort av alle sine sportsbilmodeller til sammen.

Og nå kommer den mer kompakte Porsche Macan i tillegg.

Strategien er tydeligvis riktig: Hele det første årets produksjon av Macan er allerede bestilt av forhandlere rundt om i verden. 50.000 biler skal den nye fabrikken i Leipzig i det gamle Øst-Tyskland bygge i året.

Fire milliarder kroner har Porsche investert i fabrikken. Flere tyske kilder hevder at den fulle kapasiteten er hele 80.000 Macaner, mens Porsche-folk vi snakker med, nøyer seg med i si "kanskje 60.000".

Macan er en viktig grunn til at Porsche i Norge har åpnet flere bilbutikker de siste årene. Denne bilen skal passe i Norge. Dyr, ja visst, men mange nordmenn har penger. Ved introduksjonen er en modell til rundt 800.000 kroner rimeligste alternativ (uten kostbart ekstrautstyr).

Rimeligere modeller kommer

Rimeligere modeller kommer høyst sannsynlig seinere. Allerede mot slutten av året kommer en versjon med firesylindret bensinturbo, men den skal i første omgang gå til Kina. Om den kommer til Norge, er et spørsmål om etterspørsel og produksjonskapasitet.

En firesylindret diesel, som ville redusert prisen betydelig her i Norge, virker å være et godt stykke unna - om den kommer i det hele tatt.

For Porsche understreker stadig én ting: Det er ikke høyt salgsvolum som er målet for dem. Porsche skal ikke bli for vanlig.

- Vi selger uansett alle de Macanene vi får til Norge i år, sier salgs- og markedssjef Christian Stenbo. 227 Macaner er Norges kvote i år.

RÅSTERK: Turbo-modellen har 400 hk og går som et uvær. Det bjeffer, spraker og sparker ved girskift når Sport +-tasten er trykt inn. Hovedformene skal minne om 911, og sidepanelet kan selvsagt fås i ekte karbonfiber. FOTO: Porsche
RÅSTERK: Turbo-modellen har 400 hk og går som et uvær. Det bjeffer, spraker og sparker ved girskift når Sport +-tasten er trykt inn. Hovedformene skal minne om 911, og sidepanelet kan selvsagt fås i ekte karbonfiber. FOTO: Porsche

Lav, bred, muskuløs

Det Porsche bygger, skal per definisjon være sportslig, uansett biltype. Også Macan er en sportsbil, ifølge dem, selv om den av form er en i norsk sammenheng litt over mellomstor SUV.

Om Macan deler teknisk basis med Audi Q5, snakker Porsches folk heller om alle de splitter nye delene som til sammen bidrar til mest mulig sportslighet.

I de utvendige formene handler alt om å vise potens. Fronten er bred, og takbuen fallende mot en avrundet hekk. " Skuldrene", partiet under selve kupeen, er brede. Hovedformen skal minne om 911, selv om vi snakker om en bil som er minst én halv etasje høyere.

Innvendig følger Macan stilen en finner i andre aktuelle Porsche-modeller. I midtkonsollen er det fryktelig mange knapper i en velutstyrt Macan - vi telte rundt 70 i sjåførens umiddelbare nærhet.

Knappene er imidlertid godt gruppert, og selv om undertegnede sjelden kjører Porsche, oppleves det som greit å finne fram i vrimmelen. De knappene Porsche-sjåfører flest vil bruke oftest, er plassert nærmest.

Fra über-Porschemodellen 918

KJENNETEGN: Porsche Macan har ekstra store og brede hjul bak. Takbuen faller mot hekken. På typisk sportsbilvis smalner kupeen kraftig av oppover mot taket. FOTO: Porsche
KJENNETEGN: Porsche Macan har ekstra store og brede hjul bak. Takbuen faller mot hekken. På typisk sportsbilvis smalner kupeen kraftig av oppover mot taket. FOTO: Porsche

Og her trer det sportslige fram igjen: Knappene som styrer kjøremodus fra normal, via Sport til Sport +, er plassert der høyre hånd faller ned når du tar den fra rattet. I Macan føles det naturlig å bruke dem ofte.

Andre sportslige detaljer er at den største skiva er en turteller, akkurat som i sportsbiler, og ikke et speedometer. Rattet er fra über-Porschemodellen 918.

Kvalitetsfølelsen er tung, på den gode måten. Du får interiøret i et mylder av kombinasjoner av farger, skinnkvaliteter og ulike typer listverk, bare du betaler ekstra. På førerplass kjenner man seg omsluttet av den høye midtkonsollen og sidevegger der vinduskarmen er høy.

Store og sterke

I baksetet - som vanlig best egnet for to - er takhøyden litt snau for menn over gjennomsnittshøyde. Bagasjerommet er oppgitt til 500 liter, som er på normalen for denne SUV-nisjen. (For at du skal ha noe å sammenligne med: En Volvo V70 rommer 575 liter.)

BRATT: Det virker naturstridig å stå i en så bratt bakke med en sports-SUV (i virkeligheten virker det mye brattere enn på bilder), men Macan fikser det uten problemer. FOTO: Porsche
BRATT: Det virker naturstridig å stå i en så bratt bakke med en sports-SUV (i virkeligheten virker det mye brattere enn på bilder), men Macan fikser det uten problemer. FOTO: Porsche

Automatgir med sju trinn og firehjulsdrift er standard. Tre motorversjoner er tilgjengelig ved introduksjonen (det vil si, i Norge finnes en fjerde, mer om det snart). Alle disse motorene er, som vanlig når en snakker om en Porsche, store og sterke.

V6 og turbo

Det er V6-ere det handler om. Macan Turbo er et 2 tonn tungt missil med 400 hk fra en 3,6-liters bensinmotor med to turboer. På autobahn blir så godt som alle andre biler trege når vi trykker gasspedalen inn. Akselerasjonen er av høy sportsbilklasse, med 4,8 sekunder for 0-100 km/t (4,6 sekunder med tilleggsutstyret Sport Chrono). Toppfarta er 266 km/t.

I kjøremodus Sport + bjeffer og buldrer den. Nå er understellet stivt, og den har girskift som gir deg et spark i ryggen. I normalmodus virker den derimot riktig komfortabel, men det skal sies at asfalten på prøvekjøringsveiene i hovedsak var av det jevne slaget.

DITT VALG: Om du digger knallrødt skinninteriør, så får du det også. Det er bare å betale ekstra. Det er veldig mange taster rundt føreren. FOTO: Porsche
DITT VALG: Om du digger knallrødt skinninteriør, så får du det også. Det er bare å betale ekstra. Det er veldig mange taster rundt føreren. FOTO: Porsche

I denne topputgaven er adaptive støtdempere standard, og prisen er fra 1.319.000 kroner.

Veldig sterk diesel

Trinnet under prismessig heter Macan S, har treliters bensinmotor med to turboer og 340 hk. Vi merker godt at denne motoren er svakere, men den er ikke treg, den heller: Toppfarta er 254 km/t, og 0-100 km/t skal ta 5,4 sekunder. Macan S er nærmere 300.000 kroner billigere enn Turbo.

Og gjett hva: Dieselalternativet flytter også raskt på seg. Sylindervolumet er på 3,0 liter, og 258 hk er et pent tall, men minst like avgjørende for kraftfølelsen er dreiemomentet på 580 Nm. Det er mer enn selv Macan Turbo.

Porsche liker tradisjonelt å snakke mest om bensinmotorer. Gjerne det, men en momentsterk dieselmotor passer riktig godt i en SUV. Fra lavt turtall piler den av gårde med bamsemotorlyd som akkompagnement. 6,3 sekunder opp til 100 km/t bør holde for enhver rushtidskø mellom kontor og villa.

PORSCHE-STIL: Sportslige seter, stor turtaller og tenningslås på venstre side av rattet er detaljer som skal minne deg om at du kjører en Porsche. Kvalitetsfølelsen er høy i en påkostet Macan. FOTO: Porsche
PORSCHE-STIL: Sportslige seter, stor turtaller og tenningslås på venstre side av rattet er detaljer som skal minne deg om at du kjører en Porsche. Kvalitetsfølelsen er høy i en påkostet Macan. FOTO: Porsche

Ikke minst gjør diesel noe med prisen, fordi CO2-utslippet er langt lavere (159 g/km, EU-forbruk 0,61 l/mil) enn i bensinbilene. Dieselutgaven, som har standardunderstell med stålfjærer, koster fra 856.000 kroner.

Norgesutgave

Den fjerde motorversjonen vi nevnte over, har 211 hk. Dette er en elektronisk strupt utgave av 258-hesteren, men dreiemomentet er like høyt (se spesifikasjoner i tabellen). Denne versjonen var ikke tilgjengelig ved prøvekjøringen. Prisen er fra 796.000 kroner, altså 60.000 kroner rimeligere.

Men det skal sies med én gang: Dette er slett ikke billig. For eksempel koster en BMW X3 med 211-hesters trelitersdiesel rundt 100.000 kroner mindre. Det hører med at ekstrautstyr er kostbart. Porsche-kunder legger gjerne på 150.000 kroner ekstra for å få bilen slik de vil ha den.

Sport og offroad

Vi har prøvd Macan på vanlig vei, på racerbane og på Porsche-fabrikkens offroadområde. Som vi har opplevd i enkelte andre eksklusive SUV-er, er bruksområdet bredt.

Veiegenskapene er prioritert. På racerbanen er Macan lett å kontrollere. Mest kraft går til bakhjulene, og derfor er karakteren bakhjulsdrevet. Særlig imponerer evnen til å holde høy fart i de lengre svingene. I de krappe svingene merkes ikke uventet vekt og høyde, samt at bilene har vinterdekk (av kontinental type). Grepet taper seg raskt med slike dekk på racerbane.

SUV uten "vagging"

Styringen er, som alltid i Porsche-biler, presis og direkte. Den føles imidlertid uventet lett på rattet, særlig når den kjøres sportslig.

Firehjulsdriftssystemet er særegent. Her er det en lamellkobling som bringer kraft til forhjulene. Macan er konstruert for å ha hjul som er bredere og har litt større rulleomkrets bak. Forskjellen i rotasjonshastighet gjør at lamellkoblingen skyves sammen og at forhjulene dermed får litt kraft også under rolig kjøring på underlag med godt grep.

HJULLØFT: Macan er ikke bygd for å greie like store terrengutfordringer som storebror Cayenne, men etter en tur i offroadløypa kjenner vi oss trygge på at den greier alle hytteveier du vil føle trang til å prøve din millionbil i. FOTO: Porsche
HJULLØFT: Macan er ikke bygd for å greie like store terrengutfordringer som storebror Cayenne, men etter en tur i offroadløypa kjenner vi oss trygge på at den greier alle hytteveier du vil føle trang til å prøve din millionbil i. FOTO: Porsche

En 20/80-fordeling foran/bak ser ut til å være normalen under rolig kjøring, men dette varierer kontinuerlig. I dashborddisplayet kan man se hvor stor andel som går til hver akse til enhver tid. Ved vanlig landeveiskjøring oppleves den mer som en stor luksusstasjonsvogn enn som en typisk SUV. "Vaggingen" som kjennetegner mange SUV-er på ujevn vei, er det fint lite av.

Ingen terrengbil

Med et trykk på en offroadknapp forandres kraftfordelingen. Forhjulene får mer moment - ofte vises 50/50 på displayet. Terrengløypa vi prøvde bilen i, er som alltid i slike sammenhenger bygd for å vise hva bilen greier i trygge rammer.

Her kjører vi bakker så bratte at det er vanskelig å stå i dem og hellinger så skeive at det på forhånd virker innlysende at bilen vil velte, men selvsagt greier Macan brasene.

Porsche Macan firehjulsdriftssystem
Porsche Macan firehjulsdriftssystem Foto: Porsche

Samtidig legger Porsche ikke skjul på at dette ikke er en terrengbil. Den kan ikke vade særlig dypt, og den maksimale bakkeklaringen er ikke like høy som i mer offroadrettede SUV-er (20 cm med normalunderstell, 23 med luftfjæring).

TEKNISKE DATA Porsche Macan S Diesel 211 hk

  • Motor, cm³: 2967
  • Effekt, hk ved o/min: 211/2750-4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 580/1750
  • Egenvekt, kg: 1955
  • Tilhengervekt, kg: Ikke oppgitt
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 468/192/162
  • Bagasjerom, liter: 500-1500
  • Standard dekkdimensjon: F: 235/60 R18, b: 255/55 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,61
  • CO2-utslipp, g/km: 159
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,7 (7,5 med Sport Chrono))
  • Toppfart, km/t: 216
  • Pris fra, kr: 796 000

Porsche Macan kommer til Norge i april.

Les også:

99,2 prosent av bilene ble registrert uten alvorlige feil

Nå tar også dette merket allroad-bølgen

Dette trodde vi aldri vi skulle se fra BMW

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også