Porsche 911 skulle i følge puristene være bakhjulsdrevet og med hekkmotor. Punktum. Men siden 911 Carrera 4 dukket opp i 1989 med firehjulsdrift som standard, har drift på alle fire vært en naturlig og stadig mer respektert del av 911-konseptet.

Godt hjulpet av den gamle rallykjempen Walter Röhrl som gjerne har vist frem Carrera 4 i sideveis prakt på ulike Porschearrangement opp gjennom årene.

Christian Stenbo, salgs- og markedssjef hos Porscheimportør Autozentrum Sport AS, kan bekrefte at Porsche 911 Carrera 4 er perfekt for Norge:

- For 2013 regner vi med at rundt 70 % av 911-salget vil være Carrera 4, forteller Stenbo.

Dermed regner Stenbo med at trykket rundt den nye 911 vil holde en god stund til:

- I år ser det ut til at vi selger 50 nye Porsche 911. Og med Carrera 4 på plass skal vi matche de tallene i 2013, avslutter han.

Et kvantesprang

Da vi kjørte den nye Porsche 911 Carrera i bakhjulsdrevet versjon høsten 2011, var vi ikke i tvil: Den nye modellen er et teknisk og kjøremessig kvantesprang.

Og Porsche vil ikke være dårligere med den nye 911 Carrera 4. Du finner de samme tekniske fremskrittene som i den bakhjulsdrevne versjonen: Lettvektskarosseri, nytt hjuloppheng, lenger akselavstand og ikke minst de samme motorene.

Standardversjonen har en 3,4-liters boksersekser med 350 hk, mens 4S-versjonen stiller med en 3,8-liter på 400 hk.

=Porsche Carrera 4 2012

ÅPEN MULIGHET: Den nye Porsche 911 Carrera 4 kommer både som coupé- og cabrioletversjon. © FOTO: Stefan Warter/Porsche AG

Bredere over hekken

Modellen vises for publikum første gang på den internasjonale bilmessen i Paris i slutten av september. Der kommer Carrera 4 både med coupé- og cabrioletkarosseri.

I følge Porsche er den eneste forskjellen mellom Carrera og Carrera 4 det som spesifikt dreier seg om firehjulsdriften.

Den viktigste visuelle forskjellen er det bredere hekkpartiet. Hjulhusene er 22 mm bredere på hver side i Carrera 4. Det gir plass til bakdekk som er 10 mm bredere enn på vanlig Carrera.

Innvendig sørger et eget instrument for å holde deg oppdatert om hvordan motorkraften blir fordelt til de fire hjulene. Og det kan kanskje behøves når nysnøen legger seg på polert asfalt.

Porsche Carrera 4 2012

FULL PAKKE: Innvendig balanserer Porsche 911 på en perfekt linje mellom sportslighet og luksus. © FOTO: Porsche

Nesten i 300

For direkte kraftløs er den nye Porsche 911 Carrera 4 definitivt ikke. 0-100 km/t går på 4,5 sekunder med 350 hk i hekken (4,7 for cabriolet).

Og velger du Carrera 4S med 400 hk, får du enda litt mer trykk i ryggen. Da er 0-100 km/t unnagjort på henholdsvis 4,1 og 4,3 sekunder.

Ønsker du å strekke på hjulene på tysk Autobahn blir du heller ikke regnet for noen sinke. Om ikke toppfart på 285 km/t i standardversjon, 282 km/t i den takløse varianten er nok, gjør Carrera 4S 299 og 296 km/t.

=Porsche Carrera 4 2012

S eller ikke: Porsche Carrera 4S kan skilte med 400 hk, men mange vil nok synes standardversjonen med 350 hk klarer seg. © FOTO: Stefan Warter/Porsche AG

Dyr, men ikke dyr

Internasjonalt har Carrera 4-versjonen av den forrige modellen gjort det bra. Andelen av det totale 911-salget har vært på 34 %.

Her i Norge starter prisene for Carrera 4 på snaut 1 350 000 kroner, mens Carrera 4S begynner på rundt 1 470 000,-. For cabrioletversjon må du legge på rundt 120 000 til.

=Porsche Carrera 4 2012

BREDERE: Større dekk får plass under et 22 mm bredere bakbarti på Carrera 4-versjonen. © FOTO: Stefan Warter/Porsche AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!