img Del på Facebook



Porsche 911 Turbo Cabriolet (997) er - på sett og vis - litt av en papirtiger. 0-100 km/t på 3,5 sekunder, en toppfart som nærmer seg 320 km/t, en firehjulsdrift for de solide 660 Nm med dreiemoment, bortimot fire seter, og et vakkert tekstiltak som pakker seg sammen på 13 sekunder i opptil 50 km/t.

Den klorer seg fast til veien med 520 hester, via nyttige systemer som omfatter Porsche Traction Management. Dette driver bakhjulene under normale forhold, og bruker en vannkjølt differensial som iverksetter forakslingen når det kreves.

Dette er en mekanisk Tourette-maskin

Stabilitetskontroll og automatisk differensialsperre gir deg en naturlig følelse av veigrep som får nakkehårene til å reise seg når man jager gjennom en lang sving eller foretar en hard oppbremsing. Effekten merkes mindre under akselerasjon, da har ansiktet allerede stivnet i et "sjokk og vantro"-modus.

Et tips: Legg inn "Sport Plus"-modus i Turbo-en, hold inn bremsen, gi gass, se "Launch" på instrumentpanelet, slipp opp foten, og se om du klarer å la være å komme med verbale utbrudd. Den er som en mekanisk Tourette-maskin.

=

PORSCHE: Jeg synes 911 Turbo Kabriolet blir for hektisk. Det finnes bedre og billigere Porsche-modeller som byr på plenty med lyd og kjøreegenskaper. FOTO: POrsche

=

Tekniske data

Motor 3800 ccm 6-syl boxer, twinturbo

Drift: Firehjulsdrift

HK: 520

Dreiemoment: 660 Nm (710 med overboost)

0-100 km/t: 3,5 sek (3,3 m/Sport+)

Toppfart: 315 km/t

Forbruk: 0,99 l/mil

CO2-utslipp: 231 g/km

Vekt: 1665 kg

Pris: Fra 2 321 000 kroner

Og det blir bedre

Vanlig kjøring er ikke verre enn med en kompaktbil. Sikten er akseptabel. Det er ganske bra med bagasjeplass til shopping under panseret foran, og du kan dytte småunger eller større vesker inn på de to baksetene.

Den syvtrinns PDK-girkassa er stort sett herlig, men kan være litt nykkete hvis du trøkker gassen inn og ut i trafikken.

Stopp/start-systemet er så entusiastisk at motoren stopper før bilen din har gjort det. Vi klarte å kjøre den på 1,14 liter på mila.

Selv den integrerte vindskjermen (standard) like bak setene ga oss en varm følelse av gjennomført design da sola fant ut at den skulle komme på uventet besøk. Fine greier.

Men det finnes bedre alternativer

Men dette er likevel ikke den beste Porschen. Kjører du fort med taket nede, er Turbo-en oppleves altfor hektisk til at du kan nyte utsikten. Og støyen er krass i stedet for å være en konsert.

Da er det bedre med takversjonen, for da kan du konsentrere seg om å plage mindre praktiske superbiler. Eller å ha en lydmessig lekrere Carrera S og kjøre litt langsommere. Turbo Cabriolet har høye tekniske tall, men det finnes mer intelligente og mer tilfredsstillende valg fra Porsche.

=

KABRIOLET: Kan det egentlig bli bedre? Alt er gjennomtenkt plassert. FOTO: Porsche

DOMMEN:

En fantastisk bil, men ikke den beste blandingen av 997-egenskaper. Velg heller en Turbo Coupé, eller Targa/Cab Carrera.

RIVALEN

Bentley Conti GT Cab - Tregere, tyngre og mindre atletisk, men har også fire seter og AWD, og er like praktisk.

Les også:

Her er våre beste Porsche 911-opplevelser

Porsche har bygget den ultimate superbilen

Nå er det slutt for denne Mercedes-en

img Del på Facebook



Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!