- En god og gjennomtenkt familiebil, skrev vi etter prøvekjøringen av femseteren Citroën C4 Picasso i Portugal for en måneds tid siden. Men det er først nå den virkelige familieversjonen kommer.

For som med forrige generasjon C4 Picasso kommer det en større versjon med sju seter kalt Grand C4 Picasso - en flerbruksbil i ordets rette forstand.

Og det må jeg si etter å ha sett bildene som kom fra produsenten i dag; Citroën tør nok en gang å tråkke opp sin egen sti. Designet er mildt sagt banebrytende.

Grand C4 Picasso ser ut som en konseptbil og skiller seg mildt sagt ut i hopen sjuseters MPV-er. Citroën lover likevel at designen ikke går på bekostning av de praktiske egenskapene.

Like lang, bedre plass

Nye Grand C4 Picasso er like lang som forgjengeren (4,59 meter), men takket være utvidet akselavstand skal den innvendige plassen være vesentlig bedre.

Mest plass i andre og tredje seterad i sin klasse, er blant lovordene fra den norske importøren. Bagasjeromsvolumet er utvidet med 69 liter til 645 liter VDA. og mer enn 700 liter når seterad to er skjøvet helt frem.

Citroën forteller videre at kupeen skal være både lys, luftig og stilren, og at den skal oppleves som et ekte oppholdsrom der hver passasjer har den beste komfort. Slike utsagn tar vi med en klype salt, men komfort er uansett et viktig tema i langtur-familiefraktere som Grand C4 Picasso.

=

PLASS TIL SJU: Citroën lover klasseledende plass for folk sittende på både andre og tredje seterad. Bagasjeromsvolumet er 645 liter med tredje seterad slått ned. © FOTO: Produsenten.

Teknologien i orden

Alle bilens funksjoner skal kunne styres fra en sjutommers berøringsskjerm i dashbordet. I tillegg finnes en tolvtommers panoramaskjerm innfelt over sjutommeren i dashbordet. Tolvtommeren har full HD-oppløsning.

Parkeringsassistanse og såkalt "360 Vision" er på plass for å forenkle kjøringen. Samtidig skal elektrisk servostyring og et nytt fjæringsoppsett ifølge Citroën gi bedre kjøreegenskaper og komfort enn tidligere.

Sterk motor, lavt forbruk

En helt ny dieselmotor som oppfyller Euro6-kravene er også på plass. BlueHDi-motoren er utstyrt med SCR (Selective Catalytic Reduction) som skal begrense NOx-utslipp med opp mot 90 prosent og som i enkelte tilfeller kutter CO2-utslippet helt. Det skal ifølge Citroën gi et banebrytende forhold mellom ytelser og forbruk.

Motoren yter 150 hestekrefter og har et CO2-utslipp på lave 110 gr/km. Det tilsvarer et gjennomsnittlig forbruk på rett over 0,4 l/mil. Det er veldig lavt i sjuseters MPV-sammenheng. Spesielt tatt motorkraften i betraktning.

Om det forbruket er oppnåelig gjenstår å se. Vi tester bilen når den kommer til Norge, og da kjører vi som alltid vår tjue mil lange forbrukstest. Prisen sies det ingenting om, men vi vil tippe en basisversjon med minste motor vil starte på like over 300.000 kroner. Skal den kunne utfordre konkurrenter med sju seter som blant annet Mazda5, Peugeot 5008 og Renault Grand Scenic med flere, burde ikke prisen være noe særlig høyere.

Konkurrentene

Modell

Pris

Bagasje, normal

Bagasje, maks

VW Sharan

434 000

809

2430

Ford S-Max

344 000

755

2000

Renault Grand Scenic

325 000

702

2063

VW Touran

311 500

695

1989

Peugeot 5008

308 900

679

1754

Opel Zafira Tourer

339 900

650

1860

Citroën C4 Grand Picasso

Ukjent

645

---

Renault Scenic

300 000

555

1870

Ford Galaxy

430 400

308

2325

Toyota Prius+ Seven

312 100

200

1750

Mazda5

296 800

112

1485

Obs: Noen produsenter oppgir bagasjeromsvolum med seter i tredje rad lagt sammen, andre med disse setene fjernet

KILDE: Opplysningsrådet for veitrafikken

=

GJERRIG: Det oppgitte forbruket med en 150-hesters diesel er på 0,4 liter per mil. FOTO: Citroën

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!