Mazda har stor suksess med SUV-en Mazda CX-5. Ved utgangen av mai var 1886 biler solgt, noe som gjør Mazda CX-5 til Norges nestmest solgte bil. Om Mazda har hatt suksess med SUV-en, kan ikke det samme sies om Mazda3.

I 2011 ble det registrert 369 Mazda3 i Norge. Til sammenligning ble det registrert 7370 VW Golf samme året. I fjor ble det solgt 350 eksemplarer av Mazda3, mens VW Golf solgte 6313. Det er 18 ganger så mange biler.

Nå er de første bildene av nye Mazda3 dukket opp på nett, og kanskje kan den gjøre noe med de bedrøvelige salgstallene. Den er basert på samme KODO-design som Mazda CX-5 og temmelig nye Mazda6.

Den benytter også samme Skyactiv-teknologi som CX-5 og 6.

Skyactiv er Mazdas navn på teknologien som er benyttet for å gi de nye Mazda-modellene lavere vekt, lavere forbruk og utslipp, men bedre ytelser. Skyactiv-D-dieselmotorene kommer med en totrinns turbolader som skal eliminere responsforsinkelsen som har kjennertegnet eldre turbomotorer. Skyactiv-G-bensinmotorene kommer med direkteinnsprøyting som ifølge Mazda leverer verdensledende kompresjonsforhold på 14:1.

Og teknologien har gitt utslag. Mazda6 stasjonsvogn med 150 hk diesel har et oppgitt normforbruk i EU-miksen på 0,44 l/mil og et CO2-utslipp på 116 g/km. NOx-utslippet er pent for en diesel med 51 mg/km. I vår faste forbrukstest på 20 mil viste Mazda6 at verken tall eller teknologi var noen bløff. Med et testforbruk på 0,5 l/mil er den blant de sparsommeligste familiebilene vi har kjørt.

=

SER BRA UT: Kan nye Mazda3 få fart på salgstallene? FOTO: Mazda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!