Kort sagt:

+ Praktisk

+ Stor plass

+ Sikker


- Noe stiv fjæring

Peugeot 5005 1,6 HDi hører med til de mest populære flerbruks-modellene i Norge, og innehar andreplassen på registreringsstatistikken for denne biltypen per april 2011.

Flerbruksbilene betegnes ofte som den perfekte biltypen for familier med stort og varierende plassbehov. Ved siden av fleksible seteløsninger for baksetene, er den tredje seteraden flerbruksbilenes paradenummer. Den sørger for plass til syv personer.

Peugeot 5008 ble lansert i Norge vinteren 2010, og har i år kommet med en oppgradert versjon av den populære 1,6-liters dieselmotoren. Det er den versjonen vi kjører på test her

Kjøreegenskaper: 5

Det har skjedd mye med veiegenskapene til disse familiefrakterne de siste årene. Peugeot 5005 1,6 HDi er det godt eksempel på utviklingen. Den er lettkjørt og oversiktelig, kjapp i responsen på rattbevegelser, og styrer ivrig inn i svingene.

Om vi ikke kan kalle den direkte sportslig, oppleves den som en av de livligste og mest underholdende flerbruksbilene på veien.

I våre kjøreprøver med unnamanøver, slalåm og bremsing er det lite å utsette på kjøresikkerhet og funksjonen til stabilitetskontrollen. Peugeot 5005 1,6 HDi virker stabil og trygg, med en tendens til understyring når svingbelastningen blir stor. Da trår stabilitetskontrollen til, og holder det hele på rett kjøl. Gjentatte bremsetester fra 100-0 km/t gir korte stoppdistanser uten økning i bremselengden.

Peugeot 5008 2011=

KJØRER FINT: Peugeot 5008 er en av de syv-seters familiebilene som kjører best. © Egil Nordlien HM Foto

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:13,0
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 7,3
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 12,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 15,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 46,4
  • STØY 50 KM/T, dBA: 63,1
  • STØY 80 KM/T, dBA: 66,7
  • STØY 100 KM/T, dBA: 69,0
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,55

Motor: 6

Motoren er minst like flerbruks som bilen. 1,6-literen finner du i alt fra Volvo V70 til Ford Focus, samt en hel rekke andre bestselgere.

Oppgraderingen har for Peugeot 5008 betydd at effekten øker fra 109 til 112 hk, at dreiemomentet øker fra 240 til 270 Nm, samt at motoren tilfredsstiller nye og strengere avgasskrav.

Med veltilpasset seks-trinns manuell girkasse, kjapp motorrespons og et bra mellomregister blir kjøreopplevelsen god.

Det er riktignok en merkbar slapphet på lave turtall som gjør at du ikke skal la turtelleren falle for langt ned, men alt i alt beviser denne motoren det vi har visst en stund: 1,6-liters dieseler er modne for å gjøre jobben i større og tyngre biler enn tidligere.

Ytelser: 5

I seg selv er ikke Peugeot 5008 noe lyn i trafikken, men sammenlignet med de nærmeste konkurrentene med 1,6-liters diesel, er den merkbart kvikkere i våre akselerasjonstester.

60-100 k/t i 3. gir gjør den unna på 7,3 sekunder - det er eksempelvis 1,5 sekunder kjappere enn VW Touran 1,6 TDI.

I 80-120 km/t i 4. gir bruker den 10,1 sekunder, og er dermed sekunder raskere enn den nye Mazda5 som bruker en 115 hk-versjon av samme motor. Dermed virker bilen godt motorisert ved normal kjøring.

Peugeot 5008 2011=

FOR BARNA: Separate bakseter og bord i forseteryggen er fint for de små. © Egil Nordlien HM Foto

Eksteriør: 4

Det er vanskelig å gjøre biler som skal tilby maksimal plass på et minimum av flate spesielt vakre. Det er nødt til å bli høye, rette karosserisider og en fasong som i beste fall kamuflerer brødbil-linjene mest mulig.

Vår mening er at Peugeot 5008 gjør en bra jobb på dette området, og er passe avslepen i fasongen. Heldigvis har Peugeot moderert gigantomanien når det gjelder størrelse på grill og frontlykter, noe som gjør 5008 til en relativt lettfordøyd flerbruksbil rent utseendemessig.

Interiør: 5

De innvendige kvalitetene er de som teller mest når vi snakker flerbruksbil. Og Peugeot 5005 1,6 HDi har sitt på det tørre kontra de viktigste konkurrentene.

Våre eksperter på barneseter, sykler, tvillingvogner, forballag og alle andre festligheter som står på barnefamilienes transportmeny, gir 5008 tommelen opp.

Den har tre enkeltseter på andre seterad med individuell justering i lengderetning og av ryggvinkel. Plassforholdene er omtrent som på de viktigste konkurrentene, eller sågar et par centimeter bedre her og der.

Bagasjerommet er stort som femseter, med standardvolum på 679 liter, varierende fra 194 til 1754 avhengig av hvor mange seter som er i bruk.

De to ekstrasetene på tredje seterad ligger flatt i bagasjeromsgulvet og tas opp eller legges ned med et enkelt håndgrep. De fungerer som akseptable ekstraseter for barn, men ikke sett svigermor- og svigerfar der på langturer, om storfamiliefreden skal bevares.

Peugeot 5008 2011=

FOR VOKSNE: Førerplassen er personbilaktig i Peugeot 5008. © Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 1560
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 112/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1750
  • EGENVEKT, KG: 1577
  • TILHENGERVEKT, KG: 1200/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 452/183/163
  • BAGASJEROM, LITER: 194-1745
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/55R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,55
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 145
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,3
  • TOPPFART, KM/T: 185
  • PRIS FRA, KR: 304 500
  • PRIS TESTBIL, KR: 355 650

Komfort: 4

Peugeot 5005 1,6 HDi er en av de flerbruksbilene med best sittestilling på førerplass. Det går faktisk an å glemme - i alle fall for en kortere periode - at du ikke sitter i en lavere familiebil.

Litt verre er det med fjæringskomforten, som spesielt på korte ujevnheter føles en smule kort og ufiltrert. Det kan være at du må betale en smule for de fine veiegenskapene akkurat her.

På større ujevnheter oppfører bilen seg med mer autoritet, og støynivået holder seg på nivå med det du kan forvente ut fra biltype og prisnivå. 66,7 dBA i 80 km/t og 69 dBA i 100 km/t med sommerdekk er på linje med konkurrentene.

Sikkerhet: 5

Peugeot 5008 ble testet av EuroNCAP i 2009, med svært godt resultat. Den fikk fem av fem stjerner, og delscore på 89 % for beskyttelse av voksne, 79 % for barn og 37 % for fotgjengerbeskyttelse.

Den fikk skryt for solid karosseristruktur og god beskyttelse av knær og legger. I sidekollisjon med stolpe ble det registrert marginal beskyttelse i brystområdet.

Også barn på 1,5 og 3 år var godt beskyttet i barnestoler. Sikkerhetsutstyret holder moderne standard, og alle de tre setene på andre rad har Isofix-fester.

Peugeot 5008 2011=

LITE ELLER STORT: Nesten ikke bagasjeplass som syv-seter, til rene varebilen som to-seter. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 5

Peugeot har etter vår mening vært flinke til å sette sammen fornuftige og attraktive utstyrsversjoner til 5008-modellen.

Vår bil hadde en såkalt Premium Pack med bl.a. panorama glasstak, to-sone klimaanlegg, 17-tommers aluminiumsfelger, headup display med avstandsvarsling, parkeringsassistanse foran og bak, streaming radio med bluetooth og USB, bagasjeromsnett opp til taket og metallic lakk.

Med dette utstyret koster bilen 355 650 kroner, en fullt ut konkurransedyktig pris for denne biltypen.

Billigste modell starter rett over 300 000 kroner. Foreløpig er Peugeot 5008 relativt ny, så noen sikre tall på verditap har vi ikke. Erfaringsmessig er flerbruksbiler relativt populære som brukt, og Peugeot 5008 bør holde seg normalt godt i verdi.

Miljø: 5

På tross av et betydelig volum, klarer Peugeot 5008 1,6 HDi seg godt gjennom vår forbrukstest.

Den bruker 0,55 l/mil i vår testrunde, og legger seg dermed i nedre område når det gjelder flerbruksbiler.

Denne Peugeoten er også blant de relativt få ærlige bilmodellene når det gjelder forbruket i EU-miks og faktisk forbruk i det virkelige liv. Normforbruket er nemlig også på 0,55 l/mil.

Konklusjon: 5

Hvis det er en syv-seters flerbruksbil du er på jakt etter, fyller Peugeot 5008 1,6 HDi kriteriene og vel så det. Den har gode praktiske egenskaper og plassforhold som tilfredsstiller de fleste.

Legg på en kvikk motor og tilsvarende veiegenskaper, så skjønner du hvorfor dette ikke bare er en av våre favoritter i flerbruksklassen, men også gjør det godt på salgsstatistikken.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!