Superbil

Denne bilen er alt annet enn folkelig

Får andre superbiler til å virke ordinære.

Sist oppdatert

Innimellom kommer det biler som er helt uten folkelige tilsnitt, og som ikke virker å være nevneverdig opptatt av forbruk og utslipp.

Mazzanti Evantra er en slik bil. Den er alt annet enn folkelig. Så hva var vel mer naturlig enn å legge verdenspremieren til den snobbete bilutstillingen Top Marques Monaco 2013, der selveste Prins Albert av Monaco kastet royal glans over lanseringen.

Det er det italienske selskapet F & M by Mazzanti Automobili som står bak supebilen som startet med prosjektet "Mugello". Evantra heter den produksjonsklare toseteren, og navnet er hentet fra mytologien til det antikke folkeferdet etruskerne som levde i Italia rundt år 700 f.kr. Evantra var gudinnen for udødelighet, og det er fra henne bilen skal ha fått sitt navn.

Størrelsesmessig minner den mye om Lamborghini Gallardo. Evantra er 4,325 meter lang, 1,225 meter høy og 1,955 meter bred. Akselavstanden er på 2,55 meter. Til sammenligning er for eksempel LaFerrari 4,702 meter lang, 1,116 meter høy, 1,992 meter bred, med en akselavstand på 2,665 meter

EKSKLUSIV: Mazzanti Evantra på bilshowet Top Marques Monaco. FOTO: Mazzanti
EKSKLUSIV: Mazzanti Evantra på bilshowet Top Marques Monaco. FOTO: Mazzanti

Selvpustende V8-er

Det ble spekulert i om Evantra ville komme med en sekssylindret motor på 3,5 liter - enten selvpustende eller med twinturbo. Men det er ikke tilfelle. Den kommer med en god, gammeldags selvpustende V8-er på 7,0 liter. Det er dermed rimelig å anta at lyden er fet.

Motoren yter rett over 700 hk og har et maksimalt dreiemoment på 848 Nm. Den skal være god for en toppfart på 350 km/t og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder. Overføringen skjer med en sekstrinns sekvensiell "silatronic" girkasse fra Sila Holding Industriale S.p.a.

Evantra kan enten fås med et Pro-Body-karosseri i karbonkompositt eller et håndlaget One-Body-karosseri i aluminium. Med Pro-Body veier bilen 1300 kilo.

Spesialdekkene på 255/30 R20 foran og 305/25 R20 bak er levert av Continental. Bremseskivene har også brukbare dimensjoner; 380 mm foran og 360 mm bak.

Les også:

I TAKET: Startknappen er plassert i takpanelet. Nardi-rattet er utstyrt med et lite display som viser hvilket gir bilen står i. FOTO: Gianclaudio Romano
I TAKET: Startknappen er plassert i takpanelet. Nardi-rattet er utstyrt med et lite display som viser hvilket gir bilen står i. FOTO: Gianclaudio Romano

Bruktbil: Så bra er fem år gamle bestselgere

Baklysene på muskelbilen fikk blodfansen til å se rødt

Nye regler: Nå forsvinner disse bilene

Slik fikser du deg varebil på grønne skilter etter 29. april

Denne saken ble første gang publisert 12/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også