Innimellom kommer det biler som er helt uten folkelige tilsnitt, og som ikke virker å være nevneverdig opptatt av forbruk og utslipp.

Mazzanti Evantra er en slik bil. Den er alt annet enn folkelig. Så hva var vel mer naturlig enn å legge verdenspremieren til den snobbete bilutstillingen Top Marques Monaco 2013, der selveste Prins Albert av Monaco kastet royal glans over lanseringen.

Det er det italienske selskapet F & M by Mazzanti Automobili som står bak supebilen som startet med prosjektet "Mugello". Evantra heter den produksjonsklare toseteren, og navnet er hentet fra mytologien til det antikke folkeferdet etruskerne som levde i Italia rundt år 700 f.kr. Evantra var gudinnen for udødelighet, og det er fra henne bilen skal ha fått sitt navn.

Størrelsesmessig minner den mye om Lamborghini Gallardo. Evantra er 4,325 meter lang, 1,225 meter høy og 1,955 meter bred. Akselavstanden er på 2,55 meter. Til sammenligning er for eksempel LaFerrari 4,702 meter lang, 1,116 meter høy, 1,992 meter bred, med en akselavstand på 2,665 meter

=

EKSKLUSIV: Mazzanti Evantra på bilshowet Top Marques Monaco. FOTO: Mazzanti

Selvpustende V8-er

Det ble spekulert i om Evantra ville komme med en sekssylindret motor på 3,5 liter - enten selvpustende eller med twinturbo. Men det er ikke tilfelle. Den kommer med en god, gammeldags selvpustende V8-er på 7,0 liter. Det er dermed rimelig å anta at lyden er fet.

Motoren yter rett over 700 hk og har et maksimalt dreiemoment på 848 Nm. Den skal være god for en toppfart på 350 km/t og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder. Overføringen skjer med en sekstrinns sekvensiell "silatronic" girkasse fra Sila Holding Industriale S.p.a.

Evantra kan enten fås med et Pro-Body-karosseri i karbonkompositt eller et håndlaget One-Body-karosseri i aluminium. Med Pro-Body veier bilen 1300 kilo.

Spesialdekkene på 255/30 R20 foran og 305/25 R20 bak er levert av Continental. Bremseskivene har også brukbare dimensjoner; 380 mm foran og 360 mm bak.

=

I TAKET: Startknappen er plassert i takpanelet. Nardi-rattet er utstyrt med et lite display som viser hvilket gir bilen står i. FOTO: Gianclaudio Romano

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!