Så var den endelig her, Enzo-etterfølgeren som kort og godt har fått navnet LaFerrari - altså Ferrarien eller The Ferrari om du vil.

- Vi valgte å kalle den LaFerrari fordi den er et komplett uttrykk på hva som definerer vårt selskap, nemlig det ypperste, sier Ferrari-boss Luca di Montezemolo,

LaFerrari kommer med et hybrid drivverk, kalt HY-KERS, som består av en 6,25-liters selvpustende V12-er som leverer 800 hk - koblet med en elektrisk motor på 163 hk - totalt 963 hk. Det gjør den til den sterkeste og raskeste Ferrari-en noensinne. Den skal gjøre 0-100 på 3 sekunder, 0-200 på 7 sekunder og 0-300 på 15 sekunder. Toppfart: 350 km/t.

Ifølge Ferrari har toppmodellen oppnådd rundetider på ett minutt og 20 sekunder rundt selskapets testbane i Fiorano, like ved hovedkvarteret i Maranello. Det er fem sekunder raskere enn Enzo og tre sekunder raskere enn 740 hk sterke Ferrari F12 Berlinetta.

LaFerrari skal ha et forbruk på rundt 1,42 liter pr mil. Til sammenligning har F12 Berlinetta et oppgitt forbruk på 1,5 liter per mil, mens Lamborghini Aventador bruker 1,72 liter per mil.

Takket være LaFerraris HY-KERS-system har den litt høyere miljøprofil. CO2-utslippet er likevel på massive 330 g/km. For F12 Berlinetta og Lamborghini Aventador er tallene henholdsvis 350 og 398 g/km.

=

ETTER ENZO: LaFerrari - tidens sterkeste og raskeste Ferrari. FOTO: Ferrari

Tiårets duell

Selv om sammenligningene med F12 Berlinetta og Lamborghini Aventador er relevante, er det McLaren P1 som oftest nevnes som den største konkurrenten. Den har i likhet med LaFerrari et hybridsystem. I P1 yter det bensin-elektriske drivverket 916 hk.

McLaren har oppgitt at den skal greie 0-100 km/ under tre sekunder og 0-200 km/t under syv sekunder. 0-300 km/t er oppgitt til rundt 17 sekunder. Toppfarten er sperret på 350 km/t. Omtrent 700 av hestekreftene kommer fra en forbedret versjon av den 3,8-liters store twinturbo V8-eren fra 12C MP4.

=

FORGJENGEREN: Ferrari Enzo. FOTO: Ferrari

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!