- Bilimportører har fortsatt ett og et halvt år på seg for å registrere varebiler klasse 2 (med grønne skilter), regnet fra 29. april, sier avdelingsdirektør Karin Søhoel i Vegdirektoratet.

Enkeltgodkjenning av varebiler kan gjennomføres som før også etter denne dato.

Trafikkstasjonene opplever for tiden sterk pågang fra bilimportører og enkeltpersoner for å få godkjent og registrert biler som er ombygd til varebil klasse 2.

- Dette skyldes trolig at det har bredt seg en misforståelse om at bilene ikke kan registreres etter 29.april, sier Søhoel.

Den nasjonale ordningen med typegodkjenning av varebil klasse 2 opphørte ved innføringen av nytt EU-regelverk fra 15. september 2012. Det innebærer at nasjonale typegodkjenninger for varebil klasse 2 kan ikke lenger benyttes etter 29. april i år.

- Men det er likevel mulig etter denne datoen å søke Vegdirektoratet om å registrere slike biler etter en prosedyre for såkalte restkjøretøy, sier Søhoel.

Direktoratet legger til grunn at importører ikke skal brenne inne med ombygde biler. Du kan altså får registrert varebilene som etter hvert forsvinner, dersom bilene har en nasjonal typegodkjenning som varebil klasse 2 (grønne skilter med avgiftsreduksjon), og dersom det blir søkt Vegdirektoratet om registrering etter restkjøretøybestemmelsen.

- Det er ingen endringer for enkeltgodkjenning av varebiler fra 29. april, understreker Søhoel.

KAN ENKELTGODKJENNES: Enkeltgodkjenning av varebiler kan gjennomføres som før også etter 29. april. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Viktig å vite:

* Det kan søkes om registrering av varebiler som innehar nasjonal typegodkjenning etter 29. april 2013.

* Kjøretøyene må være produsert/ferdigbygget før 29. april 2013.

* Restkjøretøyene må registreres innen 18 måneder fra 29. april 2013.

Biler som opprinnelig er EF-typegodkjent som personbil M1, og godkjent/registrert som varebil N1 i Norge, kan fortsatt bygges tilbake til opprinnelig M1 utførelse og registreres som dette. Det gjelder i så fall et krav til innbetaling av et tillegg i engangsavgiften.

Også biler som er EF-typegodkjent som N1 med flere seterader, men avgiftsklassifisert som varebil klasse 2 i Norge med umontert baksete og innmontert beskyttelsesvegg, kan bygges tilbake til opprinnelig N1 utførelse med flere seterader (varebil klasse 1).

Det forutsetter som tidligere at avgiftsdifferansen mellom varebil klasse 1 og klasse 2 innbetales.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!