Lamborghini Gallardo har 10-årsdag i år. Det er mange år for en bil i dag. Ett år for hver sylinder. Hele denne tiden har det kommet nyere og mer fancy saker på markedet, som McLaren MP4 12C og Ferrari 458 Italia.

Ved siden av dem ser denne superbilen litt, vel, aldrende ut. En gammel traver som får anerkjennelse, men ikke mer. En veteran med arr fra superbil-krigen.

Det er nettopp derfor man ikke skal undervurdere den. Lamborghini vet hvordan de skal lage en spennende sportsbil. Men totalt sett har ikke Gallardo gått like mye framover som den har gått sidelengs. Ingen oppgradering av motor og chassis, interiøret er velkjent. Det nye er bare støtfangerne foran og bak samt noen enda mer glitrende 19-tommers "A pollo-polerte" felger.

Du blir neppe overrasket over at disse endringene ikke gjør særlig mye med kjøreegenskapene. Den ser litt mer aggressiv ut i fronten, og måten trapesformen sprer seg utover gir visuell bredde til bilen. Men likevel er den nå nærmest totalt utklasset på omtrent alle målbare områder, og har verken teknologien eller den rå farten som skal til for å tukte de nærmeste rivalene.

Men når har noen egentlig vurdert en Lamborghini etter fakta og målbare tall? Det går ikke. Det Gallardo har rikelig av, og som løfter bilen, er lidenskap, hjerte og ren djevelskap.

=

FORNYELSE: Lamborghini Gallardo holder seg godt, men bærer tegn på at en fornyelse er påkrevd. FOTO: Lamborghini

Brøler av sted

Der en McLaren er fornuftig og avansert, og en Ferrari er passe dannet, brøler Lamborghinien og raser av sted. Jeg ville ikke dessverre ikke hatt Lamboen i stedet for de to andre. Men jeg mener at den fortsatt har en plass, en rolle. Med firehjulsdrift er den herlig om vinteren. Den kaster seg ut av svinger uten den minste bekymring for egen trygghet, men gir så bra tilbakemeldinger at du alltid har peiling på hva som skjer.

Den gamle 5,2-liters V10-eren er fremdeles en vill sak, med sylskarp respons og rikelig med krefter. Skyvekraft i bøtter og spann. Den kommer bare med sekstrinns E-gir med sekvensiell manuell overføring i dag, og den kan være røff om du ikke husker å slippe gassen mellom girskiftene.

Totalt sett er dette en gøyal bil som vet hvordan den skal gi føreren supre opplevelser, og det skal vi takke den for. Men jeg vet ikke helt om det fremdeles er nok. Vi trenger en ny Gallardo, Lamborghini. Bare pass på at den ikke mister sjelen som denne har.

=

TYPISK GALLARDO: Interiøret er velkjent. FOTO: Lamborghini

Spesifikasjoner

Lamborghini Gallardo LP 560-4

Motor: 5204 ccm, V10,

Drift: 4WD

Hk: 560

Dreiemoment: 538 Nm,

Forbruk: --

CO2-utslipp: 330 g/km

0-100 km/t: 4,0 sek

Toppfart: 323 km/t,

Vekt: 1550 kg

Pris: Cirka 2,7 millioner (1 451 874 i avgifter)

=

RIVALEN: Ferrari 458 Italia. FOTO: Ferrari

DOMMEN: For tiden utklasset på nesten alle måter, men dette er fremdeles en okse som er sinna nok. Tøff og gøyal.

RIVALEN: Ferrari 458 Italia: Ikke så effektivt vintervåpen som Lamborghinien, men ellers utrolig bra.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!