- Om jeg er overrasket?

BMW Norge-sjef Vincent Salimon flirer, og er selvsagt overhodet ikke overrasket over at merket han representerer er kåret til "Folkets Favoritt" i Årets Bil 2013-kåringen.

- Med nye 3-serie leverer BMW høy kvalitet og topp kjøreglede, og 3-serie har alltid stått sterkt i Norge.

- Hva betyr en slik kåring som dette for dere?

- Vi er svært stolte over å være folkets valg. Vi produserer biler for å gjøre våre kunder fornøyde. En slik kåring bekrefter jo at folk er tilfredse med BMW.

Svak motor, mye utstyr

Heller ikke vi er forundret over folkets røst. Da vi i vår første gang testet nye 3-serie, i form av en 320 dA sedan, ga vi den terning kast 6.

Nye 3-serie kom i sedan-versjon i mars. I september kom så stasjonsvognen, Touring. I løpet av ni måneder er det solgt 900 biler, fordelt på 690 sedan og 210 Touring.

BMW regner med ordrer på i alt 1000 sedan og 400 Touring innen utgangen av året. Rekorden for et års salg av sedan er på 1200 biler, så den kan ryke i mars.

I Norge er det versjonene med svake motorer og mye utstyr som selger best. Og fortsatt vil de fleste ha en dieselmotor, selv om stadig flere etterspør en bensinversjon som for eksempel 320i.

xDrive-versjonene opplever også stigende popularitet, og sedan tilbyr allerede dette. I mars neste år kommer også 3-serie Touring med xDrive.

Maridalen 15022012 BMW 320 d=

SALG: Ved utgangen av oktober var det solgt 1137 BMW 3-serie i Norge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Tøff konkurranse

Adm. dir. Vincent Salimon har et godt håp om at BMW 3-serie vinner hele kåringen. Men han innser også at konkurransen er knallhard.

Vi startet med 31 utvalgte kandidater. Feltet har vært sterkt blandet, med bilmodeller fra nesten alle segmentene. Småbiler, kompaktklassebiler, familiebiler og SUV. Samt to kandidater med sterk miljøprofil - en elbil og en hybrid.

Elleve kandidater er nå i finalen. Der skal de studeres og kjøres av en usedvanlig kompetent og godt sammensatt jury. Den har en hard jobb med å finne den mest verdige bilmodellen.

Folkets favoritt er klar. Nå gjenstår den store finalen. Resultatet er klart neste tirsdag.

Folkets favoritt

Kåringen av "Folkets favoritt" viser at BMW vant ganske klart, med Volvo V40 på en like klar andreplass

1. BMW 3-serie 31 179 stemmer (12,9 %)

2. Volvo V40 25 380 stemmer (10,5 %)

3. Audi A3 16 390 stemmer (6,8 %)

4. Mazda CX-5 13 600 stemmer (5,6 %)

5. Mercedes-Benz A-klasse 12 300 stemmer (5,1 %)

6. Toyota GT86 12 154 stemmer (5,0 %)

7. Opel Mokka 11 500 stemmer (4,8 %)

8. VW Golf 10 968 stemmer (4,5 %)

9. Citroën DS5 8439 stemmer (3,5 %)

10. Mitsubishi Outlander 7409 stemmer (3,1 %)

Volvo V40 D2 test 2012=

NUMMER TO: Volvo V40 tok er klar andreplass i årets Folkets favoritt-kåring. FOTO: Petter Handeland

Gjenstående kandidater til tittelen "Årets Bil 2013"

Audi A3

BMW 3-serie

Kia Cee´d

Mazda CX-5

Mercedes-Benz A-klasse

Mitsubishi Outlander

Opel Mokka

Skoda Citigo

Toyota Prius+ Seven

Volvo V40

VW Golf

=

SUV: Mazda CX-5 er blant kandidatene til Årets bil 2013. FOTO: Terje Bjørnsen

Dette er juryen:

Ulrica Risberg, NAF

Turid Næss, Dagbladet

Kari Sandberg, Trygg Trafikk

Anders Hovde, TNS Gallup

Marius Holm, Zero

Terje Bjørnsen, Vi Menn Bil Top Gear

Vanskelig jobb for juryen

En slik kåring er alltid vanskelig, og i år kan vi trygt si den er særdeles vanskelig. For her er potensielle vinnere i fleng. Kompaktklasse-bilene Audi A3, Volvo V40, VW Golf, Kia Cee´d og Mercedes-Benz A-klasse er samtlige blant det ypperste du får i dette segmentet, og mottar ovasjoner både fra motormedia og kunder.

BMW 3-serie er allerede "Folkets favoritt", og Opel Mokka har det meste som skal til for å bli en ny folke-SUV. Om Mazda ikke lyktes med kompakt-SUV-en CX-5 burde de åpne pølsebod i stedet, skrev vi om den modellen.

Toyota Prius+ Seven er ikke bare en syvseter, men også den første flerbruksbilen med hybridmotor.

Og glem ikke vesle Skoda Citigo Citigo, som vi i vår test konkluderte med hadde fine kjøreegenskaper, god komfort, god sikkerhet og lavt forbruk, og var ideell til det den er ment å brukes til.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!