Det ligger mye prestisje bak lanseringen av den nye Volvo V40. Da bilen ble lansert på bilutstillingen i Genève i mars 2012, sa Volvo-sjef Stefan Jacoby at V40 ville «endre maktbalansen i C-segmentet», eller det vi i dagligtale kaller kompaktklassen.

Store ord, særlig når Audi A3 og Mercedes A-klasse debuterte på samme utstilling, den nye VW Golf ble lansert i september og kompaktklassefavorittene BMW 1-serie og Ford Focus allerede står sterke og bredbente på arenaen.

Siden den nye Ford Focus kom på markedet våren 2010, har den herjet med konkurrentene i kompaktklassen. Og selv om ekteskapet mellom Ford og Volvo for lengst er historie, har likevel den nye Volvo V40 et klart slektskap med Ford Focus.

Dermed slår vi tre fluer i en testsmekk: Vi får satt nykommeren opp mot den beste bilen i kompaktklassen, vi får en match mellom prestisje og folkelighet, dessuten får vi en skikkelig familiefeide. Selv om de to nå er mer for stebrødre å regne.

=

SLEKTEN ER VERST: Volvo V40 vs Ford Focus - en skikkelig familiefeide. Selv om de to nå er mer for stebrødre å regne.

Sikkerhet først

Hva er det som gjør Volvo så stolte av V40? Skal man høre på Mr. Jacoby er det i korte trekk veiegenskaper, drivstofføkonomi, sikkerhets- og hjelpesystemer, samt egenskaper fra en luksusbil.

Volvos nye kinesiske eiere lar i alle fall utviklingsavdelingen ta vare på en stolt sikkerhetstradisjon. I EuroNCAP-testen av Volvo V40 har den det beste resultatet for kompaktklassen, og får ekstra skryt for fotgjengerbeskyttelsen. Airbagen for fotgjengere, som løfter panseret og beskytter myke trafikanter bedre ved A-stolpene og frontruten, vekker berettiget oppsikt.

Men Volvo har flere sikkerhetsfunksjoner i ermet. City Safety 2 er standard i V40 og virker nå opp til 50 km/t, mot tidligere 30. En lasersensor overvåker trafikken i front og bremser automatisk om føreren overser at en bil foran stopper eller bremser. Ifølge Volvo kan en kollisjon unngås om hastighetsforskjellen er under 15 km/t. Mellom 15-50 km/t reduseres omfanget av kollisjonen.

Skal du ha mer av den sikkerhetsmessige godteposen, må du ut i ekstrautstyrslisten. «Driver support pakke» må kombineres med «Introduksjonspakke». I følge Volvos prisliste er veiledende pris på disse 45 950,- kroner, men er i skrivende stund priset til 23 400,- og dermed svært anbefalelsesverdig.

Da har du det du trenger av sikkerhetsutstyr: Ryggesensor, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, kollisjons/fotgjengervarsler med autobrems, varsling for uoppmerksom fører, filvarsler, trafikkskiltinfo, fjernlysassistent, filskiftvarsel, BLIS blindsoneovervåkning og varsel for kryssende trafikk ved rygging.

Volvo V40 T3 2012 Volvo V40=

TREGERE: Testresultatene viser at Volvo V40 er forbløffende mye tregere enn Ford Focus, særlig på høye gir.

Samme i Ford

Du får mange av de samme utstyrselementene i «førerassistenpakken» hos Ford. Active City Stop er samme system som Volvo, men i første generasjon og aktiv til 30 km/t.

Vi kjenner igjen BLIS, filskiftvarsel, varsel for trett fører, trafikkskiltleser og fjernlysassistent.

Dette koster 12 500 kroner og legger du på adaptive cruisekontroll til 8 900 kroner, følger Ford Focus Volvo V40 et stykke på vei i aktive sikkerhetssystemer.

Ford Focus 1,6 Ecoboost Titanium 2012=

MESTEREN: Ford Focus er fortsatt kjøremesteren.

Nyansene teller

Det skiller bare noen millimeter mellom Ford Focus og Volvo V40 på viktige tekniske mål som akselavstand og sporvidde. Heller ikke på karosserifronten er det mange centimeter som skiller, men utseendemessig er det to svært ulike biler.

Ford Focus er en klassisk, praktisk 5-dørs kombi og ser en smule traust ut side om side med Volvo V40. Den går mer i retning av 5-dørs sportscoupé og er dermed svært lik nye Mercedes A-klasse rent utseendemessig.

Volvo V40 T3 2012 Volvo V40=

PREMIUM: Forskjellen på bilene blir særlig tydelig når det kommer til førermiljøet. Betjeningen og interiørdesignen i V40 er elegant og funksjonell.

Stor forskjell på bagasjerom

Også innvendig følger Focus og V40 hverandre centimeter for centimeter. Særlig i lengden er bilene forbløffende like, med samme gode benplass i baksetet når en person på 1,85 meter har inntatt førerposisjonen. Foran er V40 litt bredere, mens Focus er en smule bredere bak. Også i takhøyde er Focus et hakk bedre enn V40.

Den store forskjellen merker du i bagasjerommet. Selv om det i følge VDA-normen ikke skiller mye i litervolum, er bagasjerommet i Focus lenger. Ikke minst er lukeåpningen mye større i Focus. Her må Volvo-kunden betale for det elegante utseendet.

Ford Focus 1,6 Ecoboost Titanium 2012=

SPACE INVADERS: Førermiljøet er Ford Focus' akilles. Et veritabelt knappehelvete i en simpel innpakning som minner om noe fra en elendig sci-fi-film.

Premiumfordelen

Plass er en ting. Utseendet, den følelsesmessige opplevelsen og de praktiske elementene innvendig en helt annen. På dette området har Volvo V40 en lett match mot Ford Focus. Med billig utseende på instrumentene, et knapperot av dimensjoner i midtkonsollen og seter som er langt mer behagelig enn de ser ut, er Focus under pari for klassen på «look, feel, touch».

Når Volvo har skrudd premiumsiktet i retning «kjølig, nordisk eleganse» og treffer tilnærmet innertier, er det her du merker størst forskjell på klasseskillet mellom kompaktbilene. Betjeningsstrukturen i V40 er bra, men fortsatt er nye Audi A3 målestokken på dette området.

Vi er litt i tvil om graden av «bling» hos Volvo er noe kundene setter pris på. Lysende girspak, digitale instrumenter med analogt utseende og ulike farge- og visningstema? Det lukter mer Shanghai enn Montebello, men så er vel kundegrunnlaget langt større i førstnevnte.

Ford Focus 1,6 Ecoboost Titanium 2012=

STØRRE: Bagasjeplassen i Ford Focus er på 363 liter ¿ 1148 liter med seteryggen nedfelt.

Dynamikk i toppklasse

Volvo lover oss dynamiske egenskaper i toppklasse. Om man på andre områder ikke er like begeistrer for at man nevner slektskapet med Focus, er det i alle fall ikke noe å legge skjul på i denne dimensjonen.

Det er fascinerende å hoppe fra V40 til Focus når vi kjører dynamiske tester på bane, og bytter bil under testkjøring på landevei. Det er likt, samtidig er det nyanser som stemmer svært godt med hvordan bilene skal være, ifølge oppskriftsboka.

La det være notert med det samme: Disse to kjører fantastisk bra. De klarer elgtest og slalåmtest i høy hastighet, uten unoter. Og de har forbilledlig bremseevne; begge stopper i snitt på 36,5 meter fra 100-0 km/t og selv med flere oppbremsinger i rekkefølge holder bremseevnen seg stabil.

Volvo V40 T3 2012 Volvo V40=

MINDRE: Bagasjeplassen i Volvo V40 er på 335 liter ¿ 1032 liter med seteryggen nedfelt.

Volvo V40

PLUSS: Sikre, inspirerende veiegenskaper, høy totalkomfort, førsteklasses sikkerhetsutstyr og elegant betjening og interiørdesign

MINUS: For lang girutveksling, relativt høy pris og snaut bagasjerom

Ford Focus

PLUSS: Sportslige veiegenskaper, gode ytelser, bra bagasjeplass og gunstig forhold mellom pris og egenskaper

MINUS: Knappeflora i midtkonsoll og noe enkel interiørfinish

To i toppklasse

Ute på veien vil du oppleve begge som kvikke, med kjapp styrerespons og svært god margin på veigrepet. Den mest merkbare nyanseforskjellen er at Focus kjennes enda litt ivrigere og sportsligere ut. Understyringen er minimal og hekken følger på så tett at du faktisk får en tendens til overstyring før ESP-systemet sier «nok moro for i dag». I Volvo går det litt mer dannet og svakt understyrende for seg, og balansen i bilen gjør den usedvanlig lett håndterbar selv i den krevende elgtesten.

Sportslig avstemt understell og brede dekk (vår V40 har sportschassis og dekk i dimensjon 225/45-17, Focus dekk i dimensjon 235/40-18) er en krevende balansekunst i denne bilklassen. Både Volvo og Ford står til laud: Det er sjelden du reflekterer over fjæringskomforten, noe som er et godt tegn på et velavstemt forhold mellom fjæring og demping. Kun på tverrskjøter eller hull i bykjøringstempo får du merkbare støt i bilene.

Totalt sett virker Volvo V40 hakket mer polert enn Ford Focus. Ikke minst fordi V40 er svært godt støydempet. Vi kjører naturlig nok alle støymålinger på samme sted, men det vil alltid være noen variabler - den største er dekkdimensjon og dekktype. Med slike elementer tatt i betrakting, er fortsatt V40 blant de mest stillegående i klassen. Det kjennes også på veier vi kjører ofte med bilene vi tester: Der det skifter fra fin til grov asfalt, merkes det i liten grad for V40-sjåføren.

Volvo V40 T3 2012 Volvo V40=

SJEFEN: Volvo V40 er den nye sikkerhetssjefen i klassen selv om Ford Focus følger V40 et stykke på vei i aktive sikkerhetssystemer.

Vi Menn Bil Top Gear mener

Hva er best? Epler eller pærer. En elegant Bordeaux, eller en kraftfull Barolo? Og det ene er ganske mye dyrere enn det andre, bare for å gjøre det mer komplisert. Da er det lett å snakke seg bort om smak, behag, behov og la den varme grøten stå pent i fred.

La gå da; det er ikke vanskelig å gi deg mange gode grunner til å velge en Volvo V40 fremfor en Ford Focus. Det beste er at det ikke bare koker ned til den vage «premiumfølelsen», men kommer til syne i en del håndfaste egenskaper og elementer.

Samtidig kan vi ikke unngå å bli imponert av den folkelige Ford Focus. Ja, vi hater betjeningsopplegget (eller mangelen på det) i midtkonsollen og innredningsdetaljer som virker kjipere enn de faktisk er.

Men du kan ikke komme fra et grunnleggende prinsipp: Best mulig bil for pengene. Og den konkurransen vinner den ujålete Ford Focus nok en gang. En folkelig kjøresjarmør som uten vanskelighet blander seg med fiffen.

Viktig detaljforskjell

Motormessig er våre to testbiler nesten like. Med unntak av Volvos femsylindrete motorversjoner, bruker Volvo og Ford de samme motorene i V40 og Focus. 1,6-liters diesel på 115 hk og 1,6-liters bensinturbo med 150 eller 180/182 hk. Vår V40 T3 har 150 hk-versjonen, mens Focus har 182 hk. Dreiemomentet er likt for de to effektversjonene, 240 Nm (270 Nm med overboost) mellom 1600-4000 o/m.

Testresultatene viser at Volvo V40 er forbløffende mye tregere enn Ford Focus, særlig på høye gir. Et dypdykk i tekniske data viser at girutvekslingen på V40 T3 er merkbart lengre i 3-6. gir enn Focus. Dermed skal du bruke 3. gir om du vil ha valuta for effekten under norske forhold. Noe bonus gir dette ikke i vår faste forbrukstest: Begge bilene havner på 0,67 liter per mil. V40 T4 med 180 hk har kortere utveksling på høye gir, og vil nok passe bedre om du liker å kjøre aktivt.

Prismessig er det vanskelig å gjøre en direkte sammenligning mellom V40 og Focus. V40 leveres i fem ulike utstyrsversjoner; Focus i to med 150 hk og en med 182 hk. Så kommer forskjellige utstyrspakker eller enkeltelementer inn i tillegg, ofte avhengig av smak og behov.

Vår testbil er en V40 T3 Summum, som med de to nevnte utstyrspakkene og noe ekstrautstyr i tillegg skal være ganske representativ for en V40 som skal gi den rette premiumfølelsen. Da er det en bil som koster i overkant av 400 000 kroner.

Når vi forsøker å spesifisere en Ford Focus med samme 150 hk motor og med tilnærmet samme utstyr, havner prisen i overkant av 350 000 kroner. Gjør vi tilsvarende regnestykke på 180/182 hk, blir prisforskjellen noe større. Hos Volvo koster dette motoralternativet drøyt 40 000 mer enn 150 hk, mens forskjellen hos Ford er snaut 22 000 kroner.

Ford Focus 1,6 Ecoboost Titanium 2012=

VINEREN: Konkurransen om best mulig bil for pengene vinner den ujålete Ford Focus nok en gang. En folkelig kjøresjarmør som uten vanskelighet blander seg med fiffen.

TEKNISKE DATA

Volvo V40

Ford Focus

Motor, cm3:

1596

1596

Effekt, hk ved o/min:

150/5700

182/5700

Dreiemoment, Nm ved o/min:

270/1600-4000

270/1600-4000

Egenvekt, kg:

1368

1333

Tilhengervekt, kg:

1300/650

1500/665

Lengde/bredde/høyde, cm:

437/180/145

435/182/148

Bagasjerom, liter:

335-1032

363-1148

Standard dekkdimensjon:

205/55-16

205/55-16

Forbruk, EU-mix l/mil:

0,54

0,59

CO2-utslipp, g/km:

125

137

0-100 km/t, fabrikk, sek.:

8,8

7,9

Toppfart, km/t:

210

222

Pris fra, kr:

306 900

306 800

Pris testbil, kr:

403 700

356 150

TESTDATA

Volvo V40

Ford Focus

0-100 km/t, sek.:

8,7

9,2

60-100 km/t, 3. gir:

6,0

5,1

60-100 km/t, 4. gir

8,9

7,0

60-100 km/t, 5. gir

12,8

9,6

80-120 km/t, 3. gir:

6,9

5,6

80-120 km/t, 4. gir:

10,2

7,3

80-120 km/t, 5. gir:

14,5

10,1

80-120 km/t, 6. gir:

20,1

13,2

Støy tomgang, dBA:

40,2

39,2

Støy 50 km/t, dBA:

63,9

65,4

Støy 80 km/t, dBA:

67,1

69,5

Støy 100 km/t, dBA:

69,8

71,6

Testforbruk, l/mil:

0,67

0,67

Les også:

Duell: Nye Audi A3 mot gammel Audi A3

2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

Nye og strengere varebilregler

For under 100 000 kroner får du bruktbil som oser kvalitet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!