Toyota Auris er etterfølgeren til salgsmaskinen Corolla (kombi), og har vært kjent som en lettkjørt og trygg bil - snarere enn en morsom bil. Når det kommer til faktisk kvalitet er den nær uslåelig, og får toppkarakter av det tyske kontrollorganet Dekra, som har samlet data fra 15 millioner kjøretøykontroller.

Per 31. juli i år var det solgt 1626 Auris i Norge, som gjør den til Norges 10. mest solgte bil. Men både Toyota Avensis og Toyota Yaris selger bedre.

Nå kommer Auris i ny versjon. Den ser sprekere ut, og er Toyotas storsatsing i kompaktbilklassen.

Den laveste i klassen

Eksteriør- og interiørdesignen er helt ny. Den lave frontdesignen skal gi lavere luftmotstand, og dermed bedre stabiliet og redusert drivstofforbruk.

Nye Auris er 4,275 meter lang, tre centimeter lengre enn forgjengeren. Bredden er den samme, 1,760 meter. Høyden er 1,460 meter, som er 5,5 centimeter lavere enn dagens modell. Det gjør den til den laveste bilen i kompaktklassen, ifølge Toyota. Akselavstanden er den samme som før, 2,6 meter

Fronten viser Toyotas nye ansikt. Den kombinerer såkalt "Under Priority"-grilldesign med Keen Look-hovedlys og LED-kjørelys. Fra siden har Auris fått like omfattende endringer. Profilen er forlenget, med tre vinduspaneler og en B-stolpe i svart pianolakk, samt krominnramming under vinduene.

Bakfra ser vi at lyktene slynger seg rundt sidene. Støtfangeren har ny design, og bakdøren er blitt bredere.

=

PARIS: Nye Toyota Auris vises frem for første gang på bilutstillingen i Paris i september. Foto: Toyota

Høyere kvalitet

Auris blir tilgjengelig med det nye "Skyview", et av de største panaromasoltakene i segmentet, ifølge Toyota. Plassen innvendig er blitt noe bedre. Bakseteplassen er økt med to centimeter, mens lastelengden er økt med ni centimeter. Bagasjekapasitet er på 360 liter, og en bedre plassering av batteriet under baksetet gir Auris Hybrid like god lasteevne som andre modeller i Auris-familien.

Nye Auris skal også ha bedre komfort og høyere kvalitet enn forgjengeren. Rattet er kledd i nappaskinn, og instrumentpanelene og dørene har fått myke materialer - ikke hardplast. Begge håndtakene i taket og dørhåndtakene har myk tekstur. Armstøttene i dørene er polstret, og pilarene er kledd i stoff.

40 kilo lettere

Økt bruk av høystyrkestål, spesielt i øvre del av karosseriet har gitt en vektreduksjon på opptil 40 kilo og har dessuten gitt bilen et lavere tyngdepunkt, ifølge Toyota.

Nye Auris hybrid får også bedre effektivitet og dynamiske forbedringer av den fullhybride drivlinjen. Den prisvinnende 1,8 liters fullhybride drivlinjen vil bli tilgjengelig ved siden av to dieselmotorer - 1,4d og 2,0d og to bensinmotorer 1,3 og 1,6.

I Norge antar Toyota at over to tredeler av salget vil være fullhybrid.

=

MOTOR: Den prisvinnende 1,8 liters fullhybride drivlinjen vil bli tilgjengelig ved siden av to dieselmotorer ¿ 1,4d og 2,0d og to bensinmotorer på 1,3 og 1,6. Foto: Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!