Bileierorganisasjonen ADAC er tyskernes svar på NAF. Siden 2002 har organisasjonen gjennomført en test av miljøbiler, der så langt drøye 1100 modeller er kjørt gjennom ADACs egen testløype, hvor drivstofforbruk og utslipp av skadelige avgasser måles .

Testen innebærer delvis kjøring på motorvei, og kjøring med klimaanlegget aktivert.

Poengsummen baserer seg på utslipp av NOx, CO2, CO, HC (hydrokarbon), lokalt forurensende partikler og CO2. Alle typer drivstoff testes og behandles likt, slik at resultatene (poengsummen) skal være sammenlignbare.

Poenget er likevel å sammenlikne biler av samme størrelse og klasse, og gi forbrukeren en nøytral oversikt over hva den enkelte bilmodell forbruker og slipper ut. Alle vet jo at store biler i prinsippet bruker mer drivstoff og slipper ut mer avgass enn små biler.

=

© Harald Dawo

Toyota Auris Hybrid scoret 50 poeng på "miljøgifter", noe ADAC karakteriserer som "veldig rent", samt 44 poeng for utslippet av CO2.

Dette gjør modellen til den mest drivstoffeffektive bilen med bensinmotor pr. i dag, med et snitt på 0,438 liter på mila. Utslippet av CO2 er på 102 g/km.

Auris har stort sett samme drivlinje-teknologi som Prius, med en kombinasjon av ottomotor og en elmotor, men scorer bedre på grunn av lavere vekt.

Toyota oppgir selv et forbruk på 0,38 liter på mila, og et CO2-utslipp på 98 g/km. Men nå er det ikke uvanlig at bilprodusentene er vel optimistiske i sine regnestykker, og har testet sine modeller på en langt snillere måte enn for eksempel ADAC.

Selv landet vi på 0,40 liter på mila da vi testet Auris Hybrid.

Les også: Miljøbilene lyver

Generelt sett viser ADACs målinger at det går fremover hva biler på fossilt brennstoff og miljø gjelder. Det blir stadig flere modeller med 4 og 5 stjerner, og færre med 3 - mens stinkerne med 2,1 eller sogar null stjerner blir sjeldnere og sjeldnere.

Disse modellene har fått over 90 poeng:

BMW 320d Efficient Dynamics: 92

Toyota Prius 1,8 Hybrid: 92

VW Passat 1,4 TSI EcoFuel (naturgass): 92

Volvo V70 1,6D DRIVe Momentum: 91

Honda Insight 1,3 Hybrid: 91



Les også:

Regn ut ditt eget CO2-utslipp

Test: Toyota IQ

Test: Toyota Auris 1,4D

Slik blir boligen din et smarthus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!