Det svenske forsikringsselskapet Folksam har utarbeidet en liste over hvilke biler de mener er best på miljø og sikkerhet. Den domineres av Toyota.

På Folksams Topp 6-liste er fire biler fra Toyota-konsernet, tre Toyota-modeller og en Lexus. De andre plassene er det Hyundai og Ford som kaprer.

Krav om sikkerhet

Folksams rangering er basert blant annet på selskapets krav til sikkerhetsnivået i bilene.

Folksam krever at bilene ikke veier med enn 1900 kilo, at de er utstyrt med elektronisk stabilitetskontroll (ESP) og dokumentert beskyttelse mot whiplash.

Selskapet stiller også strenge krav til passasjer- og fotgjengerbeskyttelse, og anbefaler i tillegg setebeltevarsling i baksetet, samt autobrems - et system som "ser" kollisjonsfare og automatiske bremser bilen.

Folksams Best i klassen-liste

Små biler

Toyota Yaris 1,5 HSD

Kompaktbiler

Lexus CT 200h

Kompaktbiler +

Toyota Prius 1,8 HSD plug-in hybrid

Store biler

Hyundai i40 1.7 CRDi

MPV

Toyota Prius Plus

Stor MPV

Ford Galaxy 2,0 TDCi115

- Det har aldri vært så mange trygge biler med lavt forbruk. Men dessverre går utviklingen fra fossilt brensel til alternative drivstoffkilder tregt. Tilgangen på trygge elbiler er svært begrenset, sier Karin Stenmar, miljøsjef hos Folksam.

=

BEST I KLASSEN: Hyundai i40 1.7 CRDi

Ikke lanserte ennå

Tre av modellene på listen er ennå ikke lansert i Norge. Det gjelder Toyota Yaris 1,5 HSD, Prius plug-in-hybrid og Toyota Prius Plus. På listen finnes imidlertid også produsentens luksusutgave, Lexus CT200h, som vi har testet. Ifølge EU-normen skal Lexus CT200h ha et forbruk på 0,41 l/mil og et CO2-utslipp på 94 g/km.

I vår faste testrunde fikk vi et forbruk på 0,53 l/mil. Det er nesten helt likt med søstermodellen Toyota Auris Hybrid (0,52 l/mil) og helt på nivå med dieselbiler som VW Golf 1,6 TDI eller Toyota Auris 1,4D-4D.

Da vi testet Lexus-en, var den ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men den har senere fått toppscore av den uavhengige testorganisasjonen.

Rimelig koreaner på listen

Hyundai i40 1,7 CRDI har et oppgitt forbruk på 0,43 l/mil og skal den være en av de gjerrigste familiestasjonsvognene på markedet. Vår test ga et forbruk på 0,56 l/mil. C02-utslippet skal ligge på 113 g/km.

Hyundai i40 er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og resultatene er gode. Hovedkarakteren er fem av fem stjerner (som også er normalen for nye biler), og også i de enkelte underkategoriene gir i40 et godt inntrykk: Både for voksnes og barns sikkerhet samt for sjåførassistentsystemer får bilen mellom 86 og 92 prosent.

Vil gi færre ulykker

Ifølge Folksams beregninger ville tallet på skadde og omkomne i trafikken falle med minst 20 prosent dersom alle biler var utstyrt med nødbremsfunksjon.

- Det er gledelig at sikkerhetsnivået nå også begynner å bli bra i små biler. VW Up! har City Nødbremsfunksjon som standard, og Lexus CT200h og Ford Focus er eksempler på mindre biler som tilbyr autobrems som ekstrautstyr, sier Anders Ydenius, trafikkforsker hos Folksam.

- Autobrems er noe ikke engang mange av de større og dyrere bilene har, sier Ydenius.

=

BEST I KLASSEN: Lexus CT200h © FOTO: Lexus

Gir lavere forsikring

Også forsikringsselskaper i Norge vektlegger sikkerhetsnivået i bilen når prisen på forsikringen fastsettes.

- Alle nye biler som kommer inn på det norske markedet blir vurdert utifra mange forskjellige elementer - ikke minst det sikkerhetsmessige. Bilens sikkerhetsutrustning i forhold til å beskytte folk i bilen - både passiv og aktiv sikkerhetsutrustning - samt bilens skadevoldende egenskaper overfor andre bilister og fotgjengere, er viktige elemener når det gjelder å plassere bilene i ansvarsklasser, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør i If Forsikring.

- Den iboende risikoen vil være lavere i en klimavennlig bil fordi motoren er mindre. Og motorstørrelse har betydning i forhold til forsikringsprisen, sier Bjarne Aani Rysstad, informasjonssjef skadeforsikring i Gjensidige Forsikring ASA

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!